goudlegering groen,paars

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door Maarten »

"Met het bombarderen van elektronen" ga je dan op moleculair niveau bewerken?
Ik zou me zo kunnen bedenken dat dan eigenschappen veranderen of zit ik er naast?
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door Abo »

Oei, daar vraag je me wat 00OO
Zoveel weet ik er ook niet van

Ik denk niet dat de eigenschap verandert vermits deze afhankelijk is van het aantal protonen en neutronen die dan weer de kernmassa vormen en bla bla bla :duh:
De elektronen hangen er bij wijze van spreken gewoon rond.

Het is niet zo zeer op moleculair vlak maar op atomair vlak.
Hoge energie elektronen worden op dat atoom afgeschoten "en mass" waardoor een positief ion gevormd wordt.
Met dat positief ion kunnen dan andere verbindingen gemaakt worden.
In hoever deze verbindingen stabiel zijn, blijven en hoelang weet ik niet.
Ik gis dat het te maken heeft met welke verbindingen gemaakt zullen worden.

Zoals ik al eerder en in andere artikels vermeldde ben ik geen chemicus en ook geen metallurgist.

Hopelijk heb je wat aan deze uitleg :|
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door Maarten »

Bedankt voor de uitleg! Het blijft voor mij een complexe materie waarvan ik sommige zaken wel en sommige niet snap maar
interessant is het zeker wel.
cah
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 05-06-2016, 11:15
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door cah »

Paarse goudlegeringen op basis van aluminium zijn mooi van kleur maar slecht bewerkbaar, erg bros, nauwelijks te smelten of solderen met een gewone edelsmid-uitrusting en gedragen zich niet als edelmetaal legeringen.
Een legering van 80% gewicht goud en 20% gewicht aluminium komt neer op ongeveer 1 atoom goud per 2 atomen van het veel lichtere aluminium, met andere woorden, het gedraagt zich in chemisch opzicht eerder als een (onedele) aluminiumlegering dan een (edele) goudlegering.
Het uiterst onedele aluminium bedekt zich altijd met een gesloten laagje aluminiumoxide dat verdere aantasting vertraagt maar in een goudlegering is dit laagje poreus en kan corrosie sneller toeslaan.
Door huidafscheiding en vocht in het algemeen kan na verloop van tijd diepere oxidatie plaatsvinden en zich openbaren als verkleuring of zelfs het verkruimelen van de legering.
Speciale toevoegingen kunnen de legeringen iets verbeteren maar ook niet meer dan dat.

Zelf heb ik legeringen gemaakt met minder intense paarse kleuren (eerder lila achtig) op basis van andere metalen, deze legeringen zijn gewoon te smelten, solderen, bewerken en oxidatiebestendig.



Groene goudlegeringen zijn in werkelijkheid bleek geelgroen en bestaan voornamelijk uit goud met zilver, geen of weinig koper, eventueel met wat cadmium.
De meeste legeringen zijn vrij zacht en uitgesproken bleek van kleur , zeker 14 karaat op basis van alleen goud met zilver welk een fletse kille tint heeft, een beetje tussen wit en groenachtig geel in.
Zelf vindt ik het "vergroenende" effect van cadmium niet zo indrukwekkend (in het geval van het zeer bleke zilverrijke 14 karaat). Een deel van het zilver is dan vervangen door een beetje koper om de kleur wat donkerder geel te maken en een beetje cadmium moet het rossige van het koper weer wegdrukken.
Ik kreeg een beter kleur effect door een hoger goudgehalte van het goud zilvermengsel, in plaats van 585 goud met 414 zilver met een onooglijke kleur 646 goud met 354 zilver, nog steeds bleek maar wel duidelijker groengeel.
Met verder stijgende goudgehalten verschuift de kleur van bleek groengeel via citroengeel naar een wat warmer geel zonder groenachtige tint voor de hoogste gehalten, tenzij enkele procenten cadmium een klein deel van het zilver vervangt.

Het legeren van het giftige cadmium is riskant, denk aan verluchting.
Zelf smeerde ik een brokje cadmium in met vloeimiddel, omwikkelde het met uitgegloeid fijnzilverfolie en daarna met uitgegloeid fijngoudfolie, perse met hamerslagen lucht en overtollig vloeimiddel er uit, overdekte het brokje met vloeimiddel en smolt het met reducerende vlam tot alles goed gelegeerd was.
Als ik het goed deed, ontstond geen grijze walm en gele vlokken van cadmiumoxide, hooguit wat aanslag op het kroesje/ vuurvaste steen en was het gewicht van de legering ten opzichte van de vooraf gewogen metalen niet veel minder geworden.


Op Wikipedia wordt in het Engels een groengoud van "75 % gold 23% copper 3% cadmium" vermeld, dit kan niet juist zijn, een dergelijk mengsel zal -op grond van mijn metallurgische ervaringen en inzicht- eerder roze zijn.
Volgens mij moet dat koper eigenlijk zilver zijn en is deze discutabele samenstelling klakkeloos overgenomen uit een oudere, Duitse bron. Soms heeft Wikipedia het mis.
Plaats reactie