Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door Abo »

Van één keer zul je niet sterven Janna.
Meestal is het raadzaam om je snel op de frissen in de lucht en je werkplaats heel goed in de tocht te zetten.
Laat toegangen naar andere vertrekken goed gesloten zodat er geen rook of deeltjes door de woning verdeeld geraken..

Ik zou toch maar proberen om het bij deze ene keer te houden.
Zelf heb ik het ook eens meegemaakt met een medestudent die me om raad vroeg op school.
Ze had ook "zilver" gekregen om te smelten wat enorm rooktte. Ik ben er direct mee gestopt maar de leraar heeft er zich dan mee beziggehouden.
Het klaslokaal was niet te doen van de stank en rook. Ik heb vroegtijdig de plaat gepoetst waar velen me gelijk in gegeven hebben.....nadien.

Van zodra je rook ziet opstijgen als je een onbekende legering gaat smelten moet je al argwaan hebben.
Ik spreek nu niet van borax, boorzuur of zout dat zich oplost. Dat zie je, ruik je en ken je ondertussen.
Al andere toestanden is raadzaam om voorzichtig te zijn en eventueel te raffineren of laten te raffineren.
Je metaal dus niet wegwerpen! Zilver kan je er nog altijd weer uit recupereren en tot de laatste gram zelfs.
Het zilver moet er wel inzitten hé b;)

Elke ervaring is goud waard maar geen enkel ervaring mag je gezondheid schaden.
Better save then sorry :P
Laatst gewijzigd door Abo op vrijdag 25-12-2015, 16:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door Cees »

Vroeger in de middeleeuwen werden goudsmeden niet ouder dan 35.
Dus iedere goudsmid was genoodzaakt om vroeg vak volwassen te worden. Gelukkig mogen we er nu wat langer over doen.

Maar voorzichtigheid kan zeker geen kwaad.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door Abo »

Werd er iemand ouder dan 35 in die tijd ? :think:
cah
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 05-06-2016, 11:15
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door cah »

Cadmiumoxide, dit is mijn eerste indruk, heb er ervaring mee.
Zinkoxide lijkt er op, zie de verschillen hier onder.

Cadmiumoxide, kleur en giftgheid:

Cadmiumoxide heeft bruinrode, oranje of gele kleuren, dit is afhankelijk van zuiverheid en vooral de grootte van de partikeltjes, fijnstof dat ontstaat tijdens smelten is citroengeel, ook na afkoelen blijft de heldergele kleur.
De stof is zeer giftig, zowel acuut als bij langdurige opname van kleine hoeveelheden omdat het zich ophoopt in het lichaam.


Zinkoxide: kleur en giftigheid:

Het fijnstof van zinkoxide dat tijdens smelten van restjes edelmetaal en messing ontstaat, is aanvankelijk ook geel maar wordt bij afkoeling wit en dan kan je (enigszins voorzichtig) opgelucht ademhalen want zinkoxide is veel minder schadelijk.


Ervaringen en genomen maatregelen achteraf:

De gele stoffige slierten herken ik goed, ik zag ze voor het eerst toen dhr. Schepman, mijn stagebaas, me een zilverlegering liet smelten om te gieten.
Toen de blauwgrijze rook ontweek en eerste gele vlokken ontstonden, stopte ik en zei tegen Schepman dat dit niet gezond kon zijn.
Hij besloot het smeltwerk maar zelf te doen met de woorden: "Valt wel mee, geen paniek, niet te benauwd doen, zet de deur maar open" Dat deed ik en besloot maar meteen mijn pauze te nemen in de frisse buitenlucht en toen ik nog even omkeek steeg al een blauwe wolk op tot aan het plaffond vanwaar vlokken als dooie motten neer dwarrelden.
Na mijn pauze ging ik weer naar binnen en bleek de lucht opgeklaard maar heel de smeltinrichting was overdekt met precies de gele pluizen en slierten zoals bij jou, ook de werkbank, overal in de ruimte kwam ik nog vlokjes tegen.
We hebben met veel sop en keukenpapier heel het atelier gereinigd, ik beschermde me met mondkapje en handschoenen, de oude goudsmid vond het voor hem niet zo nodig en mompelde steeds opnieuw : " Geen paniek, niet te benauwd doen".
Thuis heb ik mijn kleren in de was gedaan, en meteen een douche genomen en ook mijn haar goed gewassen.

Later heb ik als keurmeester -om toetsnaalden te maken- cadmium met zilver gelegeerd (in een veilige zuurkast) en er gebeurde precies hetzelfde.


Aanwijzingen vooraf dat er cadmium in zilver kan zitten:

Cadmiumhoudend zilver is zacht en witter dan gewoon zilver, bijna als puur zilver en is zelfs beter bestand tegen donker worden.
In India en naburige landen werd (wordt?) het veel gebruikt in grote traditioneel ogende sieraden (dik kettingwerk met S vormige sluithaken, grote gezette sierstenen in flinke hangers en ringen, vaak veel tierelantijnen) maar ook in strakker "westers" werk.
Het zilvergehalte is variabel en vaak te laag, ik het wel eens bestek afgekeurd dat voor 30 % uit cadmium bestond, en toch mooi oogde, eet smakelijk!


Zelf al zou de productie van cadmiumzilver echt zijn gestopt (ik betwijfel het), resten zullen nog heel lang in onze smeltkroezen belanden.
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door Stéfan »

Abo schreef:Werd er iemand ouder dan 35 in die tijd ? :think:
tjah, 50 was hoogbejaard, maar alle goudsmeden die aan brandvergulding deden werden op een of andere manier ook allemaal gek en overleden vroeg, vreemd wat kunnen die kwikdampen met gek worden en vroeg overlijden te maken hebben? :think:

heb het zelf ook gehad dat ik een ring aan het repareren was voor iemand, de ring had gewoon stempel 925, maar toen ik ging solderen begon het te roken en werd het helemaal zwart, ik schrok behoorlijk maar dacht er laten aan dat het ook huidresten konden zijn die verbranden. namelijk het was een ring met een soort ajourwerk er op, dus vandaar mijn gok.

ziet er vrij beangstigend uit die slierten. als je twijfelt kun je het ook een keer aan een chemicus o.i.d vragen?
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door Janna »

Bedankt Cah, voor jouw uitgebreide bericht met dezelfde ervaringen. Groot gelijk dat je zelf naar buiten bent gelopen. Wij zijn ook gelijk gestopt toen we doorhadden dat het mis was.

Gek genoeg heb ik met dezelfde cursist (van wie dit zilver met de gele slierten was), nu drie keer dezelfde reactie ervaren. Met drie verschillende sieraden uit verschillende winkels. De 3e keer natuurlijk heeel gauw gestopt. Heel maf toch... Er moet behoorlijk wat cadmiumhoudend zilver in omloop zijn, zou ik denken.
Nu smelt ik niet zo vaak zilveren sieraden om (vooral reststukjes van mijn eigen voorraad), maar nu denk ik dat ik het maar helemaal niet meer doe. Je krijgt toch elke keer wat cadmium binnen.

Toch een soort van fijn dat nog iemand ditzelfde heeft meegemaakt. Dank je voor je verhaal en de info Cah!!

@Stéphan, inderdaad, 'ongewassen' sieraden waar je de brander op zet, kunnen idd flink gaan roken, stinken en blakeren. Meestal gewoon huidvet, stof, soms opvullak of lijm. Een goede afzuiger boven je soldeerplek is dan ook een aanrader. b:D
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door Erika »

Wat voor soort winkels haalt ze haar zilver dan?! WAt voor soort sieraden zijn het vraag ik me dan af :)

Ik smelt geregel zilver om, van klanten van cursisten etc. En dan bedoel ik zilver smelten.
En dan ook gekste dingen.
En dit heb ik nog noooooooooit meegemaakt .

apart dat je dit nu al 3 keer heb meegemaakt, En daarom vroeg ik me dus ook af wat voor soort sieraden het waren. Beetje wereldwinkel/ indonesie stijl ? of gewoon echt strak werk
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door Janna »

Hoi, ja vreemd, he? De sieraden zijn gekocht in België. De eerste ketting (soort dik vossestaartcollier) kwam uit een Indiase sieradenzaak. Ik heb het niet heel goed onthouden, maar geloof dat het tweede sieraad een heel gewone schakelarmband of ketting was van een Belgische juwelier. Het derde sieraad was ook iets met dikke schakels, een soort dik gourmette schakelarmband. Wel alledrie met schakels dus...

Ik hoop dat het jullie nooit gebeurt en dat wij gewoon een beetje veel pech hadden.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door peterspanje »

Joanna, je kan een test vloeistof, of steen kopen bij elke toeleverancier, voordat ik iets toevoeg aan mijn smelt zilver, test ik het altijd, India zilver bevat meestal nauwelijks zilver, net als vele andere landen in die regio, uiteraard high end producten uit gezondert.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door Janna »

Hoi Peter, we hebben het zilver getest van tevoren, ook van binnen (schakeltje doorgezaagd). Dit kleurde knalrood als 925 zilver.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door Erika »

Schakels. en juwelier kan ook spullen uit india/indonesie verkopen.
Daarom vroeg ik het.

holle schakels en dan zo'n aziatisch uiterlijk twijfel ik altijd al over. Heel apart, hopelijk waren dit ook dan de driemaal is scheepsrecht .....voor jullie
volgende keer gewoon eerst 1 schakel smelten kijken wat dat doet!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door Janna »

Ja inderdaad, zo heben we het de 3e keer gedaan, 1 schakeltje op proef. Dus dat viel mee vergeleken bij de eerste keer, maar toch liever niet nog eens.
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door Stéfan »

Janna schreef:Hoi Peter, we hebben het zilver getest van tevoren, ook van binnen (schakeltje doorgezaagd). Dit kleurde knalrood als 925 zilver.
ik ben geen expert, maar volgens mij moet je de testvloeistof niet op het materiaal zelf doen, maar een streepje maken op de teststeen en dáár een drupje testvloeistof op doen, en met een teststaafje met hetzelfde gehalte ook een streepje maken en testvloeistof op doen ( testvloeistof ook voor het gehalte waarop je het wilt toetsen ) en dan moet het bij het streepje van het teststaafje en bij het streepje van het zilver dat je wilt testen allebei dezelfde reactie geven. volgens mij lost de testvloeistof het streepje op als het gehalte te laag is, en dan weet je dat het niet het juiste gehalte had, of zelfs helemaal geen zilver was.

zo gaat het tenminste bij goud ( nu omdat het over zilver gaat het beschreven met zilver )
bij zilver kan het anders werken, dat weet ik niet, vandaar ook dat ik zei ik ben geen expert b;)

vervelend dat dit zo gebeurd is zeg, maar het is meteen ook een geluk dat u het heeft omgesmolten in uw oventje, als u het gewoon in een smeltbakje met de vlam er op omsmolt had het misschien nóg gevaarlijke geweest, omdat het dan misschien minder duidelijk was geweest dat het fout ging.

nu was het meteen duidelijk dat het niet in de haak zat en heeft u gelijk kunnen handelen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door Abo »

Testen met een testvloeistof geeft GEEN ENKELE uitslag over de aanwezigheid van cadmium.

Zuiver het zilver of laat het zuiveren, zo blijf je langer gezond en je bent zeker van je gebruikte metalen.
Alles andere is twijfelachtig en daar ben ik heel zeker van.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door Janna »

Hoi Stéphan,

Zoals jij het toetsen beschrijft werkt inderdaad bij goud. Voor zilver heb ik een minder nauwkeurige testvloeistof dat simpelweg rood kleurt als het materiaal zilver bevat. Zit er geen zilver in, blijft het oranjegeel van kleur. Dit kun je direct op het sieraad zelf aanbrengen. Hier kun je, heb ik hier op het forum eens gelezen, nog iets preciezer het gehalte mee bepalen door op de precieze tint van het rood te letten, maar dit doe ik zelf nooit en hier heb ik me nooit verder in verdiept. Deze zilver toetsvloeistof is niet zo precies als het toetswater voor goud waarmee je het gehalte kunt achterhalen. Kleurt het rood, zit er zilver in het materiaal. Maar hoeveel procent, weet je niet.

Dit is de testvloeistof: https://www.coins-stamps-rotterdam.nl/i ... c4h39e8mq4
Misschien goedkoper bij Bijou Moderne als je daar een klantnr hebt.

Een tip, en dit doe ik zelf ook: smelt voor de verkoop alleen stukjes zilver om waarvan je zeker weet dat het 925 zilver is. Zo kun je nooit zilver doorverkopen dat mogelijk niet in de haak is.

Oja, en wat je ziet op de foto is niet echt een smeltoven, het is een heel simpel 'hokje' van opgestapelde gipsblokken (open aan de voorkant) om de warmte een beetje vast te houden. Ik smelt in een gewoon smeltbakje met de vlam erop.
Laatst gewijzigd door Janna op woensdag 15-06-2016, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie