goudlegering groen,paars

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
marthe01
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: donderdag 28-01-2016, 9:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

goudlegering groen,paars

Bericht door marthe01 »

:thx: hallo,
ik ben al enige tijd op zoek naar de samenstelling van groen goud en paars goud.
ik wil daar graag een keer mee werken.
heb wat ideeen die ik uit wil voeren.
weet iemand de samenstelling om het zelf te gieten?
of weet iemand een adres waar ik het zou kunnen kopen?
alvast bedankt.marthe
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door Maarten »

Hoi Marthe,

Een vriend van mij is wel eens bezig geweest met het maken een een groen gouden legering om te
verwerken in mokume. Ik zal aan hem vragen hoe of wat precies.

Zelf was ik ook weer nieuwsgierig geworden naar het combineren van verschillende goud kleuren toen ik
afbeeldingen zag van de sieraden van Robert Feather (Zie afbeelding). Er was een andere hanger van hem waarin hij ook groen goud had verwerkt, dat zag er heel mooi uit maar die kon ik zo snel niet vinden.
[img]Cabachon%20Iolite%20Leaf%20Necklace%20in%20Silver%20&%20Coloured%20Golds[/img]
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door Maarten »

Dat ging niet helemaal goed. Herkansing :lachen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door @tjuh »

Maarten schreef:Dat ging niet helemaal goed. Herkansing :lachen:
Afbeelding
verkeerde link, je moet rechtermuisklik op de afbeelding en dan afbeeldingslocatie kopieren kiezen..

Afbeelding
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door Maarten »

Excuses. Bedankt. Aha, ik heb het nu onder de knie/oksel b:D
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door Abo »

Groen goud maak je met zilver, koper en goud.
Door het toedienen van cadmium wordt het groen intenser van kleur.
Er zijn verschillende formules te vinden op internet.
Zelf heb ik minder koper gebruikt en meer zilver. Cadmium versterkt het groen echt wel heel intens.

Cadmium is echter niet zo mens-vriendelijk.
Heb er in mijn jongere jaren soldeer mee gemaakt.
Ik ben er wijselijk en tijdig mee gestopt cadmium te gebruiken.
Als je geen deftige installatie hebt om met cadmium te werken dan laat het zijn.
Wat jij niet wil inademen wil je ook niet door anderen laten inademen. ook dieren en planten niet. Muggen kunnen er voor mijn part niet genoeg van binnen krijgen ..... rotbeesten!
Nog minder wil je het vrijlaten in de natuur..

Alhoewel er formules bestaan waar meer koper in verwerkt wordt deed ik er minder in en meer zilver.
Koper is echter nodig om de legering wat hardheid te geven. Goud/zilver/cadmium is een heel zachte legering.
Geweldig om zetwerk mee te maken.

Eerst een voorlegering maken van zilver en cadmium.
Zilver smelten met een licht reducerende vlam. Een elektrische smeltkroes is nog beter.
Het licht laten afkoelen tot het een huid vormt en dan het cadmium erbij.
Daar begint de vieze vuile rook en pluimpjes zich te vormen 00O
Weer wat warmte toevoegen en omroeren om snel uit te gieten in water.
Snel werken is hier de tweede belangrijkste factor samen met temperatuurcontrole.
Je gezondheid is de allerbelangrijkste!!

De granules collecteren en goed drogen.
Dan je goud smelten en geleidelijk aan je koper erbij voegen.
Koper heeft de eigenschap veel hitte weg te trekken dus eerst de volgende kleine portie bijvoegen als de vorige volledig gesmolten is.
Goed mengen.
Om het nog perfecter te maken giet je je Au/Cu smelt ook in emmer met een bewegend- water uit.

Drogen en opnieuw smelten.
Omroeren en temperatuur wat laten afnemen tot het net niet meer glimt.
Het vuur (de hitte) niet wegnemen maar controleren met de afstand van je vlam tot het metaal te vergroten.
Je smelt moet wel vloeibaar blijven.
Dan de voorlegering erin, kort omroeren (daar komt weer wat bruine rook maar in mindere mate) en plaat of draad mee gieten.

Paars (purper) goud vergeet je maar, daar heb je een een zuurstofloze omgeving voor nodig.
Als je het goud smelt en je het aluminium erbij voegt krijg je een brij waar je niks meer mee kunt aanvangen....trust me!
Omdat je er toch aanzienlijk wat aluminium mee moet vermengen krijg je een bros materiaal dat je wel kan vijlen, boren en zagen maar niet vormen.
Het breek enorm snel, heel snel!
Voor inlay en contrasten mee te maken is het heel mooi.
Zetwerk is hopeloos. :ohno:

Er is een firma die zich daar een plaats in de markt mee heeft gemaakt.
Erg mooie resultaten ....kijk maar.

http://www.purplegold.com/

Ik denk dat ik het wel volledig geschreven heb b;)
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door smidje »

Het blijft een kwestie van smaak dat paars, ik loop er niet heel warm voor maar ben wel benieuwd hoe het technisch nou in elkaar steekt aangezien ze het over een amalgaan hebben.
Groen goud vind ik wel erg mooi in combinatie met rood en geel, ik heb hier een ring uit Z-Amerika liggen met een hele mooie groene tint maar dat zal dan wel met cadmium zijn.
"Quality is a habit not an act"
marthe01
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: donderdag 28-01-2016, 9:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door marthe01 »

Heel erg bedankt voor de info.ik ga het uitzoeken en even bedenken of ik wel met cadmium aan de slag wil.
Ik moet zeggen dat de foto me niet bepaald ontmoedigd, eerder andersom.
Ik laat het vervolg hier nog wel weten.
Super .gr. Marthe
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door Abo »

@smidje,

Het te gieten werkstuk dat wel uitgebrand is maar nog in plaaster gevormd zit wordt in de kamer geplaatst.

Het goud, aluminium (15 tot 20%) en palladium (0.5 tot 1%) worden samen gesmolten in een kamertje (oven) waar de lucht uitgezogen wordt.
Het luchtledige wordt dan gevuld met argongas.
Argon is een edelgas omdat het geen verbinding aangaat met andere elementen of in ons geval metalen.
Als kristalverbeteraar wordt er zilver of palladium bijgedaan.

Wanner de zuurstof uit de oven gezogen is wordt er argon ingelaten en het metaal wordt via inductieve weg gesmolten.
Als het gesmolten is wordt het gezwierd net zoals wij dat doen met een slingerarm.
Ander manieren bestaan door het gesmolten metaal langs een opening in de vorm te zuigen.
Neutech casting machine is er zo'n voorbeeld van.
http://www.hewitt-impex.co.uk/j51015.htm

Op zich allemaal niet zo dramatisch maar die dingen kosten heel veel.
De technologie achter het maken van purper goud is de smelt te vrijwaren van zuurstof.
Zuurstof vormt bij aluminium onmiddellijk aluminiumoxide die enerzijds het aluminium beschermt tegen verder smelten.
Anderzijds vormt het intermetalische Au/Al verbindingen waarmee je niks kunt.
Om dit te verbeteren wordt er dan palladium toegevoegd.

Hoe het metallurgisch gedetailleerd in mekaar zit weet ik ook niet heel juist.

Het maken van purper goud vraagt duur materieel dat zich enkel betalen laat als je het dikwijls gebruikt.
Het is een stevige investering dieje praktisch met zilver te verkopen niet krijgt afbetaald.
Het heeft wel zijn voordelen zoals zilver en goudlegeringen die vrij zijn van kopermonoxiden .... met een deftig prijskaartje.

Ik denk wel dat je op youtube een filmpje vindt hoe purper goud gemaakt wordt.
Zelf aan beginnen zonder geschikt materiaal is een andere kwestie.
Het is puur verknoeien van goud en brengt enkel extra kosten met zich mee.
Yep, ik kan ervan meespreken, ik wilde ook niet luisteren :bloos:

Hoe dan ook, je leert het wel door schade en schande.
marthe01
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: donderdag 28-01-2016, 9:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door marthe01 »

Van paars goud maken zie ik denk ik af,maar groen goud ga ik zeker nog proberen.
De uitleg is heel duidelijk en volgens mij goed te doen.
Bedankt iedereen.
Marthe
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door smidje »

@ Abo
Ik ga het zeker niet proberen te maken maar het proces dat je beschrijft is volgens mij de "oude manier" van paars goud maken deze bestaat al, voor zover ik weet, sinds 1984.
je kan de legering ook maken in een oven met een stalen kistje waar je Argon door laat lopen, het probleem is dan wel het goed mengen van de metalen.
Op de website hebben ze het over een nieuwe manier die pas sinds 2000 bekend is, ze hebben het ook over een amalgaan. hoewel ik het idee heb dat het hier om een metaalmatrix zou moeten gaan.
Het kan natuurlijk allemaal een marketingbabbel zijn want ze spreken ook over metaal dat zacht en elastisch genoeg is om te bewerken terwijl het meeste verdacht veel op gietwerk lijkt :OB
"Quality is a habit not an act"
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door Abo »

Euhm, dat is toch net hetzelfde wat ik schreef wat betreft het gebruik van argon :think:
Wat is daar dan "oud" aan? :wat?:

Voor zover ik weet is het de eer aan Dr. Ing Manfrid Dreher die het voor het eerst klaarspeelde om deze combinatie mogelijk te maken.
Ontwerper Martin Fürstenberg heeft dan de uitdaging aangegaan en er een collectie mee ontworpen.
Hij heeft er in München bij Inhorgenta zijn intrede mee gemaakt als 'amethystgold'.
Die collectie was toen absoluut een sublieme topper en wel over de hele wereld.
Hoe Mr Dreher deze samenstelling uitgewerkt heeft staat nergens beschreven..... dat ik weet althans.

Later zijn er nog anderen (Tokuriki Honten Pte Ltd) die er een studie hebben rond gemaakt. Een japanse onderneming die er dan een Japans patent op heeft genomen.
De eigenaar Mr Lee Hwa van Aspial Corporation sprong op deze boot en wist de erg brosse compositie te verbeteren door de studie van de japanse firma te benutten.
Hij wist het meer bewerkbaar te maken door er verschillende elementen aan toe te voegen (Mn, Zn, Mg en silicone).
Daar heeft hij dan mooi een Amerikaans patent op laten uitschrijven in 2002 nadat hij in 2000 succes mee boekte in de juwelenbranche.

Aspial maakt er al geruime tijd een grote ophef van dat zij het 'ontdekt' hebben. Deels wel maar de Duitsers en de Jappen waren hem voor :P
Ze hebben dan een exclusieve website gemaakt waar zij dan met de eer gaan lopen.
Het verhaal gaat verder. 00O

Vermits er een patent op staat kon deze formule niet gebruikt worden.
PMC (precious metal west) kwam dan op het idee om er een "verbeteraar" bij te voegen in de vorm van palladium.
De andere elementen hebben ze gelaten omdat het niet legaal is een bestaande formule te gebruiken waar een patent op bestaat.
Op die manier kunnen ze het wel gieten maar het blijft bros!
Ook zij beweren dat zij de eersten zijn die purper goud kunnen gieten, mooi niet dus!

Met een stalen kistje en wat argon te laten lopen ....wil ik je wel zien doen, sorry man, daar geloof ik geen barst van.
Zo eenvoudig is het nu ook weer niet want zodra je dat kistje opent om het te kunnen gieten, of zoals je zegt te roeren, is de argon weg, zuurstof in de plaats en je staat met een zootje gekleurde rotzooi in een stalen kistje.

Paars goud is niet met simpele middelen te maken, neem dat maar van me aan.
Anders hadden er velen zich al over deze exclusiviteit ontfermt !
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door Erika »

http://www.froufrou.de/schmucklexikon/farbgold.html

hele mooie uitleg van kleurgoud en de samenstellingen.

Groengoud met cadmium valt mee met het groen zijn, heb het eens gemaakt voor het cadmiumgebruik verboden werd . Ik vond het niet zo groen als ik had gehoopt.
Het was een groene zweem.
Van paars goud heb ik altijd begrepen dat het niet te verwerken was, althans niet walsen en dergelijke maar wl als gietstuk. dit omdat het vrij bros is.
Dat is in ieder geval wat mijn leraar mij zei indertijd. Ik was ook druk bezig met alle kleuren goud behalve de standaarden en nog

Dus cadmium gebruiken in metaal is een nee nee tegenwoordig.
Maar op de froufrou site staat meer info
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door Abo »

Da's een goede site Erika, bedankt! :thx:
Die kende ik nog niet eens. Zo kan ik weer bijleren b;)

Wat dat groen goud aanbelangt is echt smaak en dan nog moet je het aan de man kunnen brengen.
Wat een boer niet kent eet hij niet en mensen hebben er weinig interesse voor.
Buiten dat is het niet zo zeer gevaarlijk maar er zit teveel risico in om je gezondheid (en dat van anderen) ermee te schaden in de uitvoering van hobbyist.

Voor degenen die willen experimenteren wens ik hen veel plezier maar hopelijk denken ze aan wat er fout kan lopen.
Een mens heeft één gezondheid en daar moet hij/zij het mee doen.
Besef waar je mee bezig bent.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: goudlegering groen,paars

Bericht door Erika »

Het mag van de wet niet meer zo ik heb begrepen van de cadmium wet uit 2010 of 11 ofzo.
Daarom mag er zelfs geen naadje van 0.001 mm dik en goudsoldeer met een % cadmium worden verkocht..

Groen goud raakte ik zo kwijt, verkocht de ring van mijn vinger af.

ook het eigen mengsel oranje goud had ik ik zo weg.
Dus hier was het niet zo een probleem . juist dat is wat men luek vind bij de goudsmid, Het anders dan anders en aparte, juist niet die eenheidsworst uit de winkels is wat men bij mij komt doen.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie