Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door Janna »

Hoi allemaal,

Wie wil er met me meedenken?
Ik ben me vanmorgen even een beetje rotgeschrokken!

Ik heb al veel omgesmolten in de paar jaar dat ik nu bezig ben als goudsmid, maar dit heb ik nog nooit gezien/meegemaakt of er van gehoord!

Ik smolt samen met een cursist een zilveren ketting van haar. De ketting komt uit een Indiase winkel, even ter info. We hebben van te voren getoetst of het geheel van zilver is uiteraard. Ook even doorgezaagd en de binnenkant bekeken en getoetst. Het was een soort rondgetrokken vossestaartschakel om te zien.
We hebben hem van te voren goed 'schoon' gebrand, dit doe ik vaak om de vuiligheid er snel uit te branden en dan weet je gelijk of er ergens lijm in verstopt zit oid. Hierbij geen gekke dingen gemerkt. Daarna heeft de ketting een tijd lang in de vitrex gelegen en hebben we hem uiteraard goed uitgespoeld.

Deze gele, poederachtige slierten kwamen te voorschijn toen het zilver al een volledig gesmolten, vloeibare bal was. Ze dwarrelden omhoog richting de afzuiger en er kwam veel rook bij kijken. Het zijn vaste slierten, je kunt ze oppakken en ze verpulveren tussen je vingers. Echt poederachtig. Donkergeel van kleur. Het stonk trouwens niet, maar m'n hele werkplaats stond wel blauw. Of beter gezegd. geel. ;)
IMG_5553.JPG
Heeft iemand enig idee wat het is?
Ik ben er nogal van geschrokken eerlijk gezegd. Ik hoop dat het niet iets zwaar ongezonds is geweest.
Als iemand weet wat het is, had ik het dan kunnen zien van te voren? Heb ik iets gemist? Hoe weet je of 'dit' er in zit? Ik ben erg benieuwd. Lijm kan het denk ik niet zijn.

We zijn het smelt/gietproces gestopt en het is jammer als het zilver nu onbruikbaar is, maar niks aan te doen dan.

Ik ben benieuwd. Alle ideeën zijn welkom. Dank jullie wel alvast. :)
Laatst gewijzigd door Janna op dinsdag 22-12-2015, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door Janna »

Mijn enige idee: kan het tin zijn? Zou dit zulke maffe slierten kunnen geven bij verdampen en weer neerslaan?
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door @tjuh »

tin lijkt mij niet want dan had die reactie al voor de zilverenbal moeten ontstaan, aangezien die een erg laag smeltpunt heeft.

ik zat gelijk aan zwavel te denken, maar ja hoe dan?
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door Janna »

Ja, zwavel is geel, daar had ik ook even aan gedacht. Maar inderdaad.... hoe het (wat het ook is) in een zilveren ketting is beland? En het rook nergens naar, geen zwavellucht geroken...

Je hebt helemaal gelijk dat ik tin al wel eerder op had gemerkt. (Al bij het uitgloeien/schoonbranden had dat al overal heen moeten lopen)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door Erika »

das bizar....

Tin zal volgens mij een verbinding aangaan met zilver, en onbruikbaar worden, dus niet zo slierterig verdampen.

Ik zat te denken aan kunststof maar als je van de te voren schoon hebt gebrand dan moet dat al naar voren moeten komen.


Zou het iets kunnen zijn dat de schakels hol waren en daar een smeersel in terecht is gekomen wat zo reageert.
Ik ken wel de zelfbrandende reparaties van holle schakels en die hebben dat effect ook niet , maar ik denk roep maar iets

Zwavel zou je ook kunnen denken, van he zwarten en dat niet, maar ook dan


schoonbranden ga ik ervanuit dat je het roodgloeiend maakt .....
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Karin13
Actief lid
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: donderdag 29-07-2010, 18:38
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door Karin13 »

Hier thuis werd zink genoemd.
Dat maakt ook poederachtige slierten bij het smelten, maar dan in het wit.
Dus misschien was het zink met nog iets anders erbij?
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door @tjuh »

ok ik denk dat we al naar 1 bevestigend antwoord kunnen; gezond was het zeer zeker niet. :ohno:
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door Janna »

Ahh, bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik was echt even geschrokken en licht gestresst ervan. :) Wat overkomt mij nou?! Maargoed, gebeurd is gebeurd en misschien is zo'n 'ongelukje' niet altijd te voorkomen.

@Erika, aan holle schakels zat ik ook te denken achteraf. Maar wat er dan in zat? Kan het dat ze holle schakels opvullen met een onedel metaal, en dat de ketting dus eigenlijk een soort van silverplated was? Echt jammer dat ik dat niet gezien heb bij het doorzagen. De hele doorsnede van de ketting kleurde rood met het zilver toetsen, dus ik dacht, dit is door en door zilver. Geen afwijkend kleurtje gezien....

Het is nu in ieder geval vermengd met het zilver en ik bestempel het maar als onbruikbaar verder. Ga geen tweede poging meer wagen.

@Karin, dankjewel voor de info, ik heb nooit van die slierten gehoord/gezien, dus ben blij dat het iemand bekend in de oren klinkt. Misschien is het dan een soort zinkverbinding. Zinksulfide? Ik hoop maar dat het geen lood was!

@Adje, misschien blijft het een mysterie wat het is. Maar ben bang dat je gelijk hebt dat het niks gezonds was! Ik hoop maar dat we niet zoveel hebben ingeademd en het meeste gelijk is neergeslagen. Maar zoiets moet niet wekelijks gebeuren, he?!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door Willem Parel »

Kunnen het gewoon kernresten zijn geweest van een via silverplating gemaakt collier?
Ik weet niet wat voor spul ze exact gebruiken bij dat proces maar dit was mijn gedachte.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door Janna »

Dank je Willem, voor het meedenken. Zoiets moet het eigenlijk wel geweest zijn, he?
Ik voel me wel een beetje dom hoor, als ik dit over het hoofd heb gezien. We hebben het collier nog doorgezaagd, en van binnen (de doorsnede) getoetst. Het werd helemaal rood. Dat kan ik dan toch niet zo goed verklaren.
Het is geen ramp dat het gebeurd is hoor. Maar ik vind het geen fijn idee voor een eventuele volgende keer, dat zoiets zo makkelijk over het hoofd te zien is. En ik vind mezelf nog wel zo precies, ahahah.... ;) :bloos:

Hoe controleren jullie dit, of een collier een kern heeft? Kan ik iets anders doen dan doorzagen, goed kijken en de doorsnede toetsen? Dank alvast.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door Willem Parel »

Nou ik zou me zeker niet dom voelen, je kunt niet altijd alles weten.
Als je altijd alle ongelukken of verkeerde inschattingen in je leven weet te voorkomen ben je een gezegend mens, als het je zo nu en dan blijft overkomen in de toekomst ben je gewoon mens.... b;)
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door Briolet »

Zou het Cadmium kunnen zijn? Cadmium verdampt gemakkelijk uit een smelt en vormt dan oxides. (CdO) CdO zelf is rood, maar kan blijkbaar ook verschillend ander kleuren aannemen.

In zacht zilversoldeer kan tot 25% Cd zitten (Exposure to cadmium in silver soldering or brazing). Ook in zilver zelf kan Cd zitten om het witter te maken. Wij hadden vroeger een leverancier die zich verontschuldigde dat hun 925/- zilver niet meer zo wit was als vroeger. Dat was omdat ze geen Cadmium meer mochten gebruiken. Tot dan wist ik niet eens dat het erin zat.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door Abo »

Dit lijk me erg veel op cadmiumsulfide wat je onwillekeurig geproduceerd hebt b;)

Ik hoop dat je een geode veluchting hebt gehad en de rook niet hebt ingeademt!
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door Janna »

@Willem, je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Alleen zeg ik zulke dingen ook graag, maar vooral tegen anderen, haha. b;) :schaam:

En Abo en Briolet, super bedankt voor het meedenken. Het klinkt niet best en gelukkig had ik wel afzuiging erboven, maar we hebben er vast ook iets van ingeademd helaas, gezien dat m'n werkplaats blauw stond kan dat bijna niet anders... We zijn wel gelijk even naar buiten gelopen de frisse lucht in en hebben de deur open gezet. Bah, wel een naar idee, hoor. Ik twijfel nu of ik ga googlen naar wat de risico's zijn als je het inademd, want dan schrik ik me vast te pletter. Ik baal ook dat mijn cursist erbij was.

Wel weer fijn dat het nu verboden is, cadmium in zilver en soldeer! Nu snap ik dat wel beter! Vond het eerst zelfs jammer van die fijne witgoudsoldeer van vroeger. b;)
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Gele poederachtige slierten bij smelten zilver

Bericht door peterspanje »

Net voor het eerst je posting gezien, ziet er vreemd uit, en in al de reacties die je gehad hebt is het allemaal giswerk, probeer Orchid forum van Ganoksin eens, tussen de forum leden zitten een paar uitzonderlijke experts op dit gebied!
Plaats reactie