Little torch

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Little torch

Bericht door mimaatjes »

Hoi. Iemand enig idee of dit een goeie brander is?

Staat op Ebay en is volgens mij niet een originele little torch.
Bijlagen
Screenshot_20160818-202539.png
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Little torch

Bericht door @tjuh »

bij mijn weten is die gewoon goed, maar zelfs nog goedkoper te vinden toch Brasser?
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Little torch

Bericht door peterspanje »

Bij aliexpress, voor dacht Ik 21 euro, inclusief verzendkosten, aliexpress heeft een 100% garantie, niet goed of niet geleverd geld terug. Een aanrader!
Bijlagen
image.png
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Little torch

Bericht door Cees »

Little torch is een uitstekende brander, verkijk je echter niet alleen op de prijs van de brander.

Je hebt daarnaast nog nodig: propaangasfles, drukregelaar, zuurstof gasfles met zuurstof drukregelaar terugslagventiel of een zuustof concentrator

Heb hem zelf ook liggen maar nog niet aangesloten.
Ben even aan het zoeken geweest om beide branders op 1 gasfles aan te sluiten maar dat verhaal gaat me door diverse verloopstukken in de buurt van de € 100,-- kosten.
Dus overweeg nu om een extra gasfles erbij te zetten, maar de ruimte begint hier wat klein te worden

Wegens de kosten heb ik in het verleden besloten om een sievert te nemen. Zuurstof flessen kunnen namelijk nogal duur uitpakken.
Mijn sievert setje koste toen ongeveer Fl 250,-- en voor de orginele little torch met alle toeters en bellen zat ik toch op FL 600 waarvan fl 250 voor een 5 jaars huurcontract van een zuustoffles.

Veel werk kan ook gedaan worden met een heel klein brandertje op aanstekergas van ongeveer € 60,--, of anders op marktplaats eens zoeken naar een goede 2e hands.
Voor een little torch 2e hands moet je compleet met alles rekenen op ongeveer € 350. Voor een sievert denk ik dat dat bedrag rond de € 100 ligt.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Little torch

Bericht door peterspanje »

Dat lijkt mij toch wel wat veel Cees, goed ik woon in Spanje, en met name zuurstof flessen zijn goedkoop hier, maar je kan natuurlijk ook een zuurstofconcentrator kopen, soms op marktplaats, of vraag bij bejaarde of verzorghuizen voor een tweede handsje, Erika had geloof ik 200 euro betaald, propane een grote fles kost hier 16 euro, duurt jaren voor dat die leeg is met een little torch, een aansluiting met druk regelaar koop je voor minder dan 10 euro hier op de bouwmarkt.

Ik ben ooit begonnen met een sievert, maar sinds ik de little torch heb, gebruik ik hem zelden. Ik zou voor de little torch gaan, met wat huiswerk moet je de kosten toch beperkt kunnen houden!?
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Little torch

Bericht door @tjuh »

Cees schreef:
Heb hem zelf ook liggen maar nog niet aangesloten.
Ben even aan het zoeken geweest om beide branders op 1 gasfles aan te sluiten maar dat verhaal gaat me door diverse verloopstukken in de buurt van de € 100,-- kosten.
Dus overweeg nu om een extra gasfles erbij te zetten, maar de ruimte begint hier wat klein te worden
20pst +14 verzenden:
https://www.zujeddeloh.de/produkte/werk ... 13301.html
https://www.zujeddeloh.de/produkte/werk ... 13300.html
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Re: Little torch

Bericht door mimaatjes »

Bedankt voor de feedback allemaal.

Ik neig inderdaad toch om een little torch te kopen. Ik heb geen grote handen en dit lijkt mij een mooi klein, maar toch krachtig, brandertje.

Het klopt inderdaad dat je dan nog apart de zuurstoffles en propane erbij moet kopen, daar had ik al rekening mee gehouden.

Deze set is echter veel goedkoper dan op de sites die ik in Nederland zie. En die van Aliexpress die peter meldt is het nog weer goedkoper.

Naast de regelaar, zoals de linken die tjuh heeft gedeeld, hoeft er behalve de propaan en zuurstoffles verder toch niets anders te bij? Of zie ik dat verkeerd? (Heb er nog niet veel vertand van, :tandpasta: )

Ik denk inderdaad dat je met een beetje zoeken op verschillende sites wel veel goedkoper kunt uitkomen, dan zo'n 350 euro betalen voor een hele set.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Little torch

Bericht door peterspanje »

Als je voor een zuurstof fles gaat Damme MOET je een drukregelaar er bij kopen, ik geloof 25 euro, plus een vlamdover van 20 euro, ga je voor een zuurstofconcentrator dan heb je dat niet nodig, aliexpress heeft ook een Nederlands talige site, ik neem aan aliexpress.nl
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Little torch

Bericht door ErwinG »

Hier staat hoe ik mijn LT aangesloten heb, met een linkje naar betaalbare regulators: My Little Tolch - Smith Little Torch from China
Afbeelding
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Little torch

Bericht door Abo »

Laat me voorzichtig melden dat niet iedere Little torch een little torch is.
Er is namaak op de markt.
http://www.jenniferwilliamsdesigns.com/ ... nterfeits/
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Little torch

Bericht door Erika »

Als je zoekfucntie van het forum of google gebruikt zul je zien dat over deze brander, het aansluiten en een zuurstofconcentrator al heel veel is geschreven:
http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php?t=4273
https://www.google.nl/webhp?sourceid=ch ... ermaan.com


ik heb een cursist die zo'n china brander heeft en die geeft aan dat mijnes, origineel, toch fijner werkt. Zelf weet ik het niet, heb alleen mijnes vastgehouden, of andere echte.
Bedenk dat je met zuurstoffles vast zit aan een contract, deze ook vastgezet moet worden voor de veiligheid, Gezien het aantal Bars. Ik ben toch wel blij met mijn concentrator. Daarnaast scheelt het ook dat ik n ooit zonder zuurstof zit, want echt dat dat precies gebeurde op zaterdagochtend als die groothandel (en ik had geluk dat het om de hoek zat bij me) dicht was .

Als je nog niet veel verstand ervan hebt en nog moet beginnen zou ik in eerste instantie eens even kijken bij de blokker. voor 10 euro kun je leuk solderingen doen.
En dan als je groeit in je hobby/vak dan groeit ook je collectie van gereedschappen. ik heb cursiste die al 14 jaar dit als hobby doet en elk jaar mag ze iets groots kopen . Dit jaar is dat de LT met concentrator .


Ik raad aan ook vlamdovers te kopen voor zowel de zuurstoffles of concentrator
Voor je eigen veiligheid.



maar zoals ik zeg: mijn cursisten branden allemaal stug metde creme brulee branders, ondanks 2 exact branders.
Die pakken ze alleen bij groot werk of giet werk

De LT is absoluut een aanrader hoor, maar je komt een heel eind zonder. Ik heb jaren met de exact alles gedaan !
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Little torch

Bericht door Erika »

peter : fles gas groot propaan van zo'n 11 kg kost hier zo'n 35/40 ex btw
Zuurstof weet ik niet meer , zal ook zo rond de 35/40 ex btw zijn
Contract voor zuurstof lag zo rond de 60 eur ex btw
Terugslagventielen : 25 eur de stuk dus 50 euro ex btw
Drukregelaar gas 25 euro
drukregelaar zuurstof staat bij BM voor 71.5o ec btw (heb ik nog wel in aanbieding anders :))
vlamdovers zuurstof en gas € 50 ex btw
met je slangen erbij
als je die van LT neemt ben je hee veel per meter kwijt bij BM €19 per meter ex btw
Maar ook universeel , neem aan dat als het past dan past het, € 6.50 p/m ex btw

dus er komt ook 21 % nog bovenop, geen idee of jij dat dan weer via belasting verrekend.


Wil je gieten moet je denk die kop er nog losbijkopen,. Ik heb geen idee hoe de aansluitingen van china zich vergeleijken met de lt, Ik neem aan dat het allemaal op elkaar past. Anders moet je goedkope gietkop ook nog mee laten komen uit china.
En je giettang, gietijzers, delftse aarde, vloeimiddelen, afzuiging komen er dan ook allemaal nog bij :)


Maar je ziet: er komen een hoop kleine dingetjes bij die al die prijsjes weer omhooggooein.
En peter je ziet, de spaanse prijzen liggen toch wel even anders dan de nederlandse !
Nu heb ik je de prijzen van BM gegeven en niet van de goedkopere versies, het moet voor minder kunnen , maar toch loopt het allemaal stielem op
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Little torch

Bericht door peterspanje »

Nou Erika, ik zou mijn flessen maar in Spanje kopen, 16 euro inclusief btw, en voor een euro extra wordt hij ook nog thuis bezorgt!

Op de ene foto zie je mijn zuurstof fles en propane, allebei met drukmeters, omdat ik voor de propane geen standaard ventiel kon kopen om de little torch aan te sluiten heb ik een open ventiel genomen, hence de drukmeter.
Terugslag ventiel heb ik alleen voor de zuurstof.
Op de andere foto zie je de standaard ventiel, te koop bij elke bouwmarkt, die zorgt dat de druk niet meer is dan 2 a 3 bar, daarom heb je daar geen drukmeter bij nodig.
Zuurstof voor de medium size is 30 inclusief btw hier, fles betaal je eenmalig 170 euro statiegeld voor, allemaal inclusief.

Op de andere fles zonder drukmeter staat de sievert brander.

De little torch van aliexpress komt inclusief btw, verzendkosten, slangen en aansluitstukken,

Foto's staan op zijn kop etc maar je krijgt het idee, nogmaals ik zou hoe dan ook voor de little torch gaan, een geconcentreerde vlam is ideaal!
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Little torch

Bericht door peterspanje »

Ik zie net dat de propaan fles van 11 kilo goedkoper is tegenwoordig, ik heb al twee jaar geen nieuwe fles aangeschaft! (Little torch!)

11.53 euro inclusief btw

http://www.soygasolinero.com/2016/01/pr ... nero-2016/
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Re: Little torch

Bericht door mimaatjes »

@Peterspanje. Dat scheelt een hoop Peter. Misschien moet ik maar emigreren naar spanje, haha.
Jammer dat je hoge import/verzend kosten moet betalen als je iets uit het buitenland besteld, anders zou ik haast zeggen dat ik dan de flessen vanuit spanje zou laten bezorgen naar Nederland. ;)
Plaats reactie