Vitrex

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Vitrex

Bericht door mimaatjes »

Hoi,

Ik ben eindelijk begonnen met oefenen.

Ik heb even 2 vraagjes over vitrex.

Ik heb mijn eerste ringetje gesoldeerd en in vitrex afgekookt. Ik ben echter vergeten om de vitrex op te warmen met waxinelichtje (ik las ergens dat je dit moet doen, maar dat het ook zonder warmte kan een dat het dan langer duurt).

Hoe lang moet je een ring in koude vitrex stoppen?

2e vraag. Als je de vitrex niet meer gebruikt, kun je deze dan gewoon in de gootsteen weg gooien?
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Vitrex

Bericht door Cees »

Hoe lang iets in het zuur moet of dit nu vitrex of zwavelzuur of wat anders is hangt van vele zaken af, mate van oxidatie, concentratie vitrex warmte van je zuur etc.

Af en toe eens kijken naar het voorwerp geeft je het antwoord, als het mooi wit van kleur is dan is het helemaal goed, soms blijft er wel eens wat vuil achter dat je er zo afpoetst.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: Vitrex

Bericht door Marja »

Je kan vitrex langdurig hergebruiken dus niet na 1x weggooien en het is chemisch afval.

Marja
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Re: Vitrex

Bericht door mimaatjes »

Oké. Nog even langer in de vitrex dus. Mijn eerste ring is een ring met textuur erin, maar het zwarte blijft in de groeven zitten en kan ik er niet afpoetsen. (Hoewel ik het aan de ene kant ook wel wat vind hebben).

Ik weet dat je vitrex inderdaad langere tijd kunt gebruiken. Als het zijn werk niet meer doet, zal ik het dan bij chemisch afval dumpen. :tandpasta:
Bijlagen
20160909_195155.jpg
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Vitrex

Bericht door Abo »

Euhm vitrex is gewoon verdunt zwavelzuur in korrelvorm.
Zwavelzuur wordt zo verkocht als ontstopper -in hoge concentratie- voor keukengebruik.
Vitrex kun je gewoon in de gootsteen laten weglopen.
Andere middelen daarentegen (sparex) moet je eerst met sodakristallen neutraliseren.
Citroenzuur of PH- (gebruikt in vijvers) kunnen ook gewoon de gootsteen in.

Ga naar een vlooienmarkt en koop je daar voor enkele euro's een gebruikte koffieset waar een verwarmingsplaat inzit.
Deze verwarmt tot */-70°C, ideaal om je afkookmiddel op temperatuur te houden.
De kan waar het water ingaat zaag je af en kan gerecycleerd worden als plastic.
Ik heb er zo eentje en die gaat ondertussen meer dan 20 jaar mee.
Laatst gewijzigd door Abo op zondag 11-09-2016, 9:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Re: Vitrex

Bericht door mimaatjes »

O dat scheelt weer. Hoef ik niet onnodig de vitrex te bewaren voor chemisch afval. b;)

Super tip van de koffie kan. Zal de volgende markt even goed in de gaten houden. :tandpasta:
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Vitrex

Bericht door Sun »

Hey, dank je wel voor de tip Abo, dat wist ik niet, dat het de gootsteen in mocht!

En dat koffie apparaat... Ik heb er eentje van de blokker, voor het hele bedrag van 10 euro... Goed opgelet dat de kan helemaal van glas en plastic is, dus die gebruik ik gewoon om de Vitrex in te doen. Het "bovenstuk" van het apparaat, dwz het water reservoir en de pomp en zo hebben we er afgesloopt, dat geeft een mooie houder voor de vitrex-houten-roer-lepel :-)

Afbeelding
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Vitrex

Bericht door Abo »

Om de puntjes op de "i" te zetten.
Ik heb mijn vitrex gekocht (wel is waar in een ander land) in de vorm van verdunt zwavelzuur (H2SO4) in poedervorm .
Althans zo staat het op het etiket.

Vitrex wordt ook verkocht als sterk zuur in de vorm van natriumhydrogeensulfaat (NaHSO4).
Sla me nu niet rond de oren waarom dat zo is of hoe beide dezelfde naam dragen, ik weet het niet.

Wat ik wel weet is dat beide zonder mer de gootsteen in mogen.
Verdunt zwavelzuur (vitriool) omdat het als ontstopper verkocht wordt en in haast elke winkel verkrijgbaar is.
Het tweede zuur omdat het gebruikt wordt in voedingsmiddelen. als je het mag opeten komt het wel in één ofn andere vorm weer in het milieu .....als je begrijpt wat ik bedoel.

Voor de mensen die dan verwijzen naar de giftige koperverbindingen, wel daar kan ik inkomen.
Dan moet men bedenken dat er van koperen daken, dakgoten, standbeelden, koperen pannen, Koperen potten, Koperen ketels (bierbrouwers) enz dagelijks meer koperverbindingen te vinden zijn in het milieu dan van je potje vitrex.
Dat wil nu niet zeggen dat men massaal alles in de gootsteen kan dumpen, hou het wel reëel.

Een indicatie van verzadiging van je afkookmiddel is de kleur.
Hoe blauwer het wordt, hoe meer koper er inzit en denk nu niet in grammen, dan ben je helemaal fout!
De tijd voor het blank koken verlengt naargelang de verzadiging.

Jep Sun, in die zin heb ik er ook eentje.
Ik heb wel van koperdraad een vlak spiraaltje gemaakt waarop de pot op rust.
Mocht er dan wat vloeistof op de verwarmplaat komen kan het gewoon verdampen.
De dunne glazen koffiekan heb ik vervangen door een pyrex beker, die zijn wat dikker en vuurvast, gewoon uit zekerheid.
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Re: Vitrex

Bericht door mimaatjes »

Hmmm. Dit klinkt nog erg abracadabra voor mij, haha. :tandpasta:

Toch nog wat even verder verdiepen in vitrex dus en vooral hoe het werkt. b;)

Ik heb nu het ringetje (alpaca) een nacht in koude vitrex gehad, maar na schuren (grof en fijn) blijf ik zwarte vlekjes zien en ook de soldeernaad (hard zilversoldeer).

Heb nog niet iets wat ik kan gebruiken om vitrex te warmen. Ook niet met waxinelichtje. Zou het daardoor komen dat het niet schoon wordt? Of doe ik iets anders verkeerd?

Ik heb de volgende borax en vitrex gebruikt. (Zie foto)
Bijlagen
20160911_113916.jpg
20160911_113850.jpg
20160911_113842.jpg
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Vitrex

Bericht door Cees »

Mijn ervaring is ook dat alpaca slechter afkookt dan zilver in vitrix en zwavelzuur.

Even googelen geeft als tip even dompelen in salpeterzuur.
Mijn suggestie in deze is toch om de oxides weg te schuren/ polijsten.
Tandenborstel kan in deze helpen om in de dieper gelegen delen te komen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Re: Vitrex

Bericht door mimaatjes »

Oké. Ik gebruik nu alpaca puur als oefenmateriaal, om het zagen, vijlen en solderen onder de knie te krijgen.

Om daar dan speciaal salpeterzuur voor te kopen vind ik voor nu dan nog niet nodig.

Ik zal even kijken of het verder schuren werkt en de tandenborstel.

Polijstmateriaal heb ik ook nog niet. Heb er op webshop al wel naar gekeken, maar ik zag door de bomen het bos niet meer. Zoveel verschillende soorten en hulpmiddelen haha.

Als ik iets heb gemaakt waarvan ik het wel de moeite vind om dat te polijsten, dan zal ik tegen die tijd even kijken wat ik dan moet aanschaffen. b;)
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Vitrex

Bericht door Abo »

Je vitrex verwarmen is zo gedaan met een microgolf.
Voor een halve liter zet je het op de hoogste stand in je microgolf voor een halve minuut en je vitrex is warm.....klaar.
Het blijft wel voor een tijdje warm zolang je het niet op wat kouds zet.
Met een dekseltje op je potje blijft het nog langer warm.

Wat de werking van vitrex -of ander kookmiddel aangaat- is het simpel.
Je flux (borax in jouw geval) smelt tijdens het verhitten en houdt de te solderen plaats vrij van oxides.
Het sluit de toegang van zuurstof af tijdens het solderen.
Daarom is het ook raadzaam om met een reducerende vlam te werken.
Dit wil zeggen dat je vlam net iets te weinig zuurstof heeft als je zuurstof gebruikt althans.

Nadat het gesoldeerd is zijn eventuele oxides (zuurstofverbindingen van onedele metalen) ingesloten in de borax.
Bij het afkoelen houdt de borax deze onreinheden vast.
Nu komt de werking van je afkookmiddel.
Vitrex, citroenzuur, aluin, PH-, sparex of eender welk afkookmiddel zijn zuren.
Deze zuren lossen de borax op in de vloeistof.
De oxides komen vrij in je afkookmiddel en na verloop van tijd zie je je afkookmiddel dan ook verkleuren naar een eerst groene kleur die daarna blauwer wordt.
Het zijn de koperoxides die het afkookmiddel verontreinigen.
Na zoveel tijd is het zuur zodanig verzwakt door het oplossen van je borax en moet je het vervangen.

Trek je niet te veel aan van al die abracadabra en ook niet die van mij.
Die dingen leer je door er veel mee bezig te zijn.
Het is theorie die je opdoet door praktische problemen o te lossen.

Alpaca is nu eenmaal een legering van koper, zink en nikkel.
Nikkel en zink kunnen je lelijk parten spelen zoals je nu ondervindt met die zwarte plekken.
Koper is ook een raar metaal met een eigen -soms vreemd- karakter.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Vitrex

Bericht door Abo »

In Nederland noemt een microgolf een magnetron .... was ik effe vergeten te schrijven.
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Re: Vitrex

Bericht door mimaatjes »

Bedankt voor de uitgebreide uitleg abo.
Het is mij weer duidelijker.

Vandaag haal ik een koffiezetapparaat op bij blokker, eentje van 10 euro waar sun het over had. Bedankt voor de tip sun.
Die zal ik dan wel even slopen :P, zodat ik hem kan gebruiken voor vitrex.

Wel jammer dat alpaca niet zo makkelijk mooi wordt, maar gelukkig is het maar oefen materiaal.
Nog ruim een week wachten (het aftellen is begonnen) en dan begint de cursus en dan zal ik ook met andere materiaal werken. b:D
Plaats reactie