twee ringen samen solderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
juwelenbrenda
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: zaterdag 10-10-2015, 19:16
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

twee ringen samen solderen

Bericht door juwelenbrenda »

Hallo,

ik moet voor een schoolopdracht, de entouragering, drie ringen samen solderen (zie foto).
Twee ringen van maat 56, dikte 1mm. Nu, ik heb veel moeilijkheden met die pérfect op elkaar te solderen. Na meerdere pogingen liggen de ringen steeds 1/10e mm scheef op elkaar, op zich geen probleem tot de derde ring eraan gesoldeerd wordt. Dan zie je zeer goed hoe schots en scheef de boel is.

Ik heb ze al proberen samen binden met binddraad, ik moet deze zo hard aanspannen dat de ringen enorm beschadigd zijn én de staan nog steeds niet 100% juist tegenover elkaar. Alsook al geprobeerd om twee oude boortjes in mijn houtskool te steken en deze daartegen te laten leunen, nog is het resultaat niet zoals gewenst. De ringen verschuiven als ik borax, pioentjes aanbreng enzovoort.

Iemand een praktische manier om de ringen exact tegenover elkaar te solderen?

HELP!!!!


12476260_10207176575427735_466430301_n.jpg
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: twee ringen samen solderen

Bericht door Willem Parel »

Ja hebt keramische en koolstof soldeerkegels, hier kun je de ringen opschuiven en kun je de ringen gemakklijker in lijn houden denk ik.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (31.41 KiB) 3908 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (29.88 KiB) 3908 keer bekeken
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
juwelenbrenda
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: zaterdag 10-10-2015, 19:16
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: twee ringen samen solderen

Bericht door juwelenbrenda »

die zijn konisch toch? Mij lijkt het dat deze dan nog niet recht tegenover elkaar zullen staan.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: twee ringen samen solderen

Bericht door Eljas »

Twee ringen exact de zelfde maat maken. Uitgloeien. Dun binddraad bijv. 0.2 mm 1 draad dubbel doen en twisten. Drie lengtes van de getwistte draad maken en dan op drie pkaatsen de ringen bij elkaar binden. Goed strak. Dan met een schenentang de ringen goed op 1 lijn zetten. Borax erop en verwarmen. Af laten koelen en eventueel met de schenentang nogmaals corrigeren. Dan pas soldeer aanbrengen.

Of

De twee ringen op elkaar op een houtskool tje leggen en drie soldeerspelden in het houtskooltje prikken tegen de ringen aan. Netjes verdeeld over de omtrek van de ring. De ringen kunnen vooraf al ingesmeerd met borax zijn en 'n keer verwarmd.
Wanneer ze ingesloten zijn tussen de soldeerspelden eventueel weer matig borax aanbrengen en soldeer toevoegen.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Plaats reactie