solderen in de lucht

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
NewLine
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: maandag 09-02-2015, 13:33
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

solderen in de lucht

Bericht door NewLine »

Als ik iets soldeer dat neerligt op mijn soldeersteen gaat het prima, echter als ik iets wil solderen dat bijvoorbeeld 5cm boven de steen zweeft (het te solderen stukje zweeft dus in de lucht) gaat het niet echt goed: het soldeer smelt niet. Ik denk dat het gewoon niet warm genoeg wordt. Iemand tips? Soms is het voor mijn werkstuk makkelijker dat ik die met de 3 hand vastzet en dan is het to solderen naadje niet altijd onderaan.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: solderen in de lucht

Bericht door peterspanje »

Je hebt zelf al het antwoord gegeven! b;) Met wat wat voor brander werk je?
NewLine
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: maandag 09-02-2015, 13:33
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: solderen in de lucht

Bericht door NewLine »

Met een crème brulee meestal, of met een sievert.

Misschien moet ik een grotere kop zetten? Of zijn er andere truukjes.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: solderen in de lucht

Bericht door Abo »

Het is zoals Brasser het zegt, je geeft al zelf de oplossing op je vraag.

Door het op een oppervlakte te leggen, reflecteert een groot deel van je hitte weer naar het werkstuk.
Afhankelijk van het oppervlak (houtskool, vuurbrik, keramische platen enz.) straal je meer of minder hitte af.

Wanneer je nu in de lucht soldeert, is er geen reflecterende hitte meer, je blaast een groot deel van je energie gewoon in de lucht!
Een dure vorm om je werkplaats warm te houden zou ik zeggen.
Als je nu niet genoeg hitte kunt opbouwen met je installatie, dan gaat het fout.
Met een waterstoofbrander is dit geen probleem en ook niet met acetyleen.

Jouw oplossing is je te voorzien van een reflecterende oppervlakte of scherm en dan kan je rustig solderen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: solderen in de lucht

Bericht door Willem Parel »

Even een simpele vraag, is het goud of is het zilver wat je wilt solderen, als het goud is zal het gewoon moeten lukken, maar zilver zal de hitte zo snel geleiden naar elders dat je maatregelen moet treffen.
Dat kan zijn, een grotere branderkop en dichter op je werk zitten, of een hitteschild er achter bouwen ( recht opstaande steen of soldeerplaat) om de hitte bij de soldeerplek te houden.
Het ligt er ook aan welk soort brander je gebruikt,mijn inschatting is dat dit met een Little Torch geen probeem hoeft te zijn, maar bij een gewone propaanbrander wel.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: solderen in de lucht

Bericht door peterspanje »

Ik gebruik altijd een ( met propaan) sievert ( hoewel gisteren ik eindelijk mijn little torch heb ontvangen, 29 .77 euro inclusief transport kosten uit China via Alibaba!) op de sievert kan ik 4 verschillende branders zetten en heb geen enkel probleem met zilver zolang het niet zwaarder is als pakweg 25 gram. Als je item niet te zwaar of te groot is moet het lukken met je sievert, tenzij je de kleine brander op heb zitten
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: solderen in de lucht

Bericht door Willem Parel »

.....en vergeet niet dat je bij zilver vaak je hele werkstuk mee warm moet stoken, niet enkel de te solderen plek.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: solderen in de lucht

Bericht door Abo »

Jep Willem, dat laatste is een heel belangrijk punt wat je aanhaalt! :thumbsup:
Heb je 100% gelijk in!

Nog een ander punt is -zeker voor zilver belangrijk- het een coating te geven tegen het vormen van kopermonoxide.
Sorry als ik mensen hiermee verveel maar ik vind het een belangrijk punt dat dikwijls overzien wordt wanneer gewerkt wordt met enkel zilver/koper legering.
Net zoals het gebruik van een reducerende vlam (kleine gele tip in je vlam).
Te heet brengt zilverleed!

Nog een oplossing is het gebruiken van binddraad waarmee je alles fixeert en je werkstuk toch neer kunt leggen en kan positioneren.
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: solderen in de lucht

Bericht door Maarten »

Abo schreef:Jep Willem, dat laatste is een heel belangrijk punt wat je aanhaalt! :thumbsup:
Heb je 100% gelijk in!

Nog een ander punt is -zeker voor zilver belangrijk- het een coating te geven tegen het vormen van kopermonoxide.
Sorry als ik mensen hiermee verveel maar ik vind het een belangrijk punt dat dikwijls overzien wordt wanneer gewerkt wordt met enkel zilver/koper legering.
Net zoals het gebruik van een reducerende vlam (kleine gele tip in je vlam).
Te heet brengt zilverleed!

Nog een oplossing is het gebruiken van binddraad waarmee je alles fixeert en je werkstuk toch neer kunt leggen en kan positioneren.

Dan ga ik even vervelend met je mee doen :P . Het goed afdekken van een zilveren werkstuk, (met borax, vloeimiddel H of ander afdekmiddel)
kan je veel tijd en frustratie schelen bij het afwerken. De oxides die ontstaan bij het verhitten zullen veel minder zijn bij het goed afdekken van
je werkstuk. En idd de reducerende vlam (zelf betrap ik mij er ook wel eens op dat ik dit vergeet :schaam: )
NewLine
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: maandag 09-02-2015, 13:33
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: solderen in de lucht

Bericht door NewLine »

Bedankt voor de vele reacties :thx:

Het betreft solderen van zilver. Het hele werkstuk zeer warm stoken durf(de) ik eigenlijk niet, bang dat het door de hitte zou 'in mekaar zakken'.
Ik gebruik inderdaad wel de 2 kleinste koppen van de sievert, misschien toch eens een grotere proberen. Bij de sievert kan ik de vlam niet echt regelen (reducerend maken).
In het algemeen durf ik niet goed met grote vlam, veel verwarmen, wss wegens als beginnend cursist al eens onbedoeld wat dingen gesmolten te hebben >(

Wat is zilverleed?

Maarten en Abo: zeggen jullie niet hetzelfde: je hele werkstuk goed afdekken met borax, vloeimiddel H, etc... ? Eerlijk gezegd bezondig ik me hier wel aan :-(
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: solderen in de lucht

Bericht door peterspanje »

Als je constant met de vlam over je werkstuk cirkelt, dan is het haast onmogelijk om je werkstuk te smelten, de fout die mijn inziens vaak wordt gemaakt is om de vlam op een plek te houden :yo: bewegen cirkels maken dat is de truc. Succes!
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: solderen in de lucht

Bericht door Abo »

Zilverleed is iets wat ik uitgevonden heb om die simpele zin te maken die veel vertelt.

Ik bedoel hiermee kommazilver of blauwzilver. Het komt van het Duits "Kommasilber" omdat de gevormde oxide na vergroting lijkt op een komma en een blauwachtige schijn vertoont.
In het Engels noemen ze dat firestain wat niet hetzelfde is als firescale.
Kommazilver, blauwzilver of firestain is koper dat in de legering oxideert. Het zit in het metaal gekapseld waar gewoon koperoxide op het metaal ligt en door afkoken verwijderd kan worden.
Het vormt zich van 300°C tot 800°C door zuurstof dat zich met het koper bindt in het metaal.

Zilver heeft de eigenschap om meer dan 20% van zijn volume aan zuurstof op te nemen in vloeibare toestand.
Als het koud wordt geeft het deze zuurstof weer af. Koper bindt zich gemaakelijk met deze zuurstof en dan heb je kopermonoxide of kommazilver.
Daarom een reducerende vlam die je aangeeft dat al je zuurstof in je vlam verbruikt is.

Ik heb het al zo dikwijls uitgelegd dat ik niet meer durf het nog eens neer te schrijven. :silent:
Het moet ondertussen menigeen zo stilaan vervelen telkens heel deze epistel te lezen schat ik b;)
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Re: solderen in de lucht

Bericht door smidje »

Kommazilver ontstaat door oxidedeeltjes in het oppervlak van je voorwerp, tijdens het polijsten zal de hardere oxide blijven staan terwijl het zachtere zilver eromheen weggepolijst zal worden.
Er onstaat dan een oppervlakte met kleine opstaande puntjes of als er maar in een richting gepolijst is komma's.
Als je een voorwerp in je 3e handje klemt kan je er een stukje grafiet of ander reflecterend materiaal in, achter of omheen schuiven op die manier creeer je ook reflectie.
ik gebruik hier zelf regelmatig gutselectroden voor deze bestaan uit geperste koolstof met een koperfolie eromheen (zorgt ook nog voor reductie van O2).
Als je een scheepswerf in de buurt hebt kan je er gemakkelijk aan komen als je een vriendelijk gezicht opzet :X
"Quality is a habit not an act"
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: solderen in de lucht

Bericht door Abo »

Ik denk dat het toch eenvoudiger is om ervoor te zorgen dat je het gewoonweg niet tot leven roept i.p.v. er onnodig veel vijl en schuurwerk in te steken om er weer vanaf te geraken.
Daarbij, je verontreinigt je zilver opnieuw met dat gedoe als je het vijlsel opnieuw wil insmelten. Daar zit opnieuw dat spul in wat je dan weer opnieuw eruit moet halen EN het vermeerdert zich opnieuw.
Zo komt er nooit een einde aan dat zilverleed.

Ik schat dat bij deze de naam "zilverleed" voldoende uitgelegd is.

Van mij mag je rustig reflectie creëren smidje .... veel plezier ermee. b;)
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: solderen in de lucht

Bericht door Maarten »

smidje schreef:Kommazilver ontstaat door oxidedeeltjes in het oppervlak van je voorwerp, tijdens het polijsten zal de hardere oxide blijven staan terwijl het zachtere zilver eromheen weggepolijst zal worden.
Er onstaat dan een oppervlakte met kleine opstaande puntjes of als er maar in een richting gepolijst is komma's.
Als je een voorwerp in je 3e handje klemt kan je er een stukje grafiet of ander reflecterend materiaal in, achter of omheen schuiven op die manier creeer je ook reflectie.
ik gebruik hier zelf regelmatig gutselectroden voor deze bestaan uit geperste koolstof met een koperfolie eromheen (zorgt ook nog voor reductie van O2).
Als je een scheepswerf in de buurt hebt kan je er gemakkelijk aan komen als je een vriendelijk gezicht opzet :X
Als ik je goed begrijp dan gebruik je het grafiet, naast reflectiemateriaal om warmte vast te houden, ook als extra "oxidebinder" die anders kunnen
zorgen voor oxides in je werkstuk?
Plaats reactie