mokume gane

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
MariVer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 24-05-2016, 11:44
Ervaring: Amateur (geen cursist)

mokume gane

Bericht door MariVer »

Kan iemand mij vertellen of ik mokume gane kan maken met sterlling zilver, koper en tombak? Ik kan mij geen goud veroorloven, dus dacht ik aan tombak omdat dit ook
een mooie kleur geeft. Zou dat kunnen?

Alvast bedankt aan de antwoorder,

b;)
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: mokume gane

Bericht door Sun »

Wij zijn er op school mee bezig geweest... En ja, ook met koper en messing, dus tombak gaat vast ook. Alleen... Het blijkt achteraf dat je voor de "echte" mokume geen soldeer gebruikt, maar zo hoog verhit dat het metaal aan elkaar smelt... Dat heb ik niet gedaan, ik heb plaatjes van de zelfde grootte op elkaar gebonden met binddraad, op de zijkant gelegd en er pioentjes tussen laten vloeien. Gaat best leuk en het resultaat is enig :-)
Afbeelding
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: mokume gane

Bericht door Stéfan »

waarschuwing, je moet nooit proberen mokumé te maken te maken van zilver en messing ( tombak is een messing soort ) namelijk het zilver kan samen met het zink in de messing een legering aan gaan die een heel laag smeltpunt heeft.

mijn leraar had mij ten minste op het hart gedrukt om dat vooral niet te proberen. het blokje messing-zilver mokumé kan dan altijd nog samen met al je zilver vijlsel ingelevert worden over een paar jaar ( als je een goede verzameling hebt want het schijnt €80 te kosten om het te laten zuiveren ), maar het is zo zonde dat je er dan zo veel geld en tijd in hebt gëinvesteerd en dan nóg niks hebt.

mijn leraar raad aan om te beginnen met zilver en koper, ook omdat je met koper-messing dezelfde hoeveelheid werk erin hebt zitten en dan sieraden hebt die je niet eens kan dragen omdat het meteen oxideert ( en veel mensen kunnen er ook niet eens tegen )

bijvoorbeeld 5 lagen 0.8 mm zilver en 5 lagen 0.8 koper, in de les versieringstechnieken mokumé word dan gezegd 4 keer 1mm zilver en 4 keer 1mm koper, maar 5 platen van elk schijnt een mooier effect te geven, en omdat het 0.8 plaat en 1mm plaat bij herens per gram even duur is komt 5 keer 0.8 van elk op net zo veel uit als 4 keer 1mm van elk.

erg leuk mokumé. wil het ook nog erg graag doen, maar dat zal ik voor volgend jaar moeten bewaren, heb immers zelf geen stooktafel thuis, en ook geen aambeeld, en er is voor de vakantie nog genoeg te doen dus ik moet nog even gedulde hebben tot volgend jaar ( anders zit ik ook de hele vakantie met een blok mokumé waar ik niks mee kan omdat ik er geen plaat of staf van heb kunnen maken nog )

succes, erg leuk
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: mokume gane

Bericht door Sun »

Stefan, ik ben begonnen met zilver/messing/zilver, alle drie 0.5mm dik. Uitwalsen, dubbelvouwen, weer op elkaar solderen en zo doorgaan.. zo heb ik maar weinig metaal nodig gehad voor deze hanger (20X30mm waar een batte achter komt) en ik heb nog over voor een smalle ring. Wel mijn dank voor de opmerking over messing,! :applaus:
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: mokume gane

Bericht door peterspanje »

Stefan, geen aanbeeld hebben, dat is toch geen excuus?? Elke oud ijzer boer of aannemer heeft wel een stuk metaal leggen wat je, gratis mag mee nemen, even schuren, polijsten en je hebt een uniek aanbeeld! 8)
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: mokume gane

Bericht door @tjuh »

ik zal wel blond zijn, maar het is toch niet erg als je door de fusie van zilver en messing een lager smeltpunt verkrijgt? Je moet alleen dan wel bedenken waar je het voor gaat gebruiken, blijkbaar voor sieraden waar je niet meer aan hoeft te solderen.
MariVer
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: dinsdag 24-05-2016, 11:44
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: mokume gane

Bericht door MariVer »

Bedank voor alle nuttige reacties, wat leuk om op een forum te zitten zeg. Joepie joepie, ik zal zoveel bijleren van jullie, hartelijk bedankt allemaal

:applaus: :thumbsup: :zwaai:
Marina
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: mokume gane

Bericht door peterspanje »

Marina schreef ""Bedank voor alle nuttige reacties, wat leuk om op een forum te zitten zeg. Joepie joepie, ik zal zoveel bijleren van jullie, hartelijk bedankt allemaal""

We willen wel wat terug van je he! :tandpasta:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: mokume gane

Bericht door Erika »

Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Krisje
Actief lid
Actief lid
Berichten: 286
Lid geworden op: donderdag 21-01-2016, 21:07
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: mokume gane

Bericht door Krisje »

Hi

Ik ga volgend seizoen een cursus mokume gane doen bij Birgit Doesborg ....
Is een heel weekend cursus
Misschien een leuke tip voor je ! :thumbsup:

Groetjes
Krisje
Wanneer er oneindig veel wegen zijn om tot een resultaat te komen en 1 van die manieren leidt tot een catastrofe , dan zal er uiteindelijk iemand zijn welke dat op die manier doet .
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: mokume gane

Bericht door Maarten »

@tjuh schreef:ik zal wel blond zijn, maar het is toch niet erg als je door de fusie van zilver en messing een lager smeltpunt verkrijgt? Je moet alleen dan wel bedenken waar je het voor gaat gebruiken, blijkbaar voor sieraden waar je niet meer aan hoeft te solderen.
Zal het zink ook niet gaan etterbakken bij zware mechanische vervorming? Scheuren bijvoorbeeld?
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: mokume gane

Bericht door @tjuh »

ja wie weet, want na de 1ste fusie heb je nog niet dat wat je wilt aan mokume gane, je moet daarna nog bewerken en wederom meermaals uitgloeien...was mij even 'ontschoten". ik zat aan het eindplaatje mokume te denken....

maar ik neem aan dat zilver-koper-messing-koper-zilver-etc wel kan? dan heb je alleen na veelvuldig vervormen misschien af en toe een plekje waar de zilver heeft kunnen reageren met de messing/tombak?
Stéfan
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: woensdag 03-02-2016, 17:42
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: mokume gane

Bericht door Stéfan »

@tjuh schreef:ik zal wel blond zijn, maar het is toch niet erg als je door de fusie van zilver en messing een lager smeltpunt verkrijgt? Je moet alleen dan wel bedenken waar je het voor gaat gebruiken, blijkbaar voor sieraden waar je niet meer aan hoeft te solderen.
het lijkt me wel erg onhandig als je een ring probeert uit te gloeien en hij verandert in een hoopje zilver/messing prut . . .

als je het niet heel veel hoeft te bewerken is het een prima optie.

hoewel ik het ook voor me zien dat ik bijvoorbeeld dat mokume probeer te maken en het zakt dán al in elkaar.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: mokume gane

Bericht door @tjuh »

dat schrijf ik ook in de post voor jou....
Gebruikersavatar
Maarten
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 105
Lid geworden op: donderdag 07-01-2016, 16:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Contacteer:

Re: mokume gane

Bericht door Maarten »

Eventueel nog een tip mocht je het niet zelf willen maken, Mokume pakketten
zijn ook als halffabricaat te koop in allerlei samenstellingen waarbij je al verzekerd bent van
goede kwaliteit.

Mocht je dat willen dan zijn hier nog een paar bedrijven uit Duitsland die dit aanbieden:
http://www.schichtwerk.com/de/
http://www.c-hafner.de/fileadmin/user_u ... odukte.pdf
Plaats reactie