Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door Erika »

Succes!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Nanou
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 19-02-2012, 16:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door Nanou »

Gisteren nog eens geprobeerd en het is bij de eerste poging gelukt! Ik was blijkbaar telkens te vroeg gestopt met opwarmen want ik vond het nu héél lang duren. De bloemetjes heb ik er nu ook meteen opgelegd en dat hielp precies ook. Op het eerste zicht geen of toch weinig vlekken in het zilver.
Bedankt voor de hulp allemaal!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door Erika »

Grote oppervlakken duren n u eenmaal langer. Je moet ook niet naar de tijd kijken maar naar wat je metaal doet.
Wat zijn de aanloopkleuren . Dus goed met licht uit solderen.

Hier bij de cursisten is het ook vaak het probleem: net voor het smelten stoppen :)


fijn dat het gelukt is, mss wil je tzt een foto plaatsen van resultaat
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door Cees »

Wij zijn dol op mooie plaatjes hier daar worden we b:D van
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Nanou
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 19-02-2012, 16:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door Nanou »

Oké, ik zal dat doen als hij afgewerkt is. Eens uitzoeken welk programma ik hiervoor moet gebruiken ook.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door Erika »

Heb je facebook, pinterest, instagram oid
oftewel heb je al een plaats waar je foto's naar upload dan hoef je over t algemeen alleen maar het adres van die foto te kopieren,


DStaat uitleg in fotoplaats topic, ik zal later even opduikelen waar die staat (denk in de feedback pijler)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Henk
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: zondag 08-05-2016, 9:26
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door Henk »

Foto's plaatsen is hier een eitje, gewoon naar je reply venster slepen, en dan zie je beneden ergens een button om toe te voegen.
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door Maarten »

Abo schreef:Ik gebruik een afdekmiddel dat ik zelf maak met borax, boorzuur en trisodiumfosfaat (TSP).
TSP kun je kopen in verfwinkels. Het is niet duur.
Het geheel is op waterbasis dat ik verstuif op het zilver als het heet is.
Het laat dan een krijtachtig oppervlakte achter dat goed afdekt en op hogere temperatuur zijn werking behoudt.

Als vloeimiddel heb ik een product dat ik koop via rio grande, ik werk er graag mee.

https://www.riogrande.com/Product/rio-r ... int/504003

Je kan het jaaaaaren houden zonder dat het kristaliseerd of zijn werking nalaat.
Eigenlijk maakt het niet uit welk vloeimiddel je hebt, hoofdzaak is dat je te solderen oppervlakte zuiver is.

In een ander topic heb ik geschreven naar welke punten je moet kijken als je soldeert.
Het zilver geeft je indicaties in de zin van verkleuringen.
Als volgende kom je op je vloeimiddel dat eerst geel wordt, dan bruin en dan helder wordt.
Op dit punt ben je niet ver af van het smeltpunt van je soldeer afhankelijk van welk soldeer je gebruikt.
Door te leren observeren weet je waar je zit en wat er fout gaat.

Zorg ervoor dat je soldeer (als het niet vers is) wat opgeschuurd is en ook voorzien is met vloeimiddel.
Weet ook waar het smeltpunt is van het soldeer.
Als je een donker hoekje hebt kun je dit beter gebruiken om de kleur van je zilver te duiden.
Zo voorkom je het "verbranden" van het koper in je zilverlegering wat zich dan laat vertalen in "een grijze schijn".
Verbranden is niet de juiste term maar ik hou het eenvoudig. b;)

Toch nog even een kritische vraag b;) Het maakt toch juist wel uit welk vloeimiddel je gebruikt?

Volgens de theorie moet je vloeimiddel aan bepaalde voorwaarden voldoen wil het goed werken. Zo even uit mijn hoofd:
-Zoals ik geleerd heb moet het de juiste werktemperatuur hebben (zelf gebruik ik vaak vloeimiddel H van Degussa met een werktemperatuur tussen de 500-900 graden)
-Het mag niet verkolen of verdampen.
-Soortelijk gewicht moet lager zijn dan het soldeer anders zou het soldeer gaan drijven op het vloeimiddel.
-Oppervlakte spanning verlagend zijn zodat het in de naad "gezogen" wordt
-Het moet oxides goed af kunnen voeren
-En nog een aantal dingen geloof ik :think:

(Corrigeer me als ik het fout heb 8) )
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door Abo »

Ik bedoel dat het niet uitmaakt welk merk je gebruikt zolang het maar een vloeimiddel is dat gebruikt kan worden voor deze branche.
Alle specificaties die je opnoemt maken net dat het een vloeimiddel is, heb je helemaal gelijk in.
Of het nu borax is, het vloeimiddel dat ik gebruik, fluoron, pripps of wat dan ook, het zijn allemaal vloeimiddelen voor wat wij het gebruiken.
Nanou
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 19-02-2012, 16:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door Nanou »

Zilveren armband gecompr zilvermaan.JPG
Voila, eindelijk de foto. De armband lijkt wel wat grauw op de foto maar ik krijg het niet beter.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door ErwinG »

Nanou schreef:Voila, eindelijk de foto. De armband lijkt wel wat grauw op de foto maar ik krijg het niet beter.
Hij is mooi geworden! Zilver fotograferen is moeilijk, je fotografeert eigenlijk de omgeving via een spiegel 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door Willem Parel »

Heel mooi, ook best wel moeilijk hoor zo'n dikke armband, topprestatie!
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Nanou
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 19-02-2012, 16:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door Nanou »

Bedankt! De klant was ook heel blij dus altijd leuk...
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door Cees »

Mooie armband geworden !
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Klein zilver op groot stuk zilver solderen

Bericht door ErwinG »

Ik was gisteren een kleine zetrand op een grote hanger (50mm rond) aan het solderen, en moest aan dit topic denken. Complicerende factor, is dat er op de achterzijde van de hanger al een ophangoog gesoldeerd zat, die ik natuurlijk niet los wilde laten gaan...

Ik dacht nog 'ik ben goed' toen ik aan het solderen was met mijn Little Torch. Tot ik de hanger in het zuur deed...
20161213_150053.jpg
...en de zetrand gewoon losliet. Die zat dus alleen vast met Flux :(( De pioentjes soldeer zaten gezellig allemaal uitgevloeid op de binnenzijde van de zetrand.

Uiteindelijk toch gelukt, met een wat grotere brander (Feramotools/ Walkover met 20mm branderkop) die werkt op een mix van Propaan/ Butaan ("Supergas"). Het zal niet aan het gas gelegen hebben, maar meer aan de grootte van de vlam :P
20161213_153320.jpg
Afbeelding
Plaats reactie