Hoe een kleimodel te gieten?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
marina
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 23-07-2016, 13:29
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Hoe een kleimodel te gieten?

Bericht door marina »

Ik heb even een vraag. Ik ben momenteel bezig om vormen van luchtdrogende klei te maken, om vervolgens te willen gieten in zilver (ringen, maar ook losse delen die ik, wanneer eenmaal gegoten, aan elkaar wil verbinden). Echter de vormen zijn te fragiel voor de Delftse gietmethode. Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken? Alvast dank!
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Hoe een kleimodel te gieten?

Bericht door @tjuh »

wat voor een modellen zijn het?
zijn ze aan 1 zijde bijv plat dan kan je proberen om ze in te vetten en in een laagje gips te leggen. zodra de gips droogt/droog is kan je ze er weer uitpeuteren en dan misschien in het gips gieten?

Ik ben de laatste tijd veel met glazen objecten bezig en daar wordt redelijk vaak glas in gips gesmolten (800c), dus wie weet lukt dit ook?
marina
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 23-07-2016, 13:29
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Hoe een kleimodel te gieten?

Bericht door marina »

dank voor je reactie @tjuh het zijn gewoon hele vrij gekleide vormen, vrij klein, organisch. Dus er zitten geen hoeken of platte zijden aan. Maar een gipsmal ervan maken dus? Goede tip. Misschien kan ik proberen de vormen net zoals bij de Delftse gietmethode tussen twee lagen gips te krijgen op de een of andere manier... als iemand hier ervaring mee heeft, hoor het graag!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Hoe een kleimodel te gieten?

Bericht door Erika »

Als het niet lossende vormen zijn wordt het al ingewikkelder om mallen te maken . Dan moet je al een mal die uit 3 delen bestaat gaan maken .

Mss is het handiger als je plaatje laat zien van ej vormen opdat de juiste informatie kan worden gegeven
Zoals het nu klinkt lijkt het op niet lossende onderdelen en dan krijg je toch al snel dat je aan vacuum of slingergieten komt
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Hoe een kleimodel te gieten?

Bericht door Abo »

Ik denk dat je met een paar problemen zit.

Gewone gips moet volkomen droog zijn om er zilver in te gieten.
Als er nog vocht inzit en je giet er gesmolten zilver in ( van meer dan 800°C) spat het uit mekaar of breekt de vorm.

Verder moet je nog je vorm voorzien van een gietkanaal.

Ik weet hoe klein je vormpjes zijn maar misschien kan je ze in silicone gieten om die na verharding op te snijden.
De volgende stap is de silicoonvorm te vullen met was.
Die wasvormpjes kun je dan bewerken met de verloren was methode...... is wel erg omslachtig maar je hebt haarfijne resultaten.

Een andere oplossing die ik zie is met inbedmassa werken en uitbranden.
De inbedmassa is bedoelt om gesmolten metaal te ontvangen en kan moeiteloos gesmolten zilver verdragen.

Voor tin te gieten of lood is er rubber op de markt die +/-400°C (dacht ik) aankan maar gesmolten zilver ligt duidelijk hoger.
marina
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 23-07-2016, 13:29
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Hoe een kleimodel te gieten?

Bericht door marina »

dank voor al jullie suggesties die me al een beeld geven van de mogelijkheden die er zijn en me op weg helpen daarbij! Het gaat om niet al te grote vormen, alles draagbaar om het lichaam (ringen, armbanddelen, hangervormen, oorbelvormen, etc.)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Hoe een kleimodel te gieten?

Bericht door Erika »

Hoe ik het zou doen als ik meerdere gietingen zou hebben en de vormen niet lossend zijn...... dan stuur ik het naar de gieter.
Want ik heb zowel de gereedschappen (en de ruimte) als de ervaring nog niet. en Hun wel . Daar betaal ik graag even iets meer voor


mocht je het wel helemaal zelf willen gaan doen dan moet je dus iets hebben om de verloren wasmethode in uit te kunnen voeren
Heb geen idee wat je aan gereesdschap hebt, maar je hebt dan in ieder geval al zoals abo noemde de siliconen rubber liqua fast nodig, Want als het al te fragiel is voor delfste methode dan zal vulkaniseren ook niet haalbaar zijn.

Dan moet je met een wasinjector de was insuiten en dat opbomen, Dat in cuvette met gips laten vribrere zodat de inbedmassa zonder lucht uithard , Dan de was eruit bakken en dan kun je slinger of vacuum gieten.
Uitgaande vande ervaring die je bij profiel hebt staan, zul je al deze spullen en apparatuur niet hebben staan, maar mss wel de persoon waar je cursus volgt .
Wil je het aanschaffen ben paar duizen euro wel kwijt.




En een andere vraag, waarom heb je niet gekleid in koper of zilverklei of blijven de vormen dan alsnog te fragiel voor delfts aarde (het kan best fijn in dat aarde)


en ook mocht je voor de verkoop gaan werken, zilver boven de 8 gram behoort een nederlands keurmerk en meesterteken te hebben, dus ook de waarborg moet je meerekenen in de kosten van dit alles
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
marina
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 23-07-2016, 13:29
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Hoe een kleimodel te gieten?

Bericht door marina »

@Erika, aha, dat laatste dat je noemt, koper/zilverklei, dat klinkt interessant. Ik had er wel eens van gehoord maar er verder nog niks over opgezocht. De klei die ik gebruik wordt gewoon niet sterk genoeg om te kunnen gieten met Delftse methode en dat zou wel ideaal zijn want ik heb idd nog niet heel veel ervaring en heb net alle benodigdheden voor de Delftse gietmethode aangeschaft. Ik ben nu nog de mogelijkheden daarvan voor mijn kleipraktijken aan t onderzoeken.. Dus misschien is dat een oplossing. Om een idee te geven van de soort vormen die ik maak heb ik even een plaatje van internet gehaald. Afbeelding. Puur om een idee te geven. (de linker ring heeft er iets van weg)
Maar die zilverklei optie ga ik zeker bekijken, dank!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Hoe een kleimodel te gieten?

Bericht door Erika »

Als je zelf giet in delftse aarde of brusselse aarde of in een sepia is het veelal een lossend model wat je nodig hebt.
Ik neem aan dat je de theorie in deze wel kent.
Denk aan het strand en die leuke vormpjes voor kinderen.
Je stopt zand erin, drukt goed aan en draait het dan om en dan zie je het vormpje in zand.
Daar zitten geen uitstekende vormen aan want anders kun je het nooit uitstorten.
Dit geldt dus ook voor als je met deze technieken gaat gieten (of je moet je gietringen aanpassen of je sepia in 3 delen op zetten, sxzal het topic daarover zoeken voor je zo) het vormpje wat je in het zand drukt moet er uit te halen zijn zonder dat er brokken zand meekomen.
De voorbeelden van de foto zijn niet makkelijk te gieten in zand, want dit zijn dus niet lossende modellen. (en ik heb dunne wasmodellen ook gegoten hierin dus je komt een eind hoor met het maken van zandmal Is die klei echt zoveel brosser als de vijlwassen die we gebruiken? want ik kom met fimo klei, bakklei ook altijd een heeeeeeel eind in de aarde)

Dus in het geval van de foto's lijkt mij dit gekleid spul
Of verzilverd dmv electrolyse (electroforming), maar eigenlijk 99% zeker is dit zilverklei. Dus een heel andere techniek.
Je ziet het al aan de ring zelf maar ook aan de blaadjes. Dit is geen gietwerk, ik denk zelfs bij de ring met de blaadjes de droging/bakking iets te snel is gegaan en daarom scheurtjes zijn ontstaan?!


Zeker als je meerdere gietingen van 1 mal wilt, is het handig om te gaan kijken naar de verlorenwasmethode (of dit uit handen te geven)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
marina
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 23-07-2016, 13:29
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Hoe een kleimodel te gieten?

Bericht door marina »

Erg bedankt Erika, ik ga een aantal suggesties onderzoeken! Fimoklei is wellicht wat sterker dan wat ik nu heb (Das luchtdrogende klei)
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Hoe een kleimodel te gieten?

Bericht door Sinterklaas »

Waarom maak je niet gewoon het model van was?
Dan heb je al de problemen niet. Er is ook was die zacht genoeg is om te "kleien".
Alleen is deze voor het opbomen vaak te zacht. Maar als je de ring van harde was maakt en de rest er op maakt moet het wel lukken.

Zilverklei is inderdaad een hele goeie. Dan kan je gelijk zelf je model maken in zilver. En eventueel een matrijs van het zilveren model laten maken.

Of je moet klei vinden die tegen de druk van de matrijzen pers kan. De warmte moet geen probleem zijn.
Er is ook matrijzen siliconen wat vloeibaar is daar komt geen warmte of druk bij kijken.

Opties genoeg.
marina
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: zaterdag 23-07-2016, 13:29
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Hoe een kleimodel te gieten?

Bericht door marina »

Dank u @sinterklaas !
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: Hoe een kleimodel te gieten?

Bericht door Marja »

Ik heb wel gebakken fimoklei gebruikt met delftse gietmethode. Dat ging niet kapot. Was wel een goed lossend model.

marja
Plaats reactie