Nog een vraag betreft zetkasten aan elkaar solderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Woni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 35
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 23:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Zetkasten dichtmaken

Bericht door Woni »

Hallo allemaal,

Even een vraag betreft stenen in zetkasten zetten.
Ik maak ontzettend kleine werkjes met stenen van 2mm.
Nu maak ik vaak 2 of meer zetkastjes aan elkaar vast en daar de kleine steentjes in.
Met 1 los zetkastje kun je de steen er makkelijk inzetten met een zetstaal.
Maar mij is geleerd dat 2 kastjes aan elkaar vast niet kunnen met een zetstaal en ik die dus dicht moet maken met een ciseleerpons.
Nu kun je je voorstellen dat dat erg lastig is, dat kleine steentje springt er steeds uit als ik met de hamer sla en het is zo klein dat het erg moeilijk is mijn ciseleerpons er op te houden.
Er moet dus ook iemand bij zijn om met zijn/haar nagel dat steentje vast te houden en dat ik de zetkast eromheen sla.
Is hier geen makkelijkere manier voor die ik zonder hulp kan doen?
En kan het echt niet op 1 of andere manier toch met een zetstaal? Ziet er ook nog netter uit vaak namelijk.
Nog niet geprobeerd, omdat ik die zetstalen ook nog niet in huis heb.

Alvast bedankt!
Woni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 35
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 23:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Zetkasten dichtmaken

Bericht door Woni »

En als iemand ook een goede tip heeft hoe ik makkelijk die hele kleine werkjes kan vijlen en polijsten zou dat helemaal fijn zijn!
Vijlstokken zijn te groot
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Zetkasten dichtmaken

Bericht door Sun »

Over het zetten kan ik je niks leren... Maar mini-stokjes (houtjes uit de treintjeswinkel / cocktailprikkers) beplakken met schuurpapier. En de zgn "etiré vijlen" kap 6 in combinatie met polijstdraad werken voor mijn miniaturen doorgaans prima. b;)
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Zetkasten dichtmaken

Bericht door Willem Parel »

Als je een stuk dikwandige buis neemt en je zaagt daar stukjes af ter lengte van een zetkast dan kun je met een bolfrees de rusting op maat frezen en het steentje met een wrijfzetting vaatzetten.
Een wrijfzetting is hier op het forum wel besproken, dan wrijf je met een els of hoogglans afgeronde oude frees in een handvat de steen vast.
Bij zetkastjes is het ook mogelijk om de gewone steenaandrukkers ( met dat conische gat) op de kast te zetten met de steen er in en met een ferme hamertik in één keer vast te zetten.
Bij tegen elkaar gesoldeerde kasten kun je vaak de aandrukkers of het zetbeentje er tussen te krijgen en vaak Itten dan de zetranden ook deels vast aan elkaar, dat is dan een probleem.
Door even een klein rond plaatje ter grootte van een cent of een dubbeltje even bol te slaan en daarin op de kop de zetkasten te plaatsen, dan kun je ze tegen elkaar solderen aan de onderkant zonder dat de zetranden elkaar onderling raken.
De kasten staan dan iets uit elkaar, de mate waarin hangt af van de bolling van het kommetje.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Zetkasten dichtmaken

Bericht door Abo »

Als je meer dan een steentje wil plaatsen, dan zou ik niet meer met zulke zetkastjes werken als ze tegen elkaar staan.
Er is niks fout met dit soort zetting maar je ondervind zelf dat je problemen maakt met ze aan mekaar te solderen.
De enige oplossing met dit soort zettingen is een klein stukje metaal tussen de zetkastjes te solderen zodat je wel kunt afwerken zoals je kent.
Je kan ze dan ook met zetponsen (zoals Willem ze beschrijft) werken die konisch zijn.

De wrijfzetting -weeral zoals Willem het beschrijft b;) - is een betere oplossing.
Eerst enkele keren oefenen en als je de kneep doorhebt doe je het haast met je ogen dicht (bij wijze van spreken).
Cruciaal is dat de afmeting van je freesje net zo groot is als de steentjes.
Een tweede heel belangrijk punt is dat je niet te diep freest.

Zelf heb ik er net een veertigtal op deze wijze gezet.

Het voordeel van zo'n wrijfzetting is dat ze -als je een goed bruneerstaal hebt met hoogglans- enorm spiegelen.
De zetrand glanst beter dan je ze met de hand kunt polieren!

Vijlen en polieren kun je best doen voordat je steentjes zet.
Wil je of moet je nadien toch noch polieren dan kun je met je hangmotor, een klein polijstborsteltje (22mm) van zacht geitenhaar en wat rouge nawerken.
Een goed bruneerstaal met hoogglans dat puntig uitloopt (niet scherp want anders krast het) zorgt ook voor een heel mooie glans en neemt geen materiaal weg.
Woni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 35
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 23:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Zetkasten dichtmaken

Bericht door Woni »

Willem Parel schreef:Als je een stuk dikwandige buis neemt en je zaagt daar stukjes af ter lengte van een zetkast dan kun je met een bolfrees de rusting op maat frezen en het steentje met een wrijfzetting vaatzetten.
Een wrijfzetting is hier op het forum wel besproken, dan wrijf je met een els of hoogglans afgeronde oude frees in een handvat de steen vast.
Bij zetkastjes is het ook mogelijk om de gewone steenaandrukkers ( met dat conische gat) op de kast te zetten met de steen er in en met een ferme hamertik in één keer vast te zetten.
Bij tegen elkaar gesoldeerde kasten kun je vaak de aandrukkers of het zetbeentje er tussen te krijgen en vaak Itten dan de zetranden ook deels vast aan elkaar, dat is dan een probleem.
Door even een klein rond plaatje ter grootte van een cent of een dubbeltje even bol te slaan en daarin op de kop de zetkasten te plaatsen, dan kun je ze tegen elkaar solderen aan de onderkant zonder dat de zetranden elkaar onderling raken.
De kasten staan dan iets uit elkaar, de mate waarin hangt af van de bolling van het kommetje.

Ik probeer een foto toe te voegen, maar dat wilt niet helemaal lukken. Ik maak een oorbel, een stekertje zoals gewoon kleine knopjes, dus geen ring. Met 3 zetkasten die ik inderdaad uit buis heb gezaagd van 2,5mm buitenmaat, 2mm binnenmaat (steen is dus ook 2mm) aan elkaar vast gesoldeerd. Een wrijfzetting is als je een steen IN een ring zet toch? Dat is hierbij dus niet het geval. Misschien kan ik dat eens proberen met het muntje. Ik heb het al eens geprobeerd met een heel dun spijkertje, maar dan wordt toch de onderkant/achterkant een beetje scheef en het blijft moeilijk liggen. Je ziet dit misschien niet als je de oorbel in hebt, maar ik vind het wel zo netjes om alles mooi af te werken natuurlijk. Ik ga het eens testen met dat muntje.
Ik heb een linkje gevonden van ongeveer wat ik bedoel, alleen raken de 3 zetkastjes allemaal elkaar bij mijn oorbel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zetkasten dichtmaken

Bericht door Erika »

Ik heb je even geholpen met de foto.
Je moet het adres van de foto nemen dan kun je het als foto hier plaatsen.
Dus met je cursor op de foto gaan staan en dan rechts klikken. DAn krijg je pop up menu. Bij google chrome staat er dan adres van afbeelding kopieren, .
Dan kom je hier open het topic waar je foto wilt plaatsen: klikt of rechts en doet plakken of je doet de snelle versie : CTRL + V
selecteer het hele adres. Dan klink je op het knopje van de foto , het 9e knopje van links van de bovenste rij (zon en bergje)

Het komt dan als het goed is tussen de img code en krijg je wat je nu in je post hebt
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Zetkasten dichtmaken

Bericht door Abo »

Als ik goed zie zijn de zettingen enkel aan de onderzijde tegen mekaar gesoldeerd.
Zo heb je plaats om toch met je bruneerstaal te werken om je steentjes te zetten of eventueel een chatonaandrukker te gebruiken.

https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/ ... 410918.jpg?

Met een spijker ga je niet veel kunnen of ht moet een stalen spijker zijn.
Een gewone spijker is van ijzer en zal heel snel zijn glans verliezen en zelfs gaan krassen.
Een goed alternatief als bruneerstaal is een stalen spijker die je zelf vormt en met een hoogglans voorziet.
Ik gebruik stalen tooltjes van een tandarts waarmee ze tussen of in je tanden peuteren.
Die zijn heel hard, kun je zelf vormen (niet oververhitten bij het slijpen!) en kun je met een spiegelende glans voorzien die blijft **)

Ik heb snel een foto gemaakt van zo'n wrijfzetting die ik gebruikt heb voor een hangertje dat ik pas gemaakt heb.
Het is geen kwaliteitsfoto maar dat is ook niet de bedoeling :oops:
RIMG0578 a.JPG
Woni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 35
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 23:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Zetkasten dichtmaken

Bericht door Woni »

Abo schreef:Als ik goed zie zijn de zettingen enkel aan de onderzijde tegen mekaar gesoldeerd.
Zo heb je plaats om toch met je bruneerstaal te werken om je steentjes te zetten of eventueel een chatonaandrukker te gebruiken.

https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/ ... 410918.jpg?

Met een spijker ga je niet veel kunnen of ht moet een stalen spijker zijn.
Een gewone spijker is van ijzer en zal heel snel zijn glans verliezen en zelfs gaan krassen.
Een goed alternatief als bruneerstaal is een stalen spijker die je zelf vormt en met een hoogglans voorziet.
Ik gebruik stalen tooltjes van een tandarts waarmee ze tussen of in je tanden peuteren.
Die zijn heel hard, kun je zelf vormen (niet oververhitten bij het slijpen!) en kun je met een spiegelende glans voorzien die blijft **)

Ik heb snel een foto gemaakt van zo'n wrijfzetting die ik gebruikt heb voor een hangertje dat ik pas gemaakt heb.
Het is geen kwaliteitsfoto maar dat is ook niet de bedoeling :oops:
RIMG0578 a.JPG
Ja bedoelde een spijkertje eronder leggen zodat de bovenkant iets uit elkaar staat en je dus alleen onder soldeert. Niet het spijkertje eraan vast solderen. Maar dat ging lastig. Ik vind het lastig om alleen de onderkant te solderen omdat het snel doorvloeit naar boven natuurlijk. Ik ben nog maar een beginneling ;-) .
Ik heb net wel een chatonaandruksetje gehaald bij drijfhout

Jeetje wat een mooie hanger! Kan ik niet bij jou in de leer! ;-p
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Zetkasten dichtmaken

Bericht door Abo »

Ach zoooooooo, ik dacht dat dit spijkertje als bruneerstaal werd gebruikt :bloos: sorry !!

Als je ergens geen soldeer wil kan je het met tipex bestrijken of een middel aanschaffen dat contex noemt.
Het is een anti-flux middel gebaseerd op grafiet. Een potloodlijn kan ook dienst doen als het oppervlak niet te glad is.

Je kan er ook een dun plaatje goud onder leggen en de zettingen op het goud solderen.
Daarna mooi uitzagen, bijvijlen en de gaatjes boren zodat je steentjes zichtbaar zijn (en je ook minder materiaal moet aanrekenen).

Bedankt voor je compliment betreffende dat hangertje.
Met wat oefening kun je zulke dingen ook maken. Het is trouwens een mooie soldeer- en zetoefening.

Van Nederland tot Belgisch Limburg is wel een verre rit om eventjes op de leer te komen schat ik b;)
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Zetkasten dichtmaken

Bericht door Cees »

Je zou ook een stukje titanium kunnen nemen dit ietsje bollen daarop je zetkastjes plaatsen die je wil solderen. Voordeel van titanium is dat soldeer daar niet op hecht.
Met anti vloeimiddel zoals tippex, grafiet, papje van brusselse aarde etc kan je tegen gaan dat je soldeer te ver naar boven doorvloeit.

Over een wijfzetting heeft als ik het me goed herrinner Daniel Houwer in het verleden een svs gemaakt.

Hieronder een foto van hangertjes met wrijfzetting
BILD2924.JPG
BILD2924.JPG (34.76 KiB) 8315 keer bekeken
Gaatje geboord op juiste diepte diameter iets kleiner dan de steen, met bolfrees op maat gefreesd, daarna met chaton frees pas gemaakt voor de stenen en zilver er overheen gewreven.

Wat betreft het afwerken is mijn ervaring dat je met grotere schuurlatten meer controle hebt over je schuurbeweging die je maakt. Tegenwoordig hebben ze bijv. bij de Ikea houten roerhoutjes voor de koffie, stukje schuurpapier op lijmen en je hebt kleinere schuurlatjes, roerhoutjes voor verf doen het ook uitstekend, daarnaast kan je ook nog katoendraad gebruiken met tripel en daarna nieuw katoen draadje met polijstvet om echt in de kleine kiertjes te komen, of cocktail prikkertjes even over je polijstvet halen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Woni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 35
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 23:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Zetkasten dichtmaken

Bericht door Woni »

Abo schreef:Ach zoooooooo, ik dacht dat dit spijkertje als bruneerstaal werd gebruikt :bloos: sorry !!

Als je ergens geen soldeer wil kan je het met tipex bestrijken of een middel aanschaffen dat contex noemt.
Het is een anti-flux middel gebaseerd op grafiet. Een potloodlijn kan ook dienst doen als het oppervlak niet te glad is.

Je kan er ook een dun plaatje goud onder leggen en de zettingen op het goud solderen.
Daarna mooi uitzagen, bijvijlen en de gaatjes boren zodat je steentjes zichtbaar zijn (en je ook minder materiaal moet aanrekenen).

Bedankt voor je compliment betreffende dat hangertje.
Met wat oefening kun je zulke dingen ook maken. Het is trouwens een mooie soldeer- en zetoefening.

Van Nederland tot Belgisch Limburg is wel een verre rit om eventjes op de leer te komen schat ik b;)
Oja goed idee!! Dat ga ik proberen. Ja een hele goede oefening inderdaad. Nee dat is wat ver ja, ik ga eens een post zetten want het lijkt me serieus heel leuk om ergens in de leer te gaan. Wie niet waagt... ;-)
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Zetkasten dichtmaken

Bericht door Abo »

Aks je een goede keermeester hebt kun je heel veel bijleren
Je leert er veel huismiddeltjes en weetjes waar je anders niet achter komt.
Tijdens mijn opleiding heb ik iemand geweten die nooit wat goed kon doen bij een leermeester.
De persoon is kwestie heeft er meer onder depressie gewerkt dan wat anders wat dan niet zo fijn is.

Ga ervan uit dat de meeste leermeesters het goed met je voor hebben b;)
Woni
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 35
Lid geworden op: dinsdag 27-10-2015, 23:15
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Nog een vraag betreft zetkasten aan elkaar solderen

Bericht door Woni »

Hi!

Tijdje geleden had ik een post gezet over zetkasten aan elkaar solderen.
Ik heb er nu een heleboel gemaakt ondertussen, maar loop toch steeds te kloten.
Als ik 3 zetkastjes aan elkaar zet in een driehoek (en dit moeten echt zetkastjes zijn, geen wrijfzetting) dan krijg ik of dat ze te dicht tegen elkaar staan en ik dus de steentjes niet meer kan zetten, of ze staan verder uit elkaar maar dan zie je holtes/leegtes tussen de zetkasten en dat vind ik niet mooi.
Iemand een idee hoe ik dit goed kan oplossen?

Gr
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Nog een vraag betreft zetkasten aan elkaar solderen

Bericht door @tjuh »

je kan heel dikwandig buis maken en dan je rusting erin frezen en vervolgens OOK nog de buitenrand naar de rusting rand toe afvijlen, dan houd je misschien net genoeg ruimte om de randjes erover te kunnen tikken/wrijven, terwijl de zetbakjes aan elkaar vast gesoldeerd zitten.
Maar dan krijg je wel een dikker zetrand, bij een 1mm steentje niet echt mooi maar bij 5mm of groter misschien wel naar je smaak.

post anders ook even wat fotootjes, zodat we een beeld krijgen hoe of wat.
Plaats reactie