Zuurstof fles leeg?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Zuurstof fles leeg?

Bericht door Sun »

Wie o wie... Zuurstof-flessen, die kleintjes, 930ml... Hoe hoor/voel/weet je of die leeg is? "Zodra je ziet dat je vlam niet meer reageert op de zuurstof" is even een lastige... De combinatie fles+drukregelaar geeft geen zuurstof, maar ik weet niet of het aan de regelaar of de zuurstof ligt, gegeven dat mijn drukregelaar de laatste tijd kuren heeft. (En op zondag koop ik niet even een nieuwe regelaar) Schudden aan de fles geeft geen klotsen (maar dat gaf een volle en halfvolle ook niet) en het pinnetje zit muurvast, dus even indrukken zoals bij propaan om sissen te horen lukt niet. Of zou dat het euvel zijn?
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door ErwinG »

Ik gebruik zelf ook van niet-navulbare flessen. Zuurstof wordt daarin onder hoge druk in gasvorm opgeslagen. Wegen of schudden voor klotsgeluiden heeft helaas geen zin. En ik vrees dat als het je lukt om die pin in te drukken, dat 'ie dan in een keer leeg is. Ik heb het nog nooit geprobeerd...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Maarten »

Soldeer je erg veel? Een zuurstofconcentrator zou dan misschien een optie kunnen zijn zodat je niet meer
afhankelijk bent van zuurstofflessen.
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Sun »

Dank jullie wel :-)

En ja, die zuurstofcondensator... die zou ik heel graag willen... Maar ook die polijst-trommel, een betere werkbank, goeie polijstmachine, trekbank..... Dus als ik even geen (boel) geld hoef uit te geven aan een brander zou me dat liever zijn ;-)

Wel een condensator-vraag... zijn die allemaal geschikt, of moet ik een speciaal type zoeken?
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Briolet »

ErwinG schreef:Wegen of schudden voor klotsgeluiden heeft helaas geen zin.
Volgens mij is wegen juist altijd een goede methode. Een gas dat onder druk condenseert (zoals CO2, acetyleen etc.) zal klotsen, maar als het niet condenseert blijft het als gas in de fles zitten. Bij grote cilinders met drukmeter is de druk een heel goede maat van de inhoud. Zonder drukmeter blijft er niets anders over dan wegen en vervolgens het leeggewicht er af te trekken.
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Maarten »

Little Sun schreef:Dank jullie wel :-)

En ja, die zuurstofcondensator... die zou ik heel graag willen... Maar ook die polijst-trommel, een betere werkbank, goeie polijstmachine, trekbank..... Dus als ik even geen (boel) geld hoef uit te geven aan een brander zou me dat liever zijn ;-)

Wel een condensator-vraag... zijn die allemaal geschikt, of moet ik een speciaal type zoeken?

Herkenbaar :mrgreen:. Zelf heb ik er een van "Devilbliss" en ongeveer een jaar of 6 geleden gekocht. Het is een
concentrator die afgekeurd is voor medisch gebruik en nagekeken door een man die er in handelde. Als ze
afgekeurd zijn voor medische doeleinden zijn ze nog prima te gebruiken voor goudsmeden.

Alleen heb ik soms wel eens het idee dat je met een zuurstoffles nog iets hogere temperaturen kan bereiken omdat er meer druk achter zit. Zelf doe
ik er alles mee van soldeerwerk tot smelten/gieten. Zit er wel aan te denken om een aanpassing te doen zodat de druk verhoogt kan worden.

Tegenwoordig worden ze ook verkocht bij Bijou (blz 539) Zat net even te kijken op marktplaats en daar worden er best wel wat aangeboden
voor goede prijzen (zelf had ik er toen geloof ik € 350,- voor betaald)

Hier een linkje van degene waar ik mee werk: http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vr ... ousPage=lr

Misschien dat andere ook nog tips hebben. :thumbsup:
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door peterspanje »

ja, die zuurstofcondensator... die zou ik heel graag willen... Maar ook die polijst-trommel, een betere werkbank, goeie polijstmachine, trekbank..... Dus als ik even geen (boel) geld hoef uit te geven aan een brander zou me dat liever zijn ;-)


Een trekbank moet je niet kopen, die kan je zelf heel simpel en snel in elkaar zetten voor een habbekrats, er moeten ergens links staan op deze site anders email me even en ik stuur je een plan de campagne op
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Maarten »

brasser schreef:ja, die zuurstofcondensator... die zou ik heel graag willen... Maar ook die polijst-trommel, een betere werkbank, goeie polijstmachine, trekbank..... Dus als ik even geen (boel) geld hoef uit te geven aan een brander zou me dat liever zijn ;-)


Een trekbank moet je niet kopen, die kan je zelf heel simpel en snel in elkaar zetten voor een habbekrats, er moeten ergens links staan op deze site anders email me even en ik stuur je een plan de campagne op
Klopt daar heeft Brasser gelijk in :thumbsup: . Met weinig moeite kun je zelf een trekbank in elkaar knutselen. Zal van de week
even een foto doorsturen van m`n eigen "knutsel trekbank" met wat uitleg zodat je er misschien wat aan hebt.
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Sun »

:thumbsup: :thumbsup: :hart: :thumbsup: :thumbsup: Zenkjoe verrie mutsj!

Bouwplannen voor een eigen trekbank had ik idd iets over gelezen (Maar ow, wat staat hier veel te lezen!) Meer info altijd welkom! Ik had al iets gezien van een autolier + sjorband, maar nog niet verder in verdiept ;-)

En dank voor de link naar de concentrator, kan ik wat mee! Goeie beurs draaien over veertien dagen en aanschaffen dat ding :P
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door peterspanje »

Wacht even op Maarten, maar mocht je in de gamma zijn, een caravan / auto lier is het op een na duurste onderdeel, kijk ook even bij Lidl die heeft ze ook soms en helaas een goede trek tang ( in mijn geval het duurste onderdeel) daar kan je volgens mij niet zonder. (De mijne komt van bijoumoderne)
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Maarten »

Dat is fijn om te horen. Alvast succes gewenst met de beurs :thumbsup:

Ja klopt auto lier is idd handig dat heb ik ook gebruikt voor m`n trekbank :mrgreen: . Alvast wat informatie over mijn knutsel trekbank; het is
een trekbank met een auto lier vastgebout op een stalen koker aan de ene kant en aan de andere kant een plaat gelast waarachter de
trekijzers gezet kunnen worden. Aan de zijkant zijn kokertjes gelast waar de poten invallen. De poten zijn demontabel zodat de bank makkelijk weg te zetten is en niet veel ruimte in hoeft te nemen. Die van mij is niet zo luxe maar wel functioneel en het heeft niet veel gekost.

Door de autolier gaat het trekproces wat langzamer dan bij een trekbank met ketting denk ik maar ja je kan niet alles hebben.

Misschien nog een handige tip; als je een wat dikker draad wilt strekken (volledig recht maken) dan kan dat ook mooi in de trekbank! Stel
je wil een zilver draad van 3 mm kaarsrecht maken, je schuift het draad bijvoorbeeld door een 4 mm gat van het trekijzer je zet aan de achterkant
van het trekijzer, waar de draad doorheen steekt, op het eind van de draad een stevige handschroef/klem en nu kan je spanning op het draad gaan zetten
door de lier aan te trekken je zal dan voelen dat de draad gestrekt en recht wordt. Wel oppassen dat de draad niet uit de klem schiet!

Uitleggen is nooit m`n sterkste kant geweest dus ik hoop dat het een beetje duidelijk is :think:

Foto`s volgen van de week uiteraard.
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Maarten »

Zat net even een beetje te lezen. De zuurstofconcentrator (de Devilbliss) geeft 5,5 liter zuurstof per minuut onder 0,6 bar.
Een volle zuurstoffles zou volgens de informatie zo rond de 200 bar druk op zitten. Als ik het niet verkeerd heb zou je met
een hogere druk wel hogere temperaturen kunnen behalen?

Zou mooi zijn als er tussen de concentrator nog een compressor zou zitten waardoor je een hogere druk zou kunnen verkrijgen :think:
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Sun »

Het wordt zowiezo verdiepen in het aansluiten van de concentrator.. Ik heb nu een Walkover branderset.. met flessen werken is dan misschien niet handig, maar ik vind de bijbehorende branderkop wel heel erg fijn. Morgen nieuwe zuurstof-fles halen en kijken of dat toch de truc was... :schaam:
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door Marja »

Ik heb een trekbank gemaakt van een bootlier van rond de 30 euro (via internet), een oude dikke plank en een oude platte bankschroef.. OP de lier zat al 6 cm trekband. Dat heb ik ingekort tot ca 2 meter. Maar dit is wat off topic van zuurstof fles.

Marja
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Zuurstof fles leeg?

Bericht door ErwinG »

Briolet schreef:
ErwinG schreef:Wegen of schudden voor klotsgeluiden heeft helaas geen zin.
Volgens mij is wegen juist altijd een goede methode. Een gas dat onder druk condenseert (zoals CO2, acetyleen etc.) zal klotsen, maar als het niet condenseert blijft het als gas in de fles zitten. Bij grote cilinders met drukmeter is de druk een heel goede maat van de inhoud. Zonder drukmeter blijft er niets anders over dan wegen en vervolgens het leeggewicht er af te trekken.
Ik heb deze fles. Deze bevat 100 liter zuurstof. 100 lieter zuurstof heeft een massa van 100 * 1000cc * 0.001429 g/cc = 143g. De fles zelf weegt rond 2000g.
Een volle cylinder is dus 143g zwaarde dan een lege. Dat kun je ongetwijfeld meten met een weegschaal. Maar of er nog 10 liter (14,3g) zuurstof in een cylinder zit of 4 (5,7g), of 20 (28,6g) , dat verschil is minder makkelijk te bepalen. Vandaar mijn opmerking. Ik heb nog een paar van die cilinders staan; ik zal ze eens wegen voor de lol :-)

Zuurstof moet je fink afkoelen voor het vloeibaar kan worden. Boven de -118°C blijft het gasvormig. Vandaar dus dat je nooit iets hoort klotsen in een zuurstof cylinder.

PS: Denk ook aan een zuurstof concentrator. Dan ben je inderdaad niet meer zo afhankelijk van het kopen van flessen...
Afbeelding
Plaats reactie