Puk - zelf maken

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Puk - zelf maken

Bericht door Sun »

Hoioi,

Al een tijdje lees ik over puk apparaten. Nou is mijn man vreselijk handig met elektronica, en wil de puk die hij toch al aan het maken is voor zijn werk, voor mij verfijnen zodat ik er ook goudsmid-werk mee kan doen.

Nou weet ik dat puks normaal vreselijk prijzig zijn, maar - volgens mijn man - kan een "juweliers puk" dan ook wel wat meer dan alleen maar twee dingen op elkaar zetten. Hij had het o.a. over een gas dat het werkstuk omhult tijdens het werken, om oxyderen tegen te gaan.

Nu is zijn vraag aan jullie: Wat "hoort" er allemaal op een puk, om hem voor een goudsmid prettig te maken?

Wat zou je graag zien op de "Ideale Puk"?
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Hij heeft wel gelijk, het is zeker te maken. Een kennis van mij heeft er ook een gemaakt.

Zelf heb ik geen puk dus kan ik je niet helpen.
pa0dgr
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: woensdag 22-09-2010, 20:45
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Westdorp

Bericht door pa0dgr »

Wellicht is het te construeren maar eenvoudig zal het zeker niet zijn.
Een van de vragen is in ieder geval waar de kortstondige energie vandaan komt.
Het kan middels een condensatorontlading maar wellicht ook via een zware voeding.
Dan moet er een soort penhouder gemaakt worden waarin een elektromagneet is geplaatst die , nadat de punt van de naald contact heeft gemaakt met het werkstuk, de naald enkele mm terugtrekt zodat in de nauwe opening die dan ontstaat een vlamboog kan ontstaan.
Die vlamboog veroorzaakt de hoge temperatuur om de materialen ( staal, zilver , goud enz) te smelten.
De totale elektronische regeling is nogal gecompliceerd.
Uiteraard moet het Argon langs de genoemde punt stromen om vroegtijdige en dus ongewenste oxydatie te voorkomen.
Het probleem cq de uitdaging is een nauwkeurige elektronische regeling te maken voor het stevige vermogen.
Een regeling die naar keuze een gelijkmatig. Vermogen laat vrijkomen of eerst veel en dan afbouwen en, en. Zie de verschillende mogelijkheden in de gebruikershandleiding van de puk.
Daarnaast natuurlijk een timer, een microscoop en een bescherming tegen het uiterst fellen licht van de vlamboog.
Al met al een mooi project die, als je al in staat bent e.e.a. Te ontwerpen en bouwen zeer waarschijnlijk goedkoper zal zijn dan een fabriekspuk.
Mijn hobby is het knutselen met elektronica maar dit project was mij niet ??n brug maar zeker drie bruggen te ver.
Ik heb dus twee jaren geleden een puk lll prof gekocht en , gek genoeg, nog niet eens de kast opengeschroefd om te zien hoe en wat.
Ik ben al een hele poos bezig een inductiesmeltoven te bouwen en dat is niet nog niet afgerond; nog lang niet.
Maar als iemand het lukt vind ik dat razend knap en zal mijn oude grijze hoofd ( eventjes, dat dan weer wel) buigenin stille bewondering.
Festina Lente
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Wat ook wel handig om te weten is dat wanneer je zilver gaat pukken je het eerst enkele keren moet voorpukken voordat het gaat werken. Daarmee wordt het werkstuk nl. op temperatuur gebracht. Ook wordt bij zilver er een instelling gebruikt waarbij meerdere impulsen in korte tijd worden afgegeven tijdens de vonk. Ook is het zaak de intensiteit en de duur van de inbranding te kunnen instellen. Dit heeft invloeit op de diepte van de inbranding en de breedte...
Ik denk dat je heel veel informatie over deze zaken moet vergaren voordat je er een kunt nabouwen....
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Bericht door Sun »

Luc kan gelukkig een heleboel, zoals gezegd, uitvinden is zijn vak ;-)
Ik zal het ook eens met hem hebben over die inductie smeltoven... klinkt goed :mrgreen:

Ik speel de opmerkingen door, dan gaan we horen of er nog meer vragen zijn ;-)

Bedankt alvast!
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Puk is voor zover ik het begrijp eigenlijk een tiglasapparaat dat een enkele puls geeft.
Misschien is de kortste weg om een tig apparaat om te bouwen. Je hebt dan al alle voorzieningen stroombron, gasaanvoer en je zal alleen de afstelmogelijkheden aan moeten passen.
Kan je ook meteen zilver smelten onder argon bescherming.
En koper, messing en rvs lassen.
En ijzer met beklede electroden.
Of draaf ik nu door :D
"Quality is a habit not an act"
pa0dgr
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: woensdag 22-09-2010, 20:45
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Westdorp

Bericht door pa0dgr »

Inderdaad, een ,,soort" TIG.
Alleen nog een speciale ,, penhouder" bouwen ( zie mijn vorige bijdrage) en een ietwat fijnere regeling en je bent klaar.
Maar ik denk dat daar nu juist het probleem zit.
Let ook op de eerste hoogspanningsontlading , je hebt niet zo maar een vlamboog.
Festina Lente
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Een vlamboog is met hoog frequent geen probleem en daar werken de meeste tig machines toch al mee.
De electroden van een PUK zijn wel een stuk lichter dan de Tig dat zal je moeten oplossen.
Met een voetpedaal zal de tijdsinstelling ook wel te regelen zijn.
Ik zie hier wel mogelijkheden maar of je uiteindelijk veel goedkoper uit bent vraag ik mij af.
Anders trek ik bij deze nummertje 1 voor de bestellijst. :mrgreen:
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Bericht door Sun »

:mrgreen: :mrgreen: Er is hier al besproken, dat er uiteindelijk testers nodig zijn, die meer snappen van goudsmeden en pukken dan ik :mrgreen:
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

smidje schreef: Misschien is de kortste weg om een tig apparaat om te bouwen. Je hebt dan al alle voorzieningen stroombron, gasaanvoer en je zal alleen de afstelmogelijkheden aan moeten passen.
:D
Volgens mij hadden we het over eigen bouw. Anders kun je ook ipv. een tig, voor een paar honderd euro een tweedehands puk kopen en die opwerken tot.....
Mooi als iemand dit wil gaan proberen. Succes!

#-o #-o #-o
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
pa0dgr
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: woensdag 22-09-2010, 20:45
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Westdorp

Bericht door pa0dgr »

Als ik zo de laatste reactie lees krijg ik de vage indruk dat er wat te licht wordt gedacht over de besturing/controle van een puk.
Of je het ding helemaal zelf ontwerpt en bouwt of je verbouwt een tig ..in mijn visie is het buitengewoon lastig.
Maar er is al eerder gesproken over een ,,uitvinder" dus wellicht komt er een Nederlandse puk en misschien zelfs nog goedkoper dan de originele.
Festina Lente
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Volgens mij hadden we het over eigen bouw.
Hoe eigen bouw wil je het dan ?
Gaan we zelf de weerstandjes samenstellen ? [-X
Zonder dollen, de prijs heeft toch ook invloed, je kan wel een PUK zelf maken en dan drie maal zo duur uit zijn.
Heeft dat zin ? Vandaar mijn opmerking over de TIG.
Anders kun je ook ipv. een tig, voor een paar honderd euro een tweedehands puk kopen en die opwerken tot.....
Goed idee !
Maar tweedehands kom je ze helaas niet vaak tegen.

Ik weet niet veel van electronica dus ik mag het schromelijk onderschatten, ongehinderd door enige kennis ontstaan vaak de mooiste dingen.
Ik weet alleen dat ik van die losse draadjes af moet blijven
"Quality is a habit not an act"
pa0dgr
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: woensdag 22-09-2010, 20:45
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Westdorp

Bericht door pa0dgr »

Heerlijk, dit onderdeel begint zowaar op ,,circuitsonline.nl " te lijken.
Als je niet veel van electronica afweet is dit project, naar mijn bescheiden mening, onuitvoerbaar.
Deze opmerking is absoluut niet vervelend bedoeld maar ik weet wel het een en ander van electronica en ken de vele valkuilen en , niet te onderschatten, de risoco's.
Denk bij dat laatste aan de hoogspanning en de verraderlijke condensatorladingen.
Ik heb enige jaren geleden overwogen zo'n apparaat zelf te bouwen maar na wat denkwerk ervan afgezien en na enige sparen en overleg met mijn betere wederhelft een puk lll + aangeschaft.
Festina Lente
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Ik ga er dan ook zeker geen bouwen, wel testen heb ik gehoord 8) .
Ik weet nog wel dat je bij de oude TIG karren niet de aardekabel moest vergeten want dan liep de aarde via jou als je je electrode raakte, ook altijd leuk, de kabel van iemand anders eraf halen :shock: :mrgreen:
Het bouwen zal gevaarlijker zijn dan het gebruiken want ik neem aan dat er hier ook onder de 52 V gebruikt wordt.
He wacht eens,.... dat testen gaat toch niet gevaarlijk worden :-k
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Bericht door Sun »

hahahahaha, ik zie het al voor me, alle haren overeind... even apparaatje getest... :mrgreen:
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Plaats reactie