Solderen op fijnzilver laag?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Solderen op fijnzilver laag?

Bericht door Willem Parel »

Als dat niet gedaan wordt vloeit het soldeer niet door en is per definitie elke soldering op deze wijze gedaan erg zwak, als de vlam meteen weggehaald wordt zodra het soldeer begint te vloeien (vaak is angst voor verbranden hiervoor de reden) dan vloeit het soldeer niet goed door zoals dat genoemd wordt en is de hechting ook heel slecht.
Dat kan hier ook wel degelijk de oorzaak zijn.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Re: Solderen op fijnzilver laag?

Bericht door Jannek »

Ja brasser, aan mijn soldeertechniek is vast en zeker nog veel te verbeteren. En ik ga niet meteen nieuw vloeimiddel kopen, maar het is wel handig om te weten wat goed is om te gebruiken en waar je het kan kopen ;)

Ik ben het er ook mee eens dat ik in dit geval het soldeer niet genoeg heb laten vloeien.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Solderen op fijnzilver laag?

Bericht door @tjuh »

even een opmerking, in je post van 1,5 jaar geleden kom je er al achter dat je vloeimiddel niet toereikend is (800C), en nu loop je tegen hetzelfde probleem aan. Heb je sinds die tijd alles met middel en zacht gesoldeerd ipv een ander potje vloei te kopen?

en zelf denk ik ook dat je niet genoeg hebt doorverwarmd na het vloeien van het soldeer, waardoor er geen vermenging van materialen heeft plaatsgevonden.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Solderen op fijnzilver laag?

Bericht door Abo »

Als ik mijn gedacht in woorden mag omzetten, zit het h'm helemaal in het feit dat mensen niet weten wat solderen betekent, hoe het in mekaar zit en wat er juist gebeurt.
Het soldeer smelt omdat het metaal de juiste temperatuur heeft en niet omdat het soldeer gesmolten wordt.
Zolang het metaal de nodige temperatuur niet heeft blijft het soldeer er als een gesmolten bolletje bovenop liggen. Mooi om te zien maar je hebt er niks aan.
Het zal nooit ergens invloeien zoals water in een voeg bijvoorbeeld.

Als het dan eenmaal gesmolten en gevloeid heeft, dan moet je niet snel de hitte weghalen wat ook al eerder geschreven staat.
Het zilversoldeer heeft enkele seconden nodig met dezelfde hitte om zich te binden met de legering en eigenlijk een nieuwe legering te vormen.
Wat er in die enkele seconden gebeurd is dat het zink in de soldeerlegering verder verdampt, de beide legeringen zich tot een nieuwe legering vormt die nauw aansluit aan de eigenschappen van het metaal dat je soldeert.

Ik blijf erbij dat solderen een absolute controle is van hoe je met hitte omgaat samen met zuiverheid van het metaal en goed aan mekaar sluitende naden.
Hoe beter je die controle beheerst hoe perfecter je kan solderen.
Het wegnemen van de vlam -om minder hitte te hebben-is geen goede controle en zeker niet met zilver.
Werken met de afstand tussen de vlam en je werkstuk is wel een goede manier plus je creëert een zuurstofarme zone rondom je soldeerpunt wat gewenst is bij zilver ter voorkoming van kopermonoxide (2CuO)
Het metaal moet proper zijn zodat het soldeer snel kan vloeien en er geen overmatige hitte moet gebruikt worden.

Met alle respect voor de beweringen van anderen maar solderen is geen opvulmiddel.
Ik zal hiermee wel enkele minder plezante reactie's losweken maar solderen is verbinden niet opvullen.
Als je zoveel soldeer gebruikt dat het vult dan ben je niet goed bezig naar mijn mening.
Voor vullingen moet je bij de tandarts zijn of silicone implantaten kopen (grapje)
Dan ben je je voorbereiding(en) niet goed nagekomen, zijn je verbindingspunten niet goed bewerkt.
Je hebt meer werk nadien om de originele vorm terug te krijgen door vijlen en andere middelen.
Een perfecte soldeernaad zie je niet! Daar ga ik vanuit en dat is mijn doelstelling bij het maken van een juweel.

Ik soldeer met hardsoldeer, soms met medium en het zachte soldeer is reparatiesoldeer.
Het laatste vloeit snel maar is minderwaardig omdat de verbinding niet zo sterk is en er kleurverschil is wat ook al eerder geschreven geweest is.
Als je verschillende soldeerpunten kort bij mekaar hebt moet je gebruik maken van fixeermiddelen zoals binddraad, naaldjes, inbedmassa of andere middelen of moet je je ontwerp aanpassen.
Soms kan het gewoon niet anders, geef ik graag toe.

Begrijp me niet fout, ik wil hier niet de opperste leermeester uithangen ....verre van. Ik heb dat al eens te horen gekregen, daarom dat ik er de nadruk op leg.
Er zijn hier fijnere goudsmeden dan ik en dat is goed zo. Zo leer ik ook nog.
Ik vind het heel belangrijk dat mensen de juiste informatie meekrijgen -ook van scholen- wat solderen is in de verwerking van edele metalen.
Juwelen maken is een boeiende bezigheid maar net zoals vijlen en zagen moet het solderen niet onderschat worden.

Ik zou nog meer kunnen schrijven maar dan wordt het langdradig.
Het artikel is zo al lang genoeg en misschien wel te lang. :oops:

Nu ga ik ermee stoppen en laat het aan jullie om me hierbij af te schieten met kritiek op wat ik geschreven heb.
Laatst gewijzigd door Abo op dinsdag 05-01-2016, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Solderen op fijnzilver laag?

Bericht door peterspanje »

Abo, Well done! :thx: Ik kan mij niet voorstellen dat er een goud/zilversmid is die jouw artikel niet onder schrijft. Solderen van edel metaal is spelen met hitte, daarnaast bij zilver is het absoluut noodzakelijk om het hele werkstuk te verhitten, tenzij je een puk systeem hebt, ik neem aan dat alleen professionele goudsmeden zich dat kunnen veroorloven.

Wat ik echter niet begrijp is dat als je een probleem hebt met solderen, wat iedereen heeft in het begin, waarom je dan niet op stukjes zilver, klein aan groot aan elkaar soldeert totdat je het snapt, kijk elke gesoldeerde naad na met een vergrootglas, probeer te snappen wat er gebeurt is en wat je zie, teveel soldeer, putjes in de naad, veel firescale etc. Ik ben er van overtuigt dat je het onder de knie hebt in minder dan een week! Oefenen oefenen en oefenen. :yo: Al die oefenstukjes in de smeltpot en vervolgens maak je daar een mooi gesoldeerd werkstuk van! :applaus:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Solderen op fijnzilver laag?

Bericht door Erika »

Ik denk dat eerder niet bedoelt is dat Soldeer voor de opvulling is, maar wel wordt er gezegd dat als je een goede naad hebt, goed vloeimiddel en ene goede verwarming de naad geen probleem moet zijn.
Je weet wel die capilaire werking die je wilt hebben...

Bij mijn cursisten vaak ook het probleem, zodra het lijkt te vloeien de vlam weg halen. Te ver weg zitten met je vlam of juist te dichtbij (houdt je vlam maar bij je soldeersteen, dichterbij en verderweg, als het goed is zie je een oranjegloed onstaan op je steen.. als je te dicht erop zit heeft die oranje vlek een zwarte (lees koude) middenplek. te ver weg wordt het net aan beetje oranje. Zit je goed dan heb je een mooie oranje cirkel pp je steen die neit te fel is maar ook niet te zwak)
Ik leer mijn cursisten solderen met Extra hard zilversoldeer, zoals dat mij op mijn stage ooit is geleerd, werk ik zelf ook vooral met extra hard soldeer.
Cursisten leren dat dus ook gewoon. Je begint Zo hard mogelijk en je probeert middel en zacht zoveel mogelijk niet te gebruiken ivm de oxidatie daarvan.
Dus zoveel mogelijk met extra hard, als dat niet meer kan ga je door naar hard enzovoorts. Maar ze krijgen de zweep als ze direct al met zacht beginnen hoor 00O :P

Ook het goed schoonmaken, even een vijltje, freesje langs het te solderen metaal zodat het goed schoon is, goed insmeren met afdek/vloeimiddel. En vee oefenen he.

Ik zou ook aanraden toch een nieuw vloeimidedel te bestellen, waarom moeilijk blijven doen als het makkelijk, beter en mooier kan (en dan vooral vanwege het zwart worden van het zilersoldeer) Zo duur is een potje boraxine, Boraxpoeder (wat ik al jaren met plezier gebruik), brazetech, vloeimiddel H zijn nu niet de kosten. TErwijl het mss wel kan helpen je op de juiste manier te gaan leren solderen ?! Voor 15 euro heb je flinke hoeveelheid waar je jaren mee vooruit kan, maar ze hebben ook kleinere flesjes

Daniel heeft ooit een mooi topic geschreven over solderen. Ik zal die even opduikelen voor je


@willem. Ik kan bij bijou geen brazetec vinden via de website. Heeft het mss een andere naam?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Re: Solderen op fijnzilver laag?

Bericht door Jannek »

Ik heb het topic al opgezocht Erika: http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php?f=9&t=2359

De theorie ken ik, maar de praktijk gaat nog wel eens mis. Haast, ongeduld, net niet de goede spullen etc. En afgelopen 2 jaar heb ik erg weinig gedaan vanwege allerlei andere omstandigheden. Dus ik ga oefenen :)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Solderen op fijnzilver laag?

Bericht door Erika »

Niet de juiste spullen maakt ook dat de oefeningen vaak net minder leuk zijn en met omstandigheden waardoor het oefenen ook nog minder kan.... Ja ik snap het.

Ik heb cursisten die heel erg veel bij mij doen, maar ik heb er ook die veel thuis werken, bij mij de gereedschappen die zelf niet hebben gebruiken en technische vragen stellen . En ik ben stok achter de deur.. Ik ken dat want ik ga ook al jaren enorm bezig met een glas in lood raam... moet toch maar cursus gaan doen (loopt altijd gelijk met de cursus die ik zelf geef)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie