Zilveren bestek?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
evelyn91
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 12:43
Ervaring: Leerling vakopleiding

Zilveren bestek?

Bericht door evelyn91 »

Hoi!

Ik kan voor weinig zilveren bestek overnemen met als doel om het dan om te smelten.
Nu ben ik er niet helemaal zeker van of het echt zilver is of verzilverd.
Ik heb het zelf nog niet gezien en diegene zegt dat er een merk in staat in de vorm van bestek.
Nu heb ik heb al gegoogeld maar ik kan de betekenis daarvan niet vinden.
Weet iemand hier misschien wat dit teken zou betekenen? Ik moet er best ver voor reizen en ga liever niet voor niets.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Zilveren bestek?

Bericht door peterspanje »

Het is in ieder geval geen sterling zilver, dus ALS het zilver is dan is dat een laag zilver gehalte, ik zou voor dat reisgeld en het geld voor dit bestek gewoon een stukje zilver kopen bij bijou of een andere leverancier. Je kan ook naar een van die goldshops gaan en kijken of je wat oude ingenomen zilveren ringen hangers kan kopen, ik zou dan niet meer dan 75% van de pure zilverprijs betalen, dat kan uiteraard alleen als je de spullen hebt om zilver te smelten, walsen en draad kan trekken.
evelyn91
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 12:43
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: Zilveren bestek?

Bericht door evelyn91 »

Het gaat om 6 vorken, 3 lepels en opscheplepels dus het zou voor mij wel de moeite zijn als het massief zilver is, ook al is het van een lager gehalte
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Zilveren bestek?

Bericht door @tjuh »

vraag foto's van de tekentjes en post het hier (of je vindt het antwoord dan al sneller zelf online), dat denkt een stuk makkelijker mee.

en wees op de hoogte van het topic om zelf zilver op te hogen tot 925 (hoeveel puur zilver je nodig hebt) voor de aanschaf en bekijk of het het dan nog steeds waard is.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Zilveren bestek?

Bericht door Briolet »

Bij zwaar verzilverd bestek vind je ook regelmatig een getal in een vierkantje. 60, 90 of 100. Dit slaat op de hoeveelheid zilver die in een standaardset verwerkt is. IK weet niet of die 'standaardset' per fabrikant verschilt, maar Gero schrijft:

"90 of 100 staat voor de basis van verzilvering, d.w.z. dat er voor het verzilveren van 12 lepels en vorken 90 of 100 gram zilver is gebruikt."

In elk geval weet je bij zo'n vierkantje dat er wel veel zilver in zit, maar dat het niet massief is. Een goede fabrikant verzilvert zo dat de slijtage gevoelige delen (b.v. de tanden van de vork) zwaarder verzilverd is dan de rest.
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: Zilveren bestek?

Bericht door Maarten »

Is dat de moeite waard dan? Veel zilver ga je er denk ik niet aan over houden.
Heb altijd begrepen dat die verzilverde laag maar een aantal micron dik is dus dat
lijkt me ook geen zoden aan de dijk zetten :think: . Zijn er mensen op het forum die
verzilverde voorwerpen enz. ontdoen van hun zilver laag en het dan weer gaan verwerken?
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Zilveren bestek?

Bericht door Abo »

Daar heb je ook helemaal gelijk in Maarten, het loont de moeite niet dit te strippen als je weet dat zilver ergens rond de 0.60cent /gram kost.
Zelfs voor goud zou het niet eens lonen vanwege de dunne laag (hooguit 3 microns dik).
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: Zilveren bestek?

Bericht door Maarten »

Abo schreef:Daar heb je ook helemaal gelijk in Maarten, het loont de moeite niet dit te strippen als je weet dat zilver ergens rond de 0.60cent /gram kost.
Zelfs voor goud zou het niet eens lonen vanwege de dunne laag (hooguit 3 microns dik).

Waar ik wel benieuwd naar ben is de dikte die dan over het algemeen gebruikt wordt/werd bij verzilverd bestek, hoeveel micron is
dat ongeveer? Na een klein beetje zoekwerk (nou ja, even de Google machine gebruikt :P ) kwam ik erachter dat 1 micron 0.001mm is.
Dat is tamelijk dun :mrgreen:
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Zilveren bestek?

Bericht door Briolet »

Bij zilveren bestek praat je niet over een paar micron, maar eerder over iets van 100 micron. (1/10 mm). Bestek gebruik je dagelijks, dus dan heeft een paar micron geen zin maar moet je stevig verzilveren.

Ik heb hier verzilverd bestek dat al 50 jaar dagelijks gebruikt wordt en nu zie je alleen bij de mes heften slijtplekken waar de zilverlaag weg is, en je dus ook de dikte enigszins kunt schatten.

Je kunt de dikte ook globaal uitrekenen. Bij '90' zilver, waarbij 90 gram zilver per 12 bestekdelen verwerkt is, zit er 7,5 gram zilver in per vork. Neem voor het gemak aan dat de vork een rechthoek is van 20x1,5 cm, dan heb je een oppervlak van 60 cm^2. Er zit dan 0.125 gram zilver op per cm^2.

Bij een dichtheid van 10,5 gr/cm^3 voor zilver, geeft dat een dikte van 0,125/10,5 = 0.012 cm = 0.12 mm = 120 µm. Dat komt dus overeen met de optisch geschatte dikte van 100 micron.

Maar bij een fijnzilverprijs die momenteel onder de 40 cent per gram ligt, zit er nog maar voor 0,40x7,5= 3,00 euro aan zilver in een zwaar verzilverde vork.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Zilveren bestek?

Bericht door Abo »

Zou allemaal best kunnen kloppen ervan uitgaande dat je degelijk verzilverd materiaal hebt.
Je berekeningen zijn op basis van nieuw bestek. Met de jaren zal ook dit wel minderen schat ik zo.

ALS (!!!) het zich zou lonen zouden er zich veel meer mensen ermee bezig houden, toch?

Ik heb net gekeken op de Duitse ebay waar je meer dan 150(!) bladzijden vind enkel met zilver bestek.
In het totaal meer dan 14.000 artikels.

Om het wat gunstig te maken moet je ze al met de kilo kopen.
Een willekeurig persoon op ebay vraagt 120€ voor 8.3Kg verzilverd bestek. :OB
De enige die hier wat aan verdient is de verkoper.

Ik raad het niemand aan om langs deze weg zijn zilver binnen te halen.
Buiten dat het experimenteel eens fijn is om te doen heb je er niks aan.
Plaats reactie