boren/zetten en solderen aan gegoten stuk lukt niet goed.

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

boren/zetten en solderen aan gegoten stuk lukt niet goed.

Bericht door tinkywinky »

Pas begonnen met (zilver)gieten en dat gaat helemaal leuk.
Maar nu loop ik vervolgens tegen de volgende problemen aan.

Ik wil er graag een oogje, welke ik zelf heb gebogen, aan het gegoten stuk solderen. Nu wil het soldeer wel aan het oogje vast vloeien maar liever niet aan het gegoten stuk. Gevolg, veel gevloek en geprobeer zit het nog niet aan elkaar. En zowel dan breekt het weer.
Kan dit misschien niet? Solderen aan een gegoten stuk?

Tevens wil ik een paar stenen gaan zetten in het stuk, maar de boortjes en freesjes willen niet. 1 boortje is erin afgebroken. Boorgaatjes gaan met moeite. Bolfreesje gaat iets beter, maar de chatonfrees wil vervolgens weer niet.
Kan ook dit niet? Heb ik er speciale boortjes en freesjes voor nodig misschien?
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Bericht door silly »

maak je het gegoten stuk wel warm genoeg? het lijkt er op dat het ringetje wel warm genoeg is maar het gegoten stuk niet.
en probeer wat kaarsvet op het boortje, als het een dun boortje is breken ze best snel zeker als je "normale" boortjes gebruikt
de boortjes van herens enz hebben een dikker shaft en een "korter" boortje. als je maar iets kantelt tijdens het boren breken ze al snel
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Inderdaad wat Silly zegt, je hebt het gietsuk niet warm genoeg.
Leg de pioen op het gietstuk er verhit dit totdat het soldeer bijna smelt, pas daarna het oogje in de buurt houden, die is direct warm, anders zal altijd het soldeer naar je oogje toevliegen voordat je er op verdacht bent.
Boren inderdaad smeren, kaarsvet kan, bij Bijou moderne kun je Burlife kopen speciaal voor dit doel.
Vervolgens niet te hard duwen en de boor steeds een beetje op en neer halen om de spanen te lossen, de boor het werk laten doen en dit niet forceren met te veel druk. Succes.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Bericht door tinkywinky »

Ik verwarm het hele gietstuk heet en het oogje zo min mogelijk, zodat beide heet zijn, maar het soldeer vloeit wel netjes er tegenaan maar zelfs al smeer ik het met de pen er goed tegenaan, het wil liever niet vast plakken. Heel irritant.

Boortjes en freesjes prik ik altijd in het waxine lichtje voor ik een 2 tellen boor. Bij elke keer. Vooral met de chatonfrees krijg ik niks gebeurt. Hetzelfde als je met een bot freesje freest. Wel een klein beginnetje maar daarna niks meer. Nou zijn ze toch echt niet bod. Zelfs een nieuwe wil niet.
Ik heb mallifair (of hoe heet dat) boortjes/freesjes. Zou een ander merk kunnen helpen?
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Zorg er voor dat je wel schoon werkt en dat er geen zwarte aanslag tussen het pioentje en het gietstuk zit en voeg eventueel nog iets extra borax toe. Al doende leert men.

En met de stenen zetten, probeer het gat zo groot mogelijk te houden zodat je minder met de chaton frees moet frezen.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Je gietstuk kan ook uitgehard zijn door langzame afkoeling als het wat groter is (precipitatieharding door het koper).
Je kan proberen het uit te gloeien en af te lessen in water.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Probeer je met een chatonfrees een gaatje te frezen? Dat zal langzaam gaan, daarvoor kun je beter een bolfrees nemen.
Een chatonfrees is om groefjes in chatonpootjes te frezen en dat gaat meestal erg snel en goed.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Aah ik zat niet goed te lezen . :oops: , ik boor meestal eerst een gaatje dan met een bolfreesje groter maken en eventueel corrigeren en als laatste een chatonfrees
"Quality is a habit not an act"
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Bericht door tinkywinky »

Huh gaatjes met de chaton? Nee, ik begin met een boortje (0.8 of 0.9) daarna de bolfrees en dan de chatonfrees.
In niet gegoten dingetjes gaat dat vloeiend maar in de gegoten stukken dus niet.

Het zijn inderdaad grote vrij dikke gietsels 30 breed 4 dik. Uit de gietklok afgepoetst in een bakje water. Daarna oogje. Daarna zetten. Dus voor het zetten nogmaals heet gestookt geweest.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Heb je een foto.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

wat ik vaak doe is het te solderen stuk even vijlen, dan is het en grover zodat het soldeer ook een betere grip kan krijgen (is mij geleerd) en daarbij is ook het zilver meteen schoon

Zou het kunnen zijn dat je je soldeer te heet hebt gemaakt en daardoor bros is geworden en het daarom afbreekt?

Frezen, boren, vijlen gaat in mijn gietingen net zo als met zilver wat ik niet heb gegoten. Alleen zijn mijn gietingen vaak anders van vorm dan die vlakke plaat en dus boort het op die manie wel anders maar dan meer que richtingen dan dat het zilver keihard is..
Kan toch ook door titanium met die boortjes...

Kan het zijn dat het afgebroken boortje nog niet geheel verwijderd is en je daardoor staal op staal freest ipv in het zilver direcT?
Dan maak je je freesje ook snel bot en zal het helemaal niet meer zo lekker gaan
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Bericht door tinkywinky »

Het gietsel is geschuurd (omdat ik daar later niet meer goed bij kan) en ik had idd ook even een klein groefje gevijld op de plek waar het oogje moest komen. Ik dacht dan vloeit het misschien in dat kuiltje, maar helaas. Oogje zit trouwens op zijn plek met binddraad omdat het anders alle kanten op floept en echt precies op de goede plek moet komen.

Op het gietsel waar het oogje vast bleef zitten, brak het later toch weer af toen ik het afgebroken boortje er uit probeerde te frutten. (5 mm van het oogje af)
Afbreken moet het niet gaan doen. Wil straks geen sieraden terug krijgen omdat het afgebroken is natuurlijk.

Ik heb een stuk of 50 gaatjes te maken, dus dan is het wel handig als het toch enigszins soepel zou gaan.
Gietsel in de vitrex gegooid in de hoop het afgebroken boortje er ooit nog uit te krijgen. Tot nu toe nog niet gelukt hem er uit te krijgen. Eruit boren doe ik niet, dat is botte boren kweken.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

zoek even met zoekfunctie naar de boortje and oplossen dan krijg je vast en zeker topics met tips als bijvoorbeeld Vissin...
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
tinkywinky
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 195
Lid geworden op: maandag 12-12-2011, 22:31
Ervaring: Overig

Bericht door tinkywinky »

Vanmorgen weer even gaatjes gemaakt in een nog gatloos gietsel. Dikker boortje gepakt, maar dat blijft wat moeilijk gaan. Bolfreesje weer vloeiend.
Ik heb nieuwe bolfreesjes en chatonfreesjes binnen dus ga straks weer even proberen. Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Zijn de boortjes gloedje nieuw of kan het zijn dat ze bot zijn?
zie hier http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... n&start=45
over slijpen en dergelijke

http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... afgebroken
en dit over afgebroken boortjes. Vissin werkt goed daarvoor.


zou je eventueel een foto kunnen plaatsen opdat we kunnen zien wat er waarbij mis gaat en wat het eventueel zou kunnen zijn
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie