welke compressor voor perslucht propaanbrander

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

welke compressor voor perslucht propaanbrander

Bericht door Stéfan »

hallo,

op school hadden ze een bakje met branders, die eens van de werkbanken in Amsterdam gestroopt zijn ( zeiden ze ) en ze werden verkocht voor 5 euro, ik heb de allermooiste en beste uitgezocht ( met tips van de leraar ) en dat is een model waarbij de luchtregelknop ook op de brander zelf zit. in de gids van BM staan ze te koop voor 66 euro. dus leek dit mij een goede deal, met een snelle blik zou je zelfs denken dat hij nieuw is ( komt ook omdat ik de roetsporen eraf heb gepoetst ).

nu ben ik op internet aan het kijken en heb al een goede deal voor een gastank praktisch voor mekaar, en ook heb ik mijn oog laten vallen op een airbrush compressor ( omdat de man van BM mij een airbrush compressor aanraadde ) voor 50 euro.

'fluisterstille compressor van het merk harrolds' ( waarschijnlijk een kleine spelfout, google kent alleen harolds met één r )

http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vr ... b9c5b7a618
( de advertentie, op één van de foto's staan de specificaties van het apparaat, al word ik daar ook niet veel wijzer uit )

maar dan vraag ik mij af of dit een goede is.

mijn vraag is dus, hebben jullie een compressor, zo ja welke, en waar moet ik op letten, wat moet hij minimaal voor druk kunnen leveren?
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: welke compressor voor perslucht propaanbrander

Bericht door Eljas »

Sinds enkele jaren heb ik hier ook een compressor. De eerste die ik had was een tweedehandse oliecompressor van een tattooshop. Net zo stil als het geluid van een koelkast. Moest af en toe een beetje compressorolie bijgevuld nworden. Een halkf jaar geleden was de compressor stuk gegaan. Heb er nu een gekocht die op stroom werkt bij HBM. Maakt meer geluid maar verbruikt geen olie.

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... compressor

Gebruik hem voor brander, staalcabine, luchtpistool en om de autobanden op te pompen. Ben goed tevreden. Maakt wel meer geluid dan eerst.....
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: welke compressor voor perslucht propaanbrander

Bericht door Stéfan »

nog een vraagje, op welke druk moet ik de compressor 'vast' kunnen zetten om te solderen? ook 30 Mbar zoals het gas?
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: welke compressor voor perslucht propaanbrander

Bericht door Eljas »

De druk bij solderen van sieraden staat minimaal aan. Het feit dat de lucht er uit stroomt is eigenlijk al genoeg. Bij grotere vlamkegels kan het zijn dat je de druk iets hoger zet maar de compressors hebben meer dan genoeg vermogen. Je hebt maar weinig nodig...
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Plaats reactie