Polijsten heel teer goud

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Polijsten heel teer goud

Bericht door Sun »

Heb je d'r weer....

Twee deeltjes, 14K goud, 0,2mm dik. Nu ze vlak zijn, krijg ik ze op polijstpapier mooi glanzend. Dadelijk op elkaar solderen.. Uitdaging, maar ook dat gaat steeds beter, nu ik door begin te krijgen hoe dat moet.

En dan... Na het solderen krijgen de blaadjes een nerfje (punt van een dunne bruneernaald), gaatjes voor de edelsteen-besjes worden omhoog gezet etcetera. En voordat er dan de steentjes er op komen, zal het toch nog een keertje gepolijst moeten worden... Iemand een idee HOE? Luc heeft een klein schud-schoteltje voor mij in gedachten (Schaaltje op vier mobiele telefoon-trillertjes).. Maar wat stop ik er dan in? Voorkeur voor granulaat-soorten? En dan met of zonder vloeistof? En welke?

heb ook zitten denken aan het stuk IN een fotobusje en dan in de grote schudschotel, maar dan nog steeds de vraag, wat gebruik ik om te polijsten? De kegeltjes, balletjes, staafjes en zo, die ik bij Bijou kan vinden in de webshop zijn veel te groot...

Afbeelding
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Polijsten heel teer goud

Bericht door Erika »

solderen met Blanka ls het al gepolijst is!
Bij goud maakt dat de glanzende delen glanzend blijven, Goed afdekken,

(geen antwoord op jouiw vraag maar gooi m er toch even in, waarschijnlijk weet je dat al )
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Polijsten heel teer goud

Bericht door Sun »

Dank je wel voor de hint!

Wat is Blanka?? hahahahahaha, nooit van gehoord joh, dus kommaarop met alle info die je hebt :-)
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Polijsten heel teer goud

Bericht door Erika »

Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Polijsten heel teer goud

Bericht door Sun »

DAT had ik zelf kunnen verzinnen... :schaam: Dank je wel! :D :D :D
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Polijsten heel teer goud

Bericht door Erika »

Sorry voor de korte reactie gister, was even druk en dacht, zo kun je in ieder geval al inlezen.
Blanka of vloeimiddel D genoemd.
Heeft de eigenschap je goud glanzend te houden. Zo deden we bij de fabriek wit en geelgoud al polijsten aan de binnenkantjes waar je na solderen niet meer bijkan en dan in blanka , goed afdekken solderen en afkoken en de glans zat er nog.
Zilver doet het helaas niet. Vloeit wel maar de glans is weg,


Anders met de zachte witte borstel en polijstvet ertussen, als het klein is doe je dat op de hangmotor en anders op de machine,. Ook de witter borstels zijn er in verschullende maten, maar zacht en flexibel genoeg om te polijsten
wat je ook nog kunt doen als het zo fijn is en je het niet machinaal aandurft, is ook vooraf tot zo ver mogelijk schuren , dan in elkaar solderen en dan met krijtpoeder en een tandenborsteltje. Krijtpoeder is ideaal poetsen voor fijn werk (rijksmuseum poetst ook graag met krijtpoederpapje ala oma)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Polijsten heel teer goud

Bericht door Sun »

Dank je wel! :D Ik heb het geprobeerd met de hangmotor en Habras-wieltjes (messing dan... goud verklooi ik niet graag....) en dan verbuigt het toch te veel... Is wel weer recht te buigen, maar dat gaat ook niet vaker dan een paar keer voor het breekt... Blanka ga ik bestellen, klinkt als een geweldige oplossing.

En die tandenborstel met polijstpoeder... Beide in huis, dus proberen maar :-)
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Plaats reactie