vingerafdruk

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Toep
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: dinsdag 09-06-2015, 17:38
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Reusel

vingerafdruk

Berichtdoor Toep » dinsdag 09-06-2015, 17:58

Hallo mijn naam is Toep Wouters en ben goudsmid maar doe het voor de hobby. Nou heb ik een opdracht gekregen om een vingerafdruk te verwerken in een sierraad, de afdruk is van een hard blauw kleisoort. Ik wil dit uit besteden omdat ik er te weinig ervaring mee heb. dus wil het door iemand laten gieten en dat ik zelf het sierraad verder af maak. gaat de vingerafdruk in de klei verloren nadat het gegoten is? of kun je zo'n afdruk vaker gebruiken? Zelf geen idee namelijk, hoop hier wat wijzer te worden.

Alvast bedankt

Mvg Toep Wouters
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 546
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Berichtdoor Eljas » woensdag 10-06-2015, 9:49

Hoi Toep;

Een model in blauwe was wordt opgeboomd en in een cuvette (met gips) gezet. De was wordt uiteindelijk weggesmolten waarna de holle ruimte in het gips gevuld wordt met het gewenste metaal. Het was verdwijnt dus. Van de metalen afdruk kun je daarna , als je dat wilt, van bijv. vulkanisch rubber een mal maken om weer wasmodellen te kunnen maken.

Bij blauwe was kun je ook afdrukken met Delfts gietzand maken. Daar is de was hard genoeg voor. Wel voorzichtig doen....

Je woont niet ver van mij af. Ik kan je wel verder helpen maar dan eerst even bellen. Ik stuur je wel een p.b. met mijn tel.nr.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 431
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Berichtdoor goldenwonder » woensdag 10-06-2015, 22:43

Met Protoplast kan je van je negatief weer een positief maken. En deze dan gebruiken voor een afdruk in de Delftse aarde
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 336
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Berichtdoor radiorobbie » donderdag 11-06-2015, 9:41

Zit al een tijdje met interesse mee te lezen. Vraag de protoplast zal je toch moeten verwarmen smelt je dan de wasafdruk niet, te koud lijkt me slecht afdrukken doordat je teveel kracht moet uitoefenen.
Ben benieuwd hoe je dit precies doet?
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1368
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Berichtdoor Aspasia » donderdag 11-06-2015, 10:03

Je kunt ook de vingerafdruk laten graveren door een handgraveur, dit ziet er veel mooier uit dan een gegoten stuk.
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 431
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Berichtdoor goldenwonder » donderdag 11-06-2015, 10:21

Toep schrijft dat het een afdruk is in blauwe kleisoort. Klei kan wel tegen een beetje warmte. Sterker nog...ik maak de vingerafdruk bij de persoon met protoplast ( kunststof korrels welke vervormbaar worden door ze in kokend water te leggen) Dit is dan mijn master. Hierop druk ik vervolgens een nieuw laag protoplast en krijg opnieuw een afdruk. Let op. De protoplast moet niet te heet zijn, anders vervormd de master, of verkleefd deze zelfs. Maar je kan het heel lang nog kneden, dus zodra handwarm, dan pas verwerken. Deze afdruk kan ik daarna in iedere gewenste vorm aanpassen en vervolgens gieten. Bij gieterij De Viking kunnen ze dit zelfs gieten, want de protoplast is schoon weg te branden uit de cuvette.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5720
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Berichtdoor Erika » donderdag 11-06-2015, 12:09

protoplast is hetzelfde idee als jett sett?
Dan heb ik dat ook zo gedaan,
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 431
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Berichtdoor goldenwonder » donderdag 11-06-2015, 12:38

Yep, is ongeveer hetzelfde
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 324
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Berichtdoor Briolet » donderdag 11-06-2015, 13:51

goldenwonder schreef:Toep schrijft dat het een afdruk is in blauwe kleisoort. Klei kan wel tegen een beetje warmte.


Hij schrijft alleen dat het hem klei lijkt, maar dat is het echt niet. Ik heb vaker zulke blauwe vingerafdrukken van uitvaartondernemingen in handen gehad. Het is een soort blauwe kunststof/was. Het voelt hard aan. Ik denk dat het verwarmd wordt om het zacht te maken voor de afdruk. Bij kamertemperatuur is het wel hard, maar ik zou het niet durven te verwarmen.

Ik heb er wel eens zachte pasta ingedrukt en dan met die pasta een vingerafdruk op papier gezet. Maar dat gaat ook moeizaam omdat je dan na elke poging de eigen was weer plat drukt. Een collega vertelde me dat hij het met UV-hardende siliconenrubber gevuld had en die rubber dan uitgehard had. Hij had toen een heel mooie 'siliconen vinger' die hij dan verder als model kon gebruiken. Op die manier hoefde hij het origineel ook niet te verwarmen.
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 431
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Berichtdoor goldenwonder » donderdag 11-06-2015, 14:21

Misschien is het wel in een blauwe Fimo klei gedaan. Ook keihard
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5720
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Berichtdoor Erika » donderdag 11-06-2015, 15:16

ik heb de afdruk in dat jettsett gezet en daarna in fimoklei weer gedrukt end at gebakken, opdat ik dan lekker in zand kon gieten. Dat gaat goed
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Toep
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: dinsdag 09-06-2015, 17:38
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Reusel

vingerafdruk

Berichtdoor Toep » donderdag 11-06-2015, 16:39

het is mij helemaal duidelijk!! Bedankt allen

Advertentie

Terug naar “Solderen en gieten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten