zuurstof propaan brander aanschaffen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Richarudo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 13-06-2016, 22:10
Ervaring: Amateur (geen cursist)

zuurstof propaan brander aanschaffen

Bericht door Richarudo »

Hoi :zwaai:

Ik ben op zoek naar een goede zuurstof propaan brander.
Na zoeken en nog meer zoeken op het internet ben ik er nog steeds niet uit.
Ik ben zo veel branders tegen gekomen dat ik niet weet welke ik moet kopen!
Ook weet ik nog steeds niet wat echt een goede zou zijn :wat?: .
Nu moet ik toch echt om hulp vragen want ik kom er gewoon niet uit en word gek :cry: :P

wat ben ik van plan te gaan doen ?

het smelten van metalen / zilver .

Dit wil ik Gaan gieten.

Heeft iemand misschien een naam van een brander of misschien zelfs een linkje voor me.

bedankt voor jullie tijd mvg Richard :yo:
Hoi mijn naam is Richard :zwaai:
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: zuurstof propaan brander aanschaffen

Bericht door Cees »

Indien je van plan bent om te smelten en gieten dan moet je oppassen voor te veel zuurstof in je vlam.

Zilver smelt lekker snel maar door de zuurstof opname in het metaal zal bij te veel zuurstof gebruik je smelt onbruikbaar zijn.
Dus voorzichtig met de zuurstof als je mocht besluiten een zuurstof propaan brander te gaan gebruiken.

Een propaan brander van sievert kan ook behoorlijk wat smelten ben tot op heden nog niet verder gegaan dan ongeveer een 50 gram, maar mijn inschatting is dat 100 ook moet kunnen duurt alleen iets langer
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: zuurstof propaan brander aanschaffen

Bericht door peterspanje »

Afhankelijk van hoeveel zilver je wil smelten, natuurlijk, maar als het gaat om pakweg 50 gram per keer, dan kan je voor je soldeer werk geen betere kopen als de little torch, ik heb de nagemaakte van aliexpress 22 euro, inclusief verzendkosten uit China. Nadeel is dat het 2 maanden duurt voor dat je je brander thuis hebt. Ik zweer er bij, werkt fantastisch.
Vergeet niet dat de grootste kosten dan nog moeten komen, of een zuurstofconcentrator kopen wat geloof ik de meeste doen in Nederland, hier in Spanje kan ik makkelijk zuurstof in flessen krijgen en ook heel goedkoop, ik geloof dat het in Nederland flessen zuurstof duur zijn.
Over wat je zou moeten kiezen, fles of concentrator, dat staat de zilvermaan archieven bol mee, dus je kan vooruit!

Cees, ik kan met mijn propaan sievert brander, makkelijk tot 125 gram smelten, als ik de grote kop er op zet.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: zuurstof propaan brander aanschaffen

Bericht door Cees »

Ik geloof je gelijk Peter, maar bij die hoeveelheid stromen mijn smeltbakjes over die ik heb b;)
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Richarudo
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 13-06-2016, 22:10
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: zuurstof propaan brander aanschaffen

Bericht door Richarudo »

Bedankt voor de reacties mensen!

Ik dacht aan een zuurstof propaan brander omdat deze een hogere temperatuur haalt.
dit omdat ik ook andere metalen zou willen smelten die een hogere smeltpunt hebben als zilver.

De nagemaakte Little torch heb ik inderdaad gezien op internet. Nou las ik ook dat mensen deze
moesten ombouwen omdat hij niet de EU koppelingen heeft en dat dit best een klus is.

Misschien tog maar de propaan brander van sievert om mee te beginnen kan altijd later nog overstappen.
Welk model zou ik dan het best kunnen aanschaffen voor het smelten ? :wat?:
Ik heb al is een hand propaan brandertje aangeschaft van de praxis maar nooit echt succes gehad met smelten.
maar dit was ook zo een goedkoop ding van in de 20 euro :P
Hoi mijn naam is Richard :zwaai:
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: zuurstof propaan brander aanschaffen

Bericht door peterspanje »

En vriend van mij en ikzelf hebben die little torch via aliexpress gekocht, we konden die allebei gewoon aansluiten zonder ook maar iets aan te passen, ik heb daar ook nog nooit iemand over gehoord.
Ik ben zelf begonnen met de sievert propaan, maar als ik het over had moeten doen was ik gelijk begonnen met de little torch
Plaats reactie