Smelten en gieten mbv BM Exact brander, vragen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Smelten en gieten mbv BM Exact brander, vragen

Bericht door Jannek »

Edit en superkorte samenvatting: inmiddels ben ik ietsje verder (grote branderkop gebruiken) maar ik blijf houden dat de vlam naar de binnenkant van de kop schiet (ik zie hem door de gaten voor de luchttoevoer). Ik heb het gevoel dat de vlam daardoor minder warm is maar ik weet niet hoe ik dit moet verhelpen :( Iemand tips? Ik kan er niks over vinden op internet.

---------------------------------------------------------------------------------

Hoi allemaal,

Ik werkte altijd met een klein handbrandertje op butaan, maar wil nu gaan gieten met de Delftse methode. Met het kleine brandertje heb ik al ge?xperimenteerd met het smelten van kleine beetjes zilver, en dat lukte wel. (Alleen smelten)

Afgelopen vrijdag heb ik bij BM de Exact branderset gekocht, fles propaan gehaald en de hele boel aangesloten. Met zeepsop alle verbindingen getest en alles lijkt in orde.

Best wel eng in het begin, zo'n grote vlam. Maar nu lukt het me nauwelijks om kleine beetjes zilver te smelten, laat staan te gieten!

Mijn conclusie (in het kort, voor het hele verhaal zie hieronder) is dat ik niet goed genoeg weet hoe ik de brander moet instellen. De drukregelaar, de kop, de kraan op de brander. Ik heb het gevoel dat ik de vlam niet heet genoeg krijg maar ik kan geen informatie vinden over de invloed van de combinatie van mogelijkheden op eventuele hitte van de vlam. Heeft iemand tips?

Het langere verhaal:
Ik heb me een slag in de rondte gezocht op internet en hier op het forum. Filmpjes gekeken, etc. ik weet dat alles warm moet zijn, heb met rode chamotte stenen een ruimte gemaakt om de hitte vast te houden. Ik werk met zo klein mogelijke bakjes en hoeveelheden sterling zilver.
Ik heb een rond wit bakje met een houder en een vierkant bakje. Met het vierkante bakje lukt het me soms om de boel te smelten, maar alleen als ik hem niet in een houder doe (houder is blijkbaar heatleak?) In het ronde bakje is het me nog helemaal niet gelukt om het zilver te laten smelten.
Allebei de bakjes heb ik voorbehandeld met borax, maar ik heb het gevoel dat het onwijs lang duurt voordat de borax uberhaupt vloeibaar wordt (en dat moet toch, zou ik denken) Ik probeer mijn bakje te verhitten en daarna de kop vooral vlak bij het zilver te houden, ondertussen af en toe weer op het bakje.

Het is me ook een raadsel hoe ik er achter kan komen hoeveel druk ik heb door die drukregelaar. (Aandraaien is meer druk begrijp ik?)

Dan de brander: ik gebruik de middelste kop uit de set (19 mm) In het begin ging mijn vlam vaak uit, waarschijnlijk door te veel druk? Dus druk wat verminderd (drukregelaar beetje open gedraaid). En wat ik ook vaak heb is dat de vlam ook in mijn kop (bij de luchttoevoer) zit. Dit 'knettert' een beetje. Hoort dat? Of juist niet, en wat doe ik dan fout?
En moet ik mijn brander flink open draaien, of juist zo min mogelijk gas gebruiken?

Zoveel vragen... Ik doe vast heel veel dingen verkeerd maar ik weet niet meer waar ik moet beginnen
](*,) ](*,) ](*,)

Ik ga het nu proberen met de grootste kop (22 mm)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik giet met de exactbrander altijd met de grootste kop en in die ronde smeltbakjes. Duurt alleen langer als bij de zuurstofbrander.
Apart dat je het vierkante bakje wel beter warm krijgt, gezien je daar toch meer keramiek hebt te verwarmen.

Ik vraag me af of het met de grootste kop wel is gelukt en anders of je je vlam wel op de goede afstand houdt. Niet te dichtbij en niet te ver weg. Houdt je vlam maar eens op je steen en verander van afstand. Als je een zwarte plek in het midden hebt is je vlam te dichtbij, als het niets doet te ver weg, is het mooi oranje daar waar de vlam de steen likt dan is dat de afstand. Maar 19 mm mss een beetje te klein?!
Maar te dichtbij houden heb je net het heetste stuk van de vlam te pakken, dat zul je zien als je je vlam op je steen houdt en ziet hoe en wat er heet wordt.

Heb je verder het goed 'ingebouwd' of smelt je out in the open.?
Het kan nog wel eens helpen wat stenen om je smeltkroes en gietmal te zetten zodat je warmte niet vervliegt .


Ik weet ook niet wat jij kleine hoeveelheden vind maar ik heb jaren met de exact gegoten en doe dat nog met de cursisten. Het duurt wat langer als de Little torch maar we komen er zeker wel, maar vooral de afstand van vlam is belangrijk!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Dank voor je uitgebreide reactie Erika.

Ik heb inderdaad een nisje gebouwd compleet met dak. Ik gebruik nu de grootste kop en het eierschelp kroesje en het lijkt al beter te gaan.

Nu spelen met de afstand van de vlam dus.

Ik ben alleen nog steeds niet gerust op die vlam IN mn branderkop :(
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Hoe bedoel je dat? kun je foto laten zien?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Afbeelding

Dus ik foto's maken... Brander aan... Eerst was de vlam helemaal scheef (zie hierboven), maar verder leek het goed te gaan. Na een tijdje schoot de vlam toch weer 'naar binnen'. Zo erg, dat de vlam zelfs UIT de luchtgaten kwam. (Zie hieronder) Dat was best eng.

Ben nog steeds bang dat ik een explosie ga veroorzaken. Of ben ik gewoon te bangig aangelegd?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Zijn de gaatjes in de kop wel goed open. Zo te zien niet.
Hoort mooie grote recht vlam te zijn. Die niet daar brandt
Of doen al je koppen dat?! Dan is het mss iets in je toevoer


Of de gaatjes goed open / schoonmaken of als het nieuwe brander is overlegge. Met leverancier en nieuwe krijgen


Neem aan t je goede verbindingen hebt met je gasfles en niet geduckedtaped of gekkigheid. Maar met terugslagklep en vlamdover tussen de drukregelaar en slang..
Je moet je best doen dan om het te laten klappen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Ja dat begon ik ook te denken :D

Dus heb ik een ander tussenstukje gebruikt (tussen de kop en de metalen aanvoerbuis). Zo eentje zat bij alle drie de koppen, maar ik dacht dat ze hetzelfde waren. En ik kreeg de eerste er niet af, dus heb ik aldoor alleen de kop vervangen.

Toch even kwaad gemaakt met sleutel en bankschroef en hem los gekregen. De vlam zag er nu stukken beter uit. (Nog steeds niet helemaal goed volgens mij, maar ik probeer het andere tussenstukje ook nog wel. En goed schoonmaken eventueel.)

Met het volgende resultaat, hahaha

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Heb de Exact startset van BM genomen en op een propaanfles gezet mbv meegeleverde slangenklemmen. Ik heb volgens mij geen terugslagklep of vlamdover. De drukregelaar zit direct op de fles.
Ik heb me bij BM laten voorlichten en daar zeiden ze er ook niks over :|

Ik zal binnenkort een fotootje maken van mijn opstelling om hier te laten checken :mrgreen:
Moet nu gaan relaxen en zo slapen, morgen op tijd weer op.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik heb ook alleen drukregelaar hoor. Ik ga de rest regelen als de slangen weer vervangen moeten worden over jaartje


Zwager heeft jaren met de flessen dakbedekking gebrand ook niet met vlamdovers Zeg niet dat je het niet moet doen
Zoolang je zorgt dat alles goed aangesloten zit en geen lekken hebt en verder alles goed doet zal je niet snel ontploffen.
Maar veiligheid boven alles waarom niet een extra veiligheid.
BM verkoopt ze
https://webshop.bijoumoderne.nl/websolu ... wsitemlist

http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... 46534365fc
Werking drukregelaar (die moet je wel hebben lijkt me)
http://www.hasmi.nl/handleidingen/drukregelaars/
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Dank voor de links Erika. Ik vind het echt raar dat er geen gebruiksaanwijzing bij de drukregelaar van BM zit (of bij de set, al is het maar een minimaal schemaatje ofzo). Wel interessant om te weten hoe zo'n drukregelaar ongeveer werkt (al weet ik nog steeds niet op welke druk hij nu ingesteld staat, dat moet 'op gevoel' blijkbaar)

Ik heb nu wel een gasmelder, blusapparaat en blusdeken besteld. Moest ik sowieso wel in huis hebben natuurlijk, maar nu z?ker. Voelt toch wat veiliger :mrgreen:
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Als ik de kop zie, heb ik dezelfde branderkop om mee te smelten. EWat een brak ding is dit zeg. Er komt een waardeloze vlam uit. Niet groot en strak, maar groot, onregelmatig en vreselijk hard blazend. Maar geen warmte !! Ofwel heel lang verwarmen en nog niets kunnen smelten. Ik zou de kop wel willen modificeren, maar weet niet waar te beginnen. Je ziet op de foto al wat een slechte vlam er vanaf komt.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Het lijkt mij dat de gaten in de kop te groot zijn maak ze maar eens voor de helft dicht met een ring oid.
Niet met je vingers dichthouden want de brandzalf heb je nog niet besteld :mrgreen:
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Inmiddels brandt ie beter, maar dat idee van die gaten beetje afknijpen ga ik ook proberen.

En dat je die kop niet met je vingers moet aanraken tijdens en vlak na gebruik snap ik (uiteraard :mrgreen: )
Alleen stond ik gisteren wel met mn vingers onder de kraan alleen omdat ik na heeeeeeel lang proberen mijn handvat wilde dichtdraaien - de knop was ook gloeiend heet geworden :cry:
(Inmiddels geen probleem meer omdat ie nu beter brandt, maar misschien toch wel handig om brandzalf in huis te hebben :mrgreen: )
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jannek »

Nou, het was wat geklooi maar de grote kop lijkt nu goed te werken. (Heb de anderen nog niet gebruikt in de tussentijd)
Wat het nou precies was weet ik niet, maar ik heb een paar dingen gedaan:
Druk flink opgehoogd
Sproeimondje een paar keer schoon geschuurd en doorgeblazen
Een tijdje de luchttoevoer van de kop afgeknepen met een messing ring (heb ik er inmiddels weer af gehaald)

Heel soms gaat de vlam nog wel eens uit, maar de laatste dagen schiet de vlam niet terug in de kop. Wat enorm veel hitte scheelt blijkbaar, want smelten gaat nu als een tierelier :lol:
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Bericht door Evert J@n »

het zichzelf uitblazen van de vlam komt doordat je hem te dicht op je werkstuk (smeltbakje ) houdt. Met de grote brander moet het prima lukken, maar krijg gevoel voor afstand vlam-smeltbad. Bij te grote afstand wordt het niet warm, bij de kleine afstand "ketst" de warmte uit het bakje, en bij veel te kleine afstand blaast de vlam zichzelf uit. Een vlamdover is niet direct nodig, als je tenminste niet met acetyleen werkt, dan is het verplicht. Het draagt wel bij aan je veiligheidsgevoel, maar daar betaal je dan ook zo'n 35 euri voor. IN de vlamoven zit een soort metaal dat smelt als de vlam terugslaat, en zo de boel afsluit. Na werking moet je dus een nieuwe kopen.
Als je meer wilt oefenen moet je maar een keer naar zwolle komen, help ik je!
Plaats reactie