soldeerbrander vs. smeltbrander

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Moonlight_dust
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: dinsdag 03-11-2015, 15:10
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

soldeerbrander vs. smeltbrander

Bericht door Moonlight_dust »

Misschien een domme vraag, maar als beginner moet ik nog veel leren :-). Ik vind het antwoord niet meteen online, dus bij deze vraag ik het heer.

Wat is het verschil tussen een soldeer- en smeltbrander?
En hoe zie je dat aan de brander?
Kan je de ene niet voor het andere gebruiken? Dus als ik een soldeerbrander heb, kan ik deze gebruiken om te smelten?

Alvast bedankt! :-D
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: soldeerbrander vs. smeltbrander

Bericht door Abo »

Bij een soldeerbrander heb je meestal enkel een gas. De zuurstof wordt ontleent aan de omgevingslucht.
Het wordt gebruikt om verf af te branden of zachte solderingen te maken met tin en lood.
Smelten lukt ook wel maar zeker geen fijn hard soldeerwerk met een zilver of goudsoldeer.

Bij een smeltbrander is buiten het gas (butaan, propaan of acetyleen) nog een extra zuurstof aansluiting.
Deze kun je met je mond bedienen door een blaaspijpje of door een tank met zuurstof er aan te sluiten.
Door de zuurstof bereik je hogere temperaturen.
Je kan er zowel mee smelten als hard soldeerwerk mee uitvoeren met een smaller tip bestemt voor fijn werk.
Moonlight_dust
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: dinsdag 03-11-2015, 15:10
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: soldeerbrander vs. smeltbrander

Bericht door Moonlight_dust »

Aha, dat verklaart heel wat, bedankt!

Als je dan bv. de Orca brander vergelijkt met de Little Torch, is de Orca eerder een soldeerbrander en de Little Torch een smeltbrander, begrijp ik het goed?
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: soldeerbrander vs. smeltbrander

Bericht door Abo »

Laat me het zo stellen, een keukenmes kan je gebruiken als schroevendraaier maar het is geen schroevendraaiers.
Het nadeel van specifiek gericht gereedschap voor de goudsmid is dat het duur is. Ander gereedschap kan ook gebruikt worden maar het is anders werken.

Als je specifiek met die namen als soldeerbrander en smeltbrander wil werken, dan heb je het juist.
Om het beeld heel duidelijk te maken kun je met een soldeerbrander verf afbranden, koperen buizen solderen maar ook zilver en goud smelten of een werkstuk uitgloeien.
Voor fijn goudsmidwerk heb je het nakijken omdat de vlam te grof is en heb je specifiek materiaal nodig zoals de little torch bijvoorbeeld of een andere goud/zilversmid gericht brander/toorts.

Misschien dat er een onderscheid is tussen de Nederlandse taal en de Belgische taal betreffende de benaming, kan ook.

Goudsmid materiaal is zo gemaakt dat het gemakkelijk werken is en niet zwaar.
Ik heb jarenlang met het volgende apparaat gewerkt .......stel je voor, en het ging ook.
Toorts.JPG
Nu heb ik fijner materiaal waar ik uren mee bezig ben zonder dat ik er moe van wordt of last van heb.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: soldeerbrander vs. smeltbrander

Bericht door Erika »

Misschien heb je wat aan deze bestaande topics, rechtsboven in het forum is een zoekfunctie. er is al heel wat geschreven hier gelukkig :)

Solderen voor beginners:
http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php ... nder+welke
Propaan
http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php?f=9&t=2564

hele zoekveld op brander aanschaffen:
http://www.zilvermaan.com/search.php?ke ... anschaffen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: soldeerbrander vs. smeltbrander

Bericht door Cees »

In principe zit er niet echt verschil tussen een soldeer of smelt brander.
Enige verschil is de grote van de branderkop.

Zelf heb ik een sievert op propaangas met 3 verschillende brander koppen.
De grootste gebruik ik om te smelten. Capaciteit schat ik in op ongeveer 60 a 70 gram zilver in een zelf gebouwd oventje van gasbeton blokjes.

Om te smelten is het niet noodzakelijk om een zuurstof brander te hebben, sterker nog te veel zuurstof in je vlam maakt je smelt onbruikbaar.
Ben nu ook bezig om een little torch aan te sluiten, moet nog wat aansluit materiaal zien te vinden, maar deze gas zuurstof brander ben ik niet
van plan om te gebruiken om te smelten, wegens het risico van te veel zuurstof
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: soldeerbrander vs. smeltbrander

Bericht door Abo »

Teveel zuurstof is één ding. Je metaal te lang verhitten is echter ook niet goed ook met weinig zuurstof.

Als je met zilver werkt moet je weten dat dit metaal heel veel zuurstof tot zich kan nemen (meer dan 20 keer de volume van het zilver).
Dat op zich is geen probleem. Als het weer kan afkoelen geeft het deze zuurstof weer vrij en er is niks aan de hand met dat zilver.
Daarom is zilver een edelmetaal omdat het geen verbinding aangaat met zuurstof terwijl koper, ijzer, zink e.a. dat wel doen.
Nu komt de boosdoener en dat is het koper in het zilver. Die neemt de overtollige zuurstof en zet dit om in kopermonoxide.
Je zilver krijgt hierdoor een grijze schijn die niet (altijd) welkom is. Je zilver moet geraffineerd worden zodat dit kopermonoxide eruit is.
Koperoxide daarentegen komt aan de oppervlakte en hecht zich in de flux die dan door het afkoken in de vitrex oplost.

Zolang je tipje van je vlam geel is heb je geen teveel zuurstof.
Dat gele tipje is een teken dat je nog gas in de vlam hebt dat niet volledig verbruikt is door zuurstof.
Met andere woorden je hebt een licht zuurstof tekort.
Niettemin, je zilver te lang verhitten ook met weinig zuurstof -in het gasmengsel- geeft hetzelfde effect omdat we nu eenmaal leven in een omgeving met zuurstof.

Een zuurstofrijk mengsel noemt men een oxiderende vlam.
Een zuurstofarm mengsel daarentegen is een reducerende vlam.

Hopelijk is heel deze uitleg niet te veel om te begrijpen maar het licht wel toe hoe de relatie zuurstof-koper-zilver in mekaar zit.
Het is zeker niet de bedoeling om me hier belangrijk op te stellen, helemaal niet.
Het is wel de bedoeling dat je dit weet zodat je later in je leerproces fouten kunt en leert herkennen.
Moonlight_dust
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: dinsdag 03-11-2015, 15:10
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: soldeerbrander vs. smeltbrander

Bericht door Moonlight_dust »

Leuk, bedankt voor alle info! Ik begrijp het nu al heel wat beter!

Bedankt voor de links, Erika, ik probeer de zoekfunctie te gebruiken, maar het is niet altijd evident om de juiste zoekwoorden te combineren...
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: soldeerbrander vs. smeltbrander

Bericht door Erika »

ik heb altijd met mijn branders gesoldeeerd en gesmolten.
Zowel de exact, siever alleen op propaan, dit zijn zelfaanzuigende branders en met de grote kop kun je gewoon flink smelten.
Nu heb ik de LT met zuurstofconcetrator en ook daar soldeer ik en giet ik mee.

Dus in mijn beleving is het dus al snel een smelt en soldeerbrander. alleen de kleine creme brulee branders werken natuurlijk niet voor gieten, je redt de hitte wel, maar de vlam is te klein voor het geheel.
Maar dingen aan elkaar smelten, gewoon smelten gaat goed (ik hoor mijn cursisten vaak genoeg ohoooh roepen, met het brandertje van de blokker of aansteketgas)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Moonlight_dust
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: dinsdag 03-11-2015, 15:10
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: soldeerbrander vs. smeltbrander

Bericht door Moonlight_dust »

Leuk om te weten! Voorlopig zit ik dan zeker goed met mijn brander :-).

Heb zonet het hele soldeertopic waarnaar je linkte doorgenomen en ik zie het alvast zitten! Nog niet voor meteen, maar binnenkort...

Ik vind het zo jammer dat ik de start van zowat alle cursussen in de buurt heb gemist... Ik hoop dat er in het voorjaar nog iets georganiseerd wordt.
Daar in Nederland zijn er zoveel mogelijkheden en cursussen, hier zijn ze spijtig genoeg maar moeilijk te vinden.
Plaats reactie