Solderen met S39 rvs

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Habore
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 27-03-2013, 11:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Solderen met S39 rvs

Bericht door Habore »

Ik heb een hele tijd geleden eens een topic geopend over het solderen van een tinnen top op een rvs ring.

Ondertussen heb ik veel geprobeerd en ben ik erin geslaagd om de tinnen top op de rvs ring (304) te solderen.

Dit gebruik makende van S39 rvs en tinsoldeer met toevoeging van zilver.

Nu heb ik een ander vraagje...Kan deze flux ( S39 rvs) gebruikt worden bij sieraden?
Weet iemand van jullie dat? Of is dit schadelijk voor de gezondheid bij het dragen van de sieraden.

Uiteraard spoel ik de resten flux er heel goed af en schrob het helemaal proper.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Re: Solderen met S39 rvs

Bericht door smidje »

Knap dat het je gelukt is, hoe was de verhouding tin/zilver van je soldeer ?
Ik denk niet dat het kwaad kan als je goed hebt gespoeld, hat zal geen effect hebben op de huid en het rvs kan het ook wel hebben.
Maar de afgifte van nikkel is bij 304 wel te hoog voor ringen, dat wil niet zeggen dat je er last van zal krijgen maar het kan.
"Quality is a habit not an act"
Habore
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 12
Lid geworden op: woensdag 27-03-2013, 11:22
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Solderen met S39 rvs

Bericht door Habore »

Beste

Mag de 304 niet voor sieraden gebruikt worden? Want ik zie de 304 toch regelmatig bij sieraden opduiken....

Is het beter de 316 te gebruiken??

Bedankt voor de tip !!

groetjes
An
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Re: Solderen met S39 rvs

Bericht door smidje »

Beste An,

Mea culpa. b;)
Je stuurde mij een paar mooie linkjes waaruit naar voren komt dat 304 waarschijnlijk toch te gebruiken is, het blijft een lastige materie en de hoge heren regelgevers zijn er zelf nog niet uit hoe er nu precies getest moet worden maar ik wil de rest van het forum deze kennis niet onthouden, ik hoop dat je er geen probleem mee hebt dat ik ze hier neerzet, ter lering ende vermaak.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7842681
http://www.bssa.org.uk/topics.php?article=130
"Quality is a habit not an act"
Plaats reactie