Nog een vraag betreft zetkasten aan elkaar solderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Zilvermaan
Beheerder
Beheerder
Berichten: 958
Lid geworden op: zondag 17-09-2006, 13:02
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Tilburg
Contacteer:

Re: Nog een vraag betreft zetkasten aan elkaar solderen

Bericht door Zilvermaan »

Ik heb dit destijds opgelost door een heel dun stripje aan de onderkant van elk buisje/zetkastje te solderen. Ze komen iets verder uit elkaar te staan, waardoor je net de ruimte hebt om te zetten.
51f07c50.jpg
51f07c50.jpg (50.44 KiB) 4908 keer bekeken
51707c50.jpg
51707c50.jpg (69.71 KiB) 4908 keer bekeken
buisjeshanger.jpg
buisjeshanger.jpg (51.97 KiB) 4907 keer bekeken
Woni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 35
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 23:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Nog een vraag betreft zetkasten aan elkaar solderen

Bericht door Woni »

@tjuh schreef:je kan heel dikwandig buis maken en dan je rusting erin frezen en vervolgens OOK nog de buitenrand naar de rusting rand toe afvijlen, dan houd je misschien net genoeg ruimte om de randjes erover te kunnen tikken/wrijven, terwijl de zetbakjes aan elkaar vast gesoldeerd zitten.
Maar dan krijg je wel een dikker zetrand, bij een 1mm steentje niet echt mooi maar bij 5mm of groter misschien wel naar je smaak.

post anders ook even wat fotootjes, zodat we een beeld krijgen hoe of wat.
Ja sorry ik had al 1 geopend een tijd terug en dit was een vervolg erop. Maar niet heel handig natuurlijk. Zal zo een foto toevoegen.
Ik werk met 2mm steentjes, maar je brengt me wel op een idee.
Want misschien kan ik de kant waar de bakjes aan elkaar gesoldeerd worden de zetrand al een beetje omduwen. Meestal kan het steentje er daarna nog prima in als hij al een beetje verbogen is. Wat denk jij?
En ik zie af en toe filmpjes dat ze ze zetkastjes met steen en al erin op de kop in een soort klei zetten en dan alles aan elkaar solderen aan de onderkant.
Ervaring mee toevallig?
Woni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 35
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 23:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Nog een vraag betreft zetkasten aan elkaar solderen

Bericht door Woni »

Zilvermaan schreef:Ik heb dit destijds opgelost door een heel dun stripje aan de onderkant van elk buisje/zetkastje te solderen. Ze komen iets verder uit elkaar te staan, waardoor je net de ruimte hebt om te zetten.
51f07c50.jpg
51707c50.jpg
buisjeshanger.jpg
Ja!! Exact dit!! Zet je dat er tussenin? En smelt dat dan gewoon tussen het zetkastje in? Want dat heeft neem ik aan allemaal dezelfde smelttemperatuur toch?
Gebruikersavatar
Zilvermaan
Beheerder
Beheerder
Berichten: 958
Lid geworden op: zondag 17-09-2006, 13:02
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Tilburg
Contacteer:

Re: Nog een vraag betreft zetkasten aan elkaar solderen

Bericht door Zilvermaan »

Een dun gebogen reepje plaat van 0,3 mm eerst aan de onderkant van elk zetkastje solderen, daarna op die plekken aan elkaar solderen.
Woni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 35
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 23:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Nog een vraag betreft zetkasten aan elkaar solderen

Bericht door Woni »

Woni schreef:
Zilvermaan schreef:Ik heb dit destijds opgelost door een heel dun stripje aan de onderkant van elk buisje/zetkastje te solderen. Ze komen iets verder uit elkaar te staan, waardoor je net de ruimte hebt om te zetten.
51f07c50.jpg
51707c50.jpg
buisjeshanger.jpg
Ja!! Exact dit!! Zet je dat er tussenin? En smelt dat dan gewoon tussen het zetkastje in? Want dat heeft neem ik aan allemaal dezelfde smelttemperatuur toch?
Ow wacht, dat vijl je dan natuurlijk zodat het helemaal meegaat in de vorm van je hanger! Ik vroeg me steeds af hoe die holtes opgevuld werden. Ik geloof dat jij vandaag mijn redder bent in een maandenlang gevecht met de minizetkastjes!! Zelfs mijn lerares had er niet het juiste antwoord op. Ik ga het morgen proberen en kon geen enkel filmpje vinden. Helemaal enthousiast hier haha
Gebruikersavatar
Zilvermaan
Beheerder
Beheerder
Berichten: 958
Lid geworden op: zondag 17-09-2006, 13:02
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Tilburg
Contacteer:

Re: Nog een vraag betreft zetkasten aan elkaar solderen

Bericht door Zilvermaan »

Haha, succes. Mijn docent vond het destijds ook een geniale vondst om het zo te doen b:D
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Nog een vraag betreft zetkasten aan elkaar solderen

Bericht door @tjuh »

Woni schreef:
@tjuh schreef:je kan heel dikwandig buis maken en dan je rusting erin frezen en vervolgens OOK nog de buitenrand naar de rusting rand toe afvijlen, dan houd je misschien net genoeg ruimte om de randjes erover te kunnen tikken/wrijven, terwijl de zetbakjes aan elkaar vast gesoldeerd zitten.
Maar dan krijg je wel een dikker zetrand, bij een 1mm steentje niet echt mooi maar bij 5mm of groter misschien wel naar je smaak.

post anders ook even wat fotootjes, zodat we een beeld krijgen hoe of wat.
Ja sorry ik had al 1 geopend een tijd terug en dit was een vervolg erop. Maar niet heel handig natuurlijk. Zal zo een foto toevoegen.
ik bedoelde foto's van je pogingen....zodat wij ook mee konden kijken naar wat niet mooi gaat.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Nog een vraag betreft zetkasten aan elkaar solderen

Bericht door Willem Parel »

Als je veel kasten vlak zoals Ingrid verwerkt heeft dan is haar methode erg goed gevonden.
Maar soms ben je kasten op ringen nodig die met de ronding van de ring mee moeten lopen, of dat je een mooie bollende vorm wilt hebben als ringkop.
Dan is het handig even een rond plaatje op te diepen in je ank (kan ook een gladgeschuurd muntstuk zijn zodat je een kommetje hebt.
Als je daar dan je zetkasten op de kop in zet en ze even goed positioneert dan zul je zien dat ze elkaar alleen maar aan de onderkant raken.
Als je ze daar even verbind met hardsoldeer dan kun je ze zonder problemen in een ring monteren en hebben ze aan de bovenkant voldoende ruimte en liggen de zetranden nog vrij.
Ala je van een dikke spijker een zetbeentje maakt en dan de spijkerkop deels wegvijlt en glad schuurt, maar wel een lipje laat staan, dan kun je er een heftje op zetten en kun je met het lipje tussen de kasten in komen en de zetrand naar binnen duwen.
Als het niet duidelijk is wil ik het morgen middels een tekening of foto's wel versuidelijkwn.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie