Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Nanou
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 19-02-2012, 16:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door Nanou »

Hallo,

Ik dacht dat ik redelijk goed kon solderen maar vandaag ben ik nu toch gefrustreerd aan het geraken....

Ik heb een zilveren armband van een goeie cm breed waar ik kleine bloemetjes in zilver wil op solderen. Ik heb de armband eerst goed verwarmd (denk ik toch, heb toch lang verwarmd) met een Orcabrander (grootste kop) en met borax. Dan de bloemetjes erop gelegd en soldeer. Maar het soldeer doet echt niets.

Verscheidene keren opnieuw proper gemaakt en geprobeerd, maar zonder resultaat. Omdat ik schrik heb voor zilvervlekken heb ik ook eens firescoff gebruikt: armband beetje opgewarmd, laagje firescoff, blijven opwarmen, dan bloemetjes erop. Ik twijfel wel of ik hier nog eens soldeer moet opdoen? Heb het eens geprobeerd zonder en eens met. Beide zonder resultaat.

Ik begrijp er niets meer van. Ben toch al een paar uur bezig zonder resultaat.

Iemand tips? HELP!

Bedankt :-}
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door Abo »

Je groot stuk zilver verwarmen en afdekken met een afdekmiddel.
Op de plaatsen waar soldeer komt doe je dan een vloeimiddel.
Daar leg je dan soldeer op.
Verwarmen tot het soldeer begint te vloeien en stoppen.
De bloemetjes van vloeimiddel voorzien en erop leggen.
Dan het geheel weer verwarmen tot het soldeer volledig uitvloeit.

Het zilver vraag veel warmte en daar zal het bij jou wel aan liggen.
Als je zilver zuiver is, je genoeg warmte hebt en vloeimiddel gebruikt, dan smelt je soldeer.

Succes ! b;)
Nanou
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 19-02-2012, 16:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door Nanou »

Dag Abo,

Bedankt voor je reactie. Welk afdekmiddel en vloeimiddel gebruik jij dan?
Ik gebruik eigenlijk alleen maar Borax voor beide. En dan stukjes plaatsoldeer. Ben wat in de war :-}
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door Abo »

Ik gebruik een afdekmiddel dat ik zelf maak met borax, boorzuur en trisodiumfosfaat (TSP).
TSP kun je kopen in verfwinkels. Het is niet duur.
Het geheel is op waterbasis dat ik verstuif op het zilver als het heet is.
Het laat dan een krijtachtig oppervlakte achter dat goed afdekt en op hogere temperatuur zijn werking behoudt.

Als vloeimiddel heb ik een product dat ik koop via rio grande, ik werk er graag mee.

https://www.riogrande.com/Product/rio-r ... int/504003

Je kan het jaaaaaren houden zonder dat het kristaliseerd of zijn werking nalaat.
Eigenlijk maakt het niet uit welk vloeimiddel je hebt, hoofdzaak is dat je te solderen oppervlakte zuiver is.

In een ander topic heb ik geschreven naar welke punten je moet kijken als je soldeert.
Het zilver geeft je indicaties in de zin van verkleuringen.
Als volgende kom je op je vloeimiddel dat eerst geel wordt, dan bruin en dan helder wordt.
Op dit punt ben je niet ver af van het smeltpunt van je soldeer afhankelijk van welk soldeer je gebruikt.
Door te leren observeren weet je waar je zit en wat er fout gaat.

Zorg ervoor dat je soldeer (als het niet vers is) wat opgeschuurd is en ook voorzien is met vloeimiddel.
Weet ook waar het smeltpunt is van het soldeer.
Als je een donker hoekje hebt kun je dit beter gebruiken om de kleur van je zilver te duiden.
Zo voorkom je het "verbranden" van het koper in je zilverlegering wat zich dan laat vertalen in "een grijze schijn".
Verbranden is niet de juiste term maar ik hou het eenvoudig. b;)
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door Stéfan »

Abo schreef: Zo voorkom je het "verbranden" van het koper in je zilverlegering wat zich dan laat vertalen in "een grijze schijn".
Verbranden is niet de juiste term maar ik hou het eenvoudig. b;)
oxideren, namelijk het zilver oxideert niet maar het koper wel, en zo krijg je diepte oxide vlekken, dat zijn dus de oxidevlekken die je er dus uit moet vijlen.

het zou er nog aan kunnen liggen dat je soldeer niet door je firescoff heen komt, namelijk firescoff maakt een soort keramisch laagje op je zilver wat oxidevlekken tegen houd, en wat weer oplost zodra je het aflest. maar ik denk dat je beter de bloemetjes al op de armband kan leggen, dán pas borax en firescoff en dán zou het moeten lukken, en als je het al die tijd hebt geprobeerd en je soldeer wil ook niet gaan glanzen dan is het nog niet warm genoeg.

borax sluit ook af voor oxidevlekken maar daar kun je nog mee solderen, met firescoff denk ik niet. omdat de werking van firescoff aan mij dus werd uitgelegd als dat er een keramisch laagje op je materiaal komt. en zo'n keramisch laagje is, stel ik me zo voor, niet net zo flexibel als je borax, daar vloeit soldeer nog doorheen, misschien dus door firescoff niet?
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door Abo »

Het zilver neemt zuurstof op en bij het afkoelen geeft het deze zuurstof weer af waar koper gewoon op staat te wachten om het tot zich te nemen.
Daarmee verkrijg je dan die dieptewerking van kopermonoxide die je -zoals Stefan schrijft- kunt wegvijlen of schuren.
Merk wel dat je dit afgevijlde zilver niet kunt gebruiken om opnieuw in te smelten omdat je dan:

1.Je verse legering vervuilt met deze verontreiniging en opneiuw met dat goedje te doen hebt.
2.Deze verontreiniging zich vermeerdert bij de volgende hittebehandeling.

Als je koper smelt en je drijft de temperatuur te hoog en houdt deze te lang, dan spreekt men van verbranden.
Het is een manier om kopermonoxide (of curproxide wat hetzelfde is) te maken.
Dit zwart poeder wordt o.a. gebruikt voor glas te kleuren maar kent waarschijnlijk nog veel meer toepassingen.

In elk geval wil je het liefst niet in je zilver hebben alhoewel er zilversmeden zijn die dit gebruiken in hun werk om contrastredenen.
Ieder zijn meug b;)

Firescoff is een flux en je kunt ermee solderen maarrrrr dan zonder gebruik van een ander vloeimiddel.
Ik vind het duur voor wat het is en voor wat je krijgt waar andere middelen hetzelfde doen en goedkoper zijn.
Het heeft wel zijn markt en mensen gebruiken het.
Ik vind het belangrijker goed en snel te kunnen solderen, te begrijpen hoe het soldeerproces in mekaar zit.
Ervaring is de beste leermeester en die kun je enkel opdoen door ....PRAKTIJK. b:D
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door Cees »

klein op groot solderen is altijd lastig bij zilver. het grote voorwerp moet namelijk in zijn geheel verwarmd worden, door de geleiding van zilver loopt anders je warmte weg van de plek waar je hem hebben wil.
Soms wil het wel eens helpen om een 2e soldeersteen vertikaal achter de soldeersteen te zetten waar je op aan het werk bent.

Zelf heb ik dat standaard die opstelling, dan kan ik ook niet zo gemakkelijk met mijn vlam over de hele werktaffel zwabberen.
En indien nodig dan leg ik het te solderen object vlak voor die vertikale soldeersteen, zodoende heb je dan ook nog wat refectie warmte.

Ook heb ik een keramisch soldeersteentje met die gaatjes erin, voordeel van deze is dat je hiermee veel meer warmte op je werkstuk krijgt, nadeel is dat als er een pioentje wegschiet hij meestal in een van de gaatjes terrecht komt >( , maar voor sommige solderingen vind ik die net weer even wat lekkerder werken.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door smidje »

Aangezien je aangeeft dat je best kan solderen neem ik aan dat je al het voorgaande eigenlijk al wist.
Ik heb het idee dat je toch wat meer moet verwarmen, dus lamp uit en gaan 00O
Live life on the edge b;)
"Quality is a habit not an act"
Nanou
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 19-02-2012, 16:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door Nanou »

Het meeste van het voorgaande deed ik inderdaad. Ik zal nog eens proberen met de bijkomende tips. Wie weet had ik enkel een slechte dag?
Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door Erika »

je kan ook afdekken met boorzuur en dan met borax je soldeernaden in de vloeimiddel zetten.
Wat smidje zegt: gewoon gaan.
Dat soldeer niets doet lijkt mij de warmte, Ik heb dat met mijn cursisten ook vaak: dan lukt het niet en ligt het aan alles volgens hun. Maar veelal is het kwestie van verder doorverwarmen.
De vlam van onderen laten komen wil ook nog wel eens helpen,. De bloemen voorsolderen en op deplaats leggen en dan met de vlam de grote armban verwarmen. Maar dat zijn allemaal dingen die je wel al weet . Herhaling van herhaling :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Nanou
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 19-02-2012, 16:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door Nanou »

Maar herhalen kan nooit geen kwaad hoor ;-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door Erika »

Nou
Laat ik dan de basisvragen stellen die ik nog niet heb gezien hier

Hoe groot is je armband?!
En hoe groot is je brander , welk soort gebruik je
Hoe is je opstelling, goed ingekaderd zodat je de warmte allemaal goed behoud .
Waar soldeer je mee (hard middel of zacht)
Vloei en afdekmiddel is borax zei je (werk ik ook altijd mee, boraxpoeder welke ik zelf aanmaak, overal behalve voor stenen solderingen omdat borax dan een grote boze neenee is, Boraten en edelstenen moet je niet samenbrengen in een vlam) Bij groter stukken doe ik afdekken met boorzuur en vloeimiddel op de naden: borax
Je zegt soldeer doet niet, bedoel je dan ook dat het gewoon pioentjes blijven, niet eens biolletjes worden? Dan is het duidelijk dat je de hitte niet haalt!


Is je armband een vlakke grote plaat nog of is ze al rond gezet (ik ga uit van he laatste) ..... ? Zoja leg je de plaat op een netje of een bedje van binddraad, opdat de warmte ook nog weer terug kan kaatsen.
Of bij als het al rond is gezet: zet je er bijvoorbeeld nog een soldeersteen tegenaan zodat de warmte terugkaatst en niet aan de lucht verloren gaat.
Welke brander soldeer je, het kan zijn dat je met zo een kleine creme brulee niet de grootte van de armband aankan, dan duurt het gewoon of heel lang voor je de hitte hebt die nodig is als je die dus al haalt.
Welk soldeer gebruik je. Extra hard moet je natuurlijk veel heter voor als een middel of zachtsoldeer (ik zeg wel altijd begin zo hoog mogelijk! en probeer dit z lang mogelijk vol te houden)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Nanou
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 19-02-2012, 16:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door Nanou »

De armband is een goeie cm breed en al voorgevormd. Een soldeerblok zet ik erachter, maar geen netje of zo eronder.
Mijn brander is een Orca, met de grootste kop. Kan het misschien daaraan liggen?
Maar ik probeer het binnenkort opnieuw. Misschien lukt het dan meteen en dan laat ik het weten ;-)
Ik heb gewoon altijd schrik voor die lelijke donkere vlekken in het zilver, door oververhitting.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door Erika »

Goed afdekken dan ga je dat al een grot deel tegen. Maar mijn leraar zilversmeden, dus het echte grote werk, zei al: je ontkomt er niet aan dat je bij grote stukken, ondanks afdekken, dat je toch oxides hebt.
Of je werkt dit af dmv schuren of je doet het een x aantal keer witkoken en dan trommelen.
Bij het grootzilverwerk kwam het er op neer dat ik heeeel veel heb afgewerkt. Maar afdekken met boorzuur kom je ook al eind mee.
En ga er maar van uit dat je toch wel moet schuren nog, her en der een plekje heb je toch vaak wel

Een armband van 10 mm breed op een lengte van 150/160mm denk, is te doen met een zelfsaanzuigende brander als de jouwe. Zelfs met de kleinste kop moet je het redden! (ik doelde dat je het niet red met zo een creme brulee brander van de blokker van een 10tje.)
Als je het als een vlak ding hebt dan moet je er netje onder oid, anders is het zoals jij omschrijft goed. Je doet de warmte weerkaatsen .

Dus ik denk gewoon de vlam erop en gaan.....
En probeer dan van onder de armband te verwarmen ook. Als ie toch rechtopstaat, tegen een soldeerplaatje dan moet dat te doen zijn
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Nanou
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 19-02-2012, 16:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door Nanou »

Bedankt Erika! Ik probeer het eind deze week opnieuw!
Plaats reactie