solderen zilveren ring met plastic 'steen'

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Esther
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: maandag 03-06-2013, 13:20
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

solderen zilveren ring met plastic 'steen'

Bericht door Esther »

Dag allemaal,

Ik heb lange tijd helaas niets meer gedaan aan goudsmeden maar ben sinds kort (gelukkig) weer begonnen. Wat ik graag wil is proberen verschillende materialen te combineren met edelmetalen.
Nu heb ik geprobeerd een zilveren ring (rond draad van 1,5 mm) te solderen waar een gigantische plastic 'steen' en een piepklein rubberen ringetje op zit. De 'steen' is niet gezet, de ring zit door de steen en het rubbertje heen.
Ik heb de 'steen' ondergedompeld in water en het te solderen stukje van de ring erbovenuit laten steken. Daarbij heb ik alle branderkopjes van mijn little torch geprobeerd waarbij ik, gezien een eerder topic waarbij een steen in het water werd gedompeld en een grote vlam nodig was, als laatste het grootste branderkopje heb gebruikt. Maar nee ... wat voor vlam ik ook gebruik, ik krijg het niet voor elkaar! Hier moet ik wel bij vermelden dat ik het eigenlijk al een wonder vind dat de plastic steen en het rubberen ringetje het hebben overleefd.

Kortom, nu vraag ik me af, weet iemand of er nog andere mogelijkheden zijn?
Of, wat heel waarschijnlijk is, wat ik fout doe?
Of, kan het misschien gewoon niet?

groet,
Esther
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: solderen zilveren ring met plastic 'steen'

Bericht door Willem Parel »

Met het plastic loop je wel veel risico, je kunt de handelingen die je je bij een steen wel kunt permitteren niet zomaar met plastic uitvoeren.
Plastic is veel kwetsbaarder en de restwarmte die overblijft bij het water kan een steen wel overleven maar plastic niet.
Het feit dat het dit wel heeft gedaan wil zeggen dat je het waarschijnlijk te veel ondergesompeld hebt met daarbij ook een dlink deel zilver.
Als je zilver ook te veel in het water ligt dan zal het soldeer zeker niet gaan vloeien.
Heb je geen fotootje, dan kunnen we wat gerichter advies geven.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Esther
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: maandag 03-06-2013, 13:20
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Re: solderen zilveren ring met plastic 'steen'

Bericht door Esther »

Dank je wel voor je snelle reactie!

Ik had zelf ook niet verwacht dat het plastic het zou overleven (het is echt een groot stuk plastic, groter dan de ring) maar vind het wel leuk om ermee te experimenteren. En ja, ik heb het zilver dan toch te veel in het water gedompeld.
Ik ga het morgen meteen proberen en verwacht niet dat het lukken zal maar.. die niet waagt die niet wint!
Als het niet lukt zal ik proberen een fotootje te uploaden.
Gebruikersavatar
silly
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 921
Lid geworden op: zaterdag 24-10-2009, 21:15
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Calgary Canada

Re: solderen zilveren ring met plastic 'steen'

Bericht door silly »

denk dat je het beste de steen eraf kan halen en later opnieuw lijmen... en dat kan een uitdaging op zich zelf zijn..
... als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan ...
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: solderen zilveren ring met plastic 'steen'

Bericht door Abo »

Van jouw uitspraak ben ik zelfs heel zeker Silly!!
Esther
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: maandag 03-06-2013, 13:20
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Re: solderen zilveren ring met plastic 'steen'

Bericht door Esther »

Ik begrijp dat ik iets wil dat mogelijk onmogelijk is (waar ik ook al een beetje op had gerekend), maar lijmen is in deze geen optie, zie bijgevoegde foto (helaas kreeg ik de foto niet kleiner, sorry).
Ik vermoed dat als ik verschillende materialen zoals deze wil kunnen combineren dat ik toch van andersoortige verbindingen gebruik zal moeten maken!

Maar, het experimenteren is leuk en leer ik ook weer van :B
ringmetgroenesteen.jpg
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: solderen zilveren ring met plastic 'steen'

Bericht door Erika »

Enm toch denk dat dit nog wel te doen moet zijn... ! in ieder geval te proberen als de naad tegenover de 'steen' zit.
Gaaf!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Esther
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: maandag 03-06-2013, 13:20
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Re: solderen zilveren ring met plastic 'steen'

Bericht door Esther »

Dank voor de 'positiviteit'!
Ik denk het nu eigenlijk ook, ben uren bezig geweest met proberen en denk dat ik nu de methode heb ontdekt!
Ondersteunen en afdekken met natte wattenschijfjes werkt meer dan perfect. Nu vloeit mijn soldeer nog niet naar behoren, maar dat zal meer te maken hebben met mijn techniek, een te grote vlam, en er te lang uit zijn geweest.
De plastic 'steen' en het rubbertje leven nog steeds, en geen oxidevlekken te bekennen. Aangezien ik soms een soort van 'bulldogmentaliteit' heb ... wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: solderen zilveren ring met plastic 'steen'

Bericht door Erika »

Goed zo. Mooi ding ook om mee te beginnen.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan :) is mijn motto : b;) :tonguit:
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: solderen zilveren ring met plastic 'steen'

Bericht door ErwinG »

Esther schreef:... een zilveren ring (rond draad van 1,5 mm) te solderen waar een gigantische plastic 'steen' en een piepklein rubberen ringetje op zit. De 'steen' is niet gezet, de ring zit door de steen en het rubbertje heen....
Goed dat je een plaatje erbij gedaan hebt; dat had ik nooit uit de beschrijving gelezen :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: solderen zilveren ring met plastic 'steen'

Bericht door Briolet »

Zo te zien heeft de fabrikant hem ook dicht gesoldeerd gekregen. b:D

Maar heeft hij daar wel zilversoldeer bij gebruikt, of toch een lager smeltende legering? Gezien de goede geleiding van zilver lijkt het me toch lastig deze 'steen' puntgaaf te houden.
Esther
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: maandag 03-06-2013, 13:20
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Amsterdam

Re: solderen zilveren ring met plastic 'steen'

Bericht door Esther »

@Briolet, dit is de ring die ik probeer dicht te solderen, komt niet van fabrikant

Maar.... na iets van 25 pogingen nog steeds niet gelukt :cry:
De 'steen' leeft nog, evenals het rubbertje, en de ring ligt voor het grootste deel nu vrij, slechts de steen rustend op nat wattenschijfje én afgedekt met een nat wattenschijfje. Ik blijf het proberen maar mocht iemand nog een tip hebben, altijd welkom!
Plaats reactie