Solderen op fijnzilver laag?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Solderen op fijnzilver laag?

Bericht door Jannek »

Ik had een ring heel vaak uitgegloeid en in het zuur gehad, dus hij was heel mooi wit, volgens mij een flink dikke laag. Toen heb ik daarop de zetting gesoldeerd (een stukje buis om precies te zijn) en dat brak af bij het zetten. Zou het kunnen dat die fijnzilver laag toch minder sterk is? Het lijkt namelijk wel echt alsof er een laag zilver van de ring mee is gekomen toen het buisje af brak. (Is ook te zien op de foto, als je inzoomt)

Heeft iemand ervaring met solderen bovenop de fijnzilver laag? Of lag het gewoon aan mijn soldeer(gebrek aan)kunst? Of ben ik de enige die niet weet dat je dit gewoon niet zo moet doen? :bloos:

Wat ook nog mee zou kunnen spelen is dat ik een beetje as (van mijn overleden kat) in het buisje had gedaan voordat ik de kast er op soldeerde.

image.jpeg
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Solderen op fijnzilver laag?

Bericht door peterspanje »

Het lijkt mij, dat je het niet voldoende verhit hebt, of het paste niet naadloos op elkaar, met andere woorden teveel ruimte er tussen, of te weinig flux gebruikt? Ik vind het lastig om te beoordelen als ik er niet met mijn neus boven op zit.

Ik zelf soldeer praktisch altijd met hard soldeer dat is toch ook veel sterker naar mijn idee. Misschien had je gewoon een off day, overkomt ons allemaal weleens :tandpasta:

Ps ik kan mij niet voorstellen dat het aan die fijn zilver laag heeft gelegen, ik weet dat bijna zeker [-X
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Solderen op fijnzilver laag?

Bericht door Abo »

Het is inderdaad moeilijk te beoordelen als ik dat woord zo mag gebruiken.
Het lijkt er op dat één van beide delen niet genoeg verhit geweest is.
Als ik goed zie zit het soldeer nog op de zilveren ring.
Misschien een koude soldeernaad geweest?
Ik ben net als Brasser heel voorzichtig met wat ik schrijf.

Als je de ring zelf hebt gemaakt zou het ook kunnen dat er een luchtbel was onder de plaats waar je soldeerde.
Lijkt ook wel een mogelijkheid maar vermits de rest van de ring zonder fout te zien is durf ik hier ook aan te twijfelen

Fijn zilver laat zich perfect solderen.

Het is nog altijd één hechte legering die je niet mag zien als twee lagen.
Er zijn enkel koperdeeltjes geoxideerd die je dan uit het zilver verwijderd hebt.
Het afscheuren lijkt me heel erg onwaarschijnlijk.
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Re: Solderen op fijnzilver laag?

Bericht door Jannek »

Ik denk ook dat ik het gewoon niet goed gesoldeerd had. Niet perfect passend en niet goed genoeg gevloeid waarschijnlijk. Maar omdat het er zo raar uit zag wilde ik toch even horen wat de ervaring van andere mensen is en of ik iets anders over het hoofd gezien heb.

Leerervaring :-)
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Solderen op fijnzilver laag?

Bericht door Willem Parel »

Dat niet perfect passend ben ik nog niet zo bang voor, soldeer vult altijd wel redelijk en sterk op, ben het met Peter eens dat je beter soldeer nr1 kunt gebruiken ( doe je misschien ook wel) ook al is het om zoveel mogelijk kleurverschil te vermijden.
Als ik zo naar het breukvlak kijk wijt ik het aan het niet aanvijlen of schuren van de te solderen plek.
Het wil dan wel voor komen dat er een huidje op zit welk goed hechten bemoeilijkt en de verbinding zwak maakt.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Re: Solderen op fijnzilver laag?

Bericht door Jannek »

Een huidje van wat dan? :bloos:

Ik had het inderdaad niet geschuurd of gevijld, hij kwam zo uit het zuur en ik wilde die fijnzilver laag graag goed houden. En ik heb 750 soldeer gebruikt omdat mijn 760 op was en 800 heb ik altijd ruzie mee omdat het niet wil vloeien. (Ik vermoed dat dat laatste is omdat mijn vloeimiddel ook maar tot 800 kan, en dat dat dus verbrandt voordat mijn soldeer gaat vloeien.)
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Solderen op fijnzilver laag?

Bericht door peterspanje »

Hardsoldeer heeft niets te maken met een bepaald vloeimiddel maar alles te maken met temperatuur, ik vermoed nu dat je het gewoon niet heet genoeg hebt gemaakt!

Ik heb jaren geleden, om solderen te leren, een week lang allerlei stukjes zilver aan elkaar gesoldeerd, klein groot etc bloed zweet en tranen, maar ik kan het nou!
Ik zou zoveel mogelijk hardsoldeer gebruiken en alleen bij een complexe opbouw van verschillende elementen van hard naar middel naar zacht gaan.
Vloeimiddel is precies hetzelfde voor elk soldeer hardheid.

Daarnaast Willem parel heeft gelijk het kleurverschil met zachte soldeer kan erg storend zijn cq lelijk.

Succes! 8)
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Re: Solderen op fijnzilver laag?

Bericht door Jannek »

Maar het is dus duidelijk dat ik niet voor niets ooit dit topic geopend heb ;)
http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php ... 743#p73679
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Re: Solderen op fijnzilver laag?

Bericht door Jannek »

Ja maar brasser, als je vloeimiddel verbrandt op een lagere temperatuur dan je soldeer smelt, dan gaat het zeker niet lukken.
Niet dat dat bij mij per se aan de hand is (want ik kan er gewoon niks van :tonguit: ), maar het principe is wel logisch toch?
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Solderen op fijnzilver laag?

Bericht door Willem Parel »

Neem BrazeTec als vloeimiddel en soldeer nr1 en je soldeer vloeit als een tierelier, ik gebruik niet anders, ook voor delicate fragiele verbindingen.
En dat huidje kan van alles zijn, het kan zelfs gebrek aan houvast zijn doordat het plekje te glad is ( door trommelen) even aanvijlen of schuren maakt dat het soldeer houvast heeft en hecht.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Jannek
Actief lid
Actief lid
Berichten: 235
Lid geworden op: vrijdag 12-12-2008, 15:14
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Re: Solderen op fijnzilver laag?

Bericht door Jannek »

En waar koop je BrazeTec? Bij BM hebben ze het niet volgens mij.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Solderen op fijnzilver laag?

Bericht door peterspanje »

Als je vloeimiddel gebruikt voor zilver, voor zover ik weet borax, dan is het de bedoeling om het werkstuk zo heet te maken dat de soldeer vloeit, dat de flux verbrand is onderdeel van het solderen!

Het probleem wat je hebt, is dat je het werkstuk gewoon niet heet :schaam: genoeg maakt, neem twee stukjes zilver en probeer het 8)
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Solderen op fijnzilver laag?

Bericht door peterspanje »

Ik zelf gebruik elk soort vloeimiddel wat voor hande is, het vloeimiddel wat je hebt, mits bestemd voor zilver, is prima je hoeft geen nieuw vloeimiddel te kopen zolang je dit nog hebt. Nogmaals het probleem ligt aan je soldeer techniek niet aan het vloeimiddel!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Solderen op fijnzilver laag?

Bericht door Willem Parel »

Peter, er zit wel degelijk een verschil in vloeimiddelen en zeker als het om zilver gaat, Fluoron bv. Is voor zilver slecht bruikbaar
Ik adviseerde BrazeTec omdat ik na vele omzwervingen in de loop der jaren hierin voor zowel goud als zilver een probleemloos vloeimiddel heb gevonden.
Borax wil ook zeker wel, maar ik vind het zelf toch minder prettig in gebruik dan BrazeTec.
BrazeTec is gewoon te t bij Bijou Moderne.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Solderen op fijnzilver laag?

Bericht door peterspanje »

Willem, je zal wel gelijk hebben, ik zelf heb geen slechte ervaringen met vloeimiddelen bestemd voor zilver, maar je bent het toch wel met mij eens dat het probleem ligt bij het onvoldoende verhitten van het werkstuk? b;)
Plaats reactie