Gas installatie

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Gas installatie

Bericht door Sun »

Hoioioi,

Op school werken we met een mix van twee gassen, als ik het wel heb, propaan en zuurstof.

Nou wil ik voor thuis ook een gas-installatie hebben, maar wat leg ik dan aan?

Het gaat om een installatie die goed genoeg is om te legeren, (voornamelijk messing en zilver), en werkstukken met een doorsnee tot zeg maar 10cm moet aankunnen. (Geen theepotten, maar wel holle buis constructies die groter zijn dan sieraden normaal zijn)

De ??n zegt dat propaan voldoende is, de ander zegt dat je zuurstof er bij nodig hebt, vanwege de oxydatie.. De volgende kwam met waterstof, maar dat is nog even niet voor mij weggelegd, ik moet nog meer aanschaffen... hahahaha

Wie weet raad? De gasflessen komen in een schuurtje te staan, met leidingen naar ons huis toe.
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik zou voor propaangas en zuurstof gaan en daarbij een Little Torch brander aanschaffen.
Met de verschullende kopjes die daarbij zitten moet je alles aankunnen, voor smelten zou ik de speciale smeltkop er bij nemen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

heeft een concentrator voldoende kracht om via buizen het huis in te gaan? Daarnaast moet je m of lang latern draaien of alsmaar buitenshuis m uit gaan zetten

Kan het zijn dat school werkt met aardgas en zuurstof?!
Dat was wel zo toen ik op vakschool zat

ik werk met de propaanfles en zuurstofconcentrator naast me..
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Op de vakschool hebben ze voor zover ik weet gewoon een compressor met lucht. Dus niet pure zuurstof, nogal een verschil :wink:
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Bericht door Sun »

Propaan en zuurstof wordt het dan :-) Die zuurstof-maak-machine klinkt ook interessant, maar eens kijken wat de prijzen daarvan zijn.. Die zou ook binnen kunnen, wat ik met een fles zuurstof liever niet doe.
En "School" is bij mij Syntra, Tongeren. Volgens mij wel echt zuurstof, want het knalt :mrgreen:
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Caty
Actief lid
Actief lid
Berichten: 216
Lid geworden op: vrijdag 08-06-2007, 13:09
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Vlaardingen
Contacteer:

Bericht door Caty »

Ik geef Willem gelijk, met een zuurstof concentrator wordt het net niet warm genoeg om het werk te doen wat jij wil. Met een propaanfles en een zuurstoffles en een little torch heb in een klap alles wat je nodig hebt. Het zou zonde zijn als je nu geld uit geeft en dat het dan niet naar wens werkt, beter ineens het juiste aanschaffen.
Nooit geprobeerd is altijd mis.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik smolt vorige week 95 gram zilver in 1 keer om met de concentrator en de smeltkop.
Voor groot werk zou je de dubbele kop ook nog kunnen gebruiken

Het is mss iets langer maar tot op heden heb ik hier alles mee en meer gedaan dan met mn sievert of de exact branders
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Ook hier zuurstofconcentrator en little torch en genoeg power
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Caty
Actief lid
Actief lid
Berichten: 216
Lid geworden op: vrijdag 08-06-2007, 13:09
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Vlaardingen
Contacteer:

Bericht door Caty »

Oke,fijn om te horen dat het bij jullie wel werkt, ik heb geprobeerd om een grote hoeveelheid zilver te smelten, maar dat duurde en duurde, uiteindelijk er twee vlammen op gezet, vandaar mijn antwoord. Heb nu gewoon zuurstof met propaan en een little torch en nooit problemen en lekker snel smelten. Afijn ze heeft nu stof tot nadenken om een beslissing te kunnen nemen, succes ermee.
Nooit geprobeerd is altijd mis.
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Bericht door Sun »

Nog iets meer lampen verkopen dan... En goed sparen voor die concentrator... Maar voorlopig flessen, er moet nog meer aangeschaft...

Dank jullie wel voor de tips! :D Ik zal dadelijk eens wat plaatjes posten van mijn huidige werk, want dat zijn geen sieraden in de "draagbare" zin van het woord ;)
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Plaats reactie