Zilver poreus na het gieten

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
monique
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: maandag 23-09-2013, 20:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

delftse gietmethode

Bericht door monique »

mijn probleem bij het gebruik van de delftse gietmethode is dat het resultaat vaak vrij poreus is veel gietgalletjes erin, hebben jullie daar ervaring mee?
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Ik heb een aantal keren wat volgens de delftse giet methode gegoten, zegelringetje, leeuwtje en nog wat andere kleine zaken.

Belangrijk is wel er voor te zorgen dat er voldoende ontluchtingskanaaltjes zijn.

Niet altijd was het afgietsel naar wens maar ja dan doe je het gewoon nog een keer toch
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

Bij de Delftse gietmethode moet je opletten dat het gietkanaal wat breder uitloopt. Je hebt dan meer zilver (of goud) nodig om te gieten. Deze massa zorgt ervoor dat het tot alle hoekjes en gaatjes gedrukt wordt.
Ik verhit het metaal tot het goed vloeibaar is (roer er niet in, gewoon je gietbakje wat bewegen dan zie je hoe vloeibaar je zilver is geworden. Je ziet dan dat het enigszins gaat draaien in je gietbakje. Dan houd ik de vlam er tijdens het gieten ook nog op. Dan krijgt het geen tijd om al te stollen voor het in de mal komt.
Het is een kwestie van veel doen. Bij mij komen de gietstukken er goed uit. Veel detail ook.

(vergeet geen borax bij je zilver te doen als je gaat smelten. Dit haalt ook wat vervuiling uit je zilver)

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
monique
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 3
Lid geworden op: maandag 23-09-2013, 20:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

delftse gietmethode

Bericht door monique »

bedankt voor jullie snelle reactie !
Het gieten op zich gaat heel goed maar als je dan gaat schuren en polijsten zitten er hier en daar toch kleine gaatjes in . Hebben jullie dat ook?
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Soms wel. Maar ook bij een gietmal kan je dat ook hebben.

Heb op school met de leraar een keer een stukje staf gegoten voor een te smeden ring, 2 uurtjes verder kon ik overnieuw beginnen vanwege giet gallen in het zilver.

op youtube staan veel filmpjes over de defltse gietmethode, ook Karreman (de deftse goudsmid die deze methode min of meer geintroduceerd heeft) heeft daar filmpjes staan.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Re: delftse gietmethode

Bericht door Aspasia »

monique schreef:bedankt voor jullie snelle reactie !
Het gieten op zich gaat heel goed maar als je dan gaat schuren en polijsten zitten er hier en daar toch kleine gaatjes in . Hebben jullie dat ook?
Hoe heet stook je het metaal waar je mee werkt? Want er is een kans dat je te heet stookt.

Als je de gietmal klaar maakt ga dan even met een droge verf kwast door de mal en het giet kanaal, zo haal je alle restjes en losse korrels zand weg.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik heb het soms, maar meestal is het giethuid welke wel af te werken is. Bij galletjes probeer ik die dan dicht te ratelen,
Maar dat is dus ook bij slingergieten wel eens het geval
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Als ik echt een schone smelt wil hebben dan gebruik ik alleen maar de gas brander, soms heb ik het gevoel dat er met gas/zuurstof, tja hoe moet ik dat zeggen, sommige zuurstof delen niet verbrand en dat dan in het goud terecht komt als luchtbelletjes.
Dan heb je even haast en flink de brander er op, soms gaat het goed en soms dus niet en dan heb ik het niet over een gietgal maar over kleine speldenknopjes in het goud.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Om minder of zelfs geen gasbelletjes in je edelmetaal te krijgen inderdaad niet oververhitten en liefst geen brander met zuurstof gebruiken. Om een zo glad mogelijk resultaat te krijgen, de zandmal zo stevig mogelijk met een nylon hamer aankloppen, dan eerst talkpoeder op de mal, uitpoetsen met een kwastje en dan pas het model erin. Zo giet ik wel eens vingerafdrukken af en laatst een steengravure in een zegelring.....
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Waarom liefst geen propaan zuurstof brander gebruiken?
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik kan me de gedachte achter het bezwaar van de gas/ zuurstofbrander wel voorstellen maar ik heb er in de praktijk nooit last van.
Even zo afstellen dat je een bolle vlam hebt ( overdaad aan gas) en het gaat bij mij altijd goed ( ik klop het meteen af !!!)
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

maar de meeste mensen zetten de vlam loeiheet want dan gaat het lekker snel....., dus veel te veel zuurstof erbij en de pit te dicht op het smelt. Ik zie ook regelmatig dat men met de branderkop in het smelt heeft gezeten???!!!? Dan zit de branderkop vol met zilver.....
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Sommige zuurstof deeltjes verbranden niet, als je te veel zuurstof gebruikt ten opzichte van het gas, daar hebben ze dan niet de kans voor.

Als het zuurstof nu eenmaal in je materiaal zit dan krijg je het er niet meer uit ( heb ik het idee) en is het materiaal ook bijna niet te walsen zonder dat je scheuren krijgt.

Ik zal eens kijken of ik nog een foto heb van dat resultaat, het zijn maar spelde puntjes en dan vaak veel bij elkaar.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Den everdaad aan zuurstof in je vlam bepaal jenatuurlijk zelf. En dat veel mensen met een te hete vlam te snel willen smelten komt idd ook vaak voor. Als je je kroes goed voor verwarmt en het liefst van onderaf bij de kom kroesjes en dan zoals Jan zegt met een niet al te spitse vlam het zaakje verhit hoeft het geen probleem te geven.
Ik heb vaak gezien dat goudsmeden door hun smelt heen de kroes willen verwarmen. Dan verdampt vaak materiaal van de bovenkant voordat de onderkant gesmolten is.
Te veel zuurstof kan alleen te veel oxidatie in je smelt veroorzaken en zeker bij vervuilt materiaal geven de onedele oxides een bros resultaat.
Gasbellen komen vaak door gassen die in je smelt worden opgenomen maar dat is meestal koolmonoxide.

Gietgallen in je gegoten werkstuk komen meestal door niet goed aangedrukte gietaarde of losse kruimeltjes aarde. Nooit helemaal te volkomen. Te heet gieten speelt hierbij mee. Je aarde verbrand sneller en je hebt meer gas in je smelt dat weer vrijkomt al het metaal stolt.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Daniel Houwer schreef:Als je je kroes goed voor verwarmt en het liefst van onderaf bij de kom kroesjes en dan zoals Jan zegt met een niet al te spitse vlam het zaakje verhit hoeft het geen probleem te geven.
ik heb nog even nagezocht waar Jan dat gezegd had Dani?l maar ik kan het niet vinden.... :mrgreen:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie