zuurstofconcentrator

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: zuurstofconcentrator

Bericht door Sinterklaas »

Welke kom je kunt gebruiken voor het smelten hangt af van de hoeveelheid en soort materiaal. Kleine beetjes kan makkelijk met nr7 maar als je een zilveren staf wil gieten in je gietijzer dan beter met een grote smelt kop. Je moet ook het gietijzer verwarmen en hoe groter je vlam hoe meer hitte je kan produceren. Simpel gezegd.
Gebruikersavatar
RobertGlotzbach
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 10-04-2017, 19:20
Ervaring: Overig
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Re: zuurstofconcentrator

Bericht door RobertGlotzbach »

Dank je wel Sinterklaas,

Morgen is er een open dag bij Bijou; ik denk dat ik dan gelijk zo'n kop meeneem naar huis :-)

Vriendelijke groet, robert
Elke
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: donderdag 08-02-2018, 17:59
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: zuurstofconcentrator

Bericht door Elke »

Hoi, ik ben nieuw en absoluut nog pril in ervaringen met edelsmeden. Ik ben wel cursussen aan t volgen.
Ik wil graag een las-/soldeer apparaat aanschaffen. Uit alles begrijp ik dat een little torch goed werkt. Maar ik snap niet helemaal hoe het met de zuurstofconcentraat zit. Schaf je deze apart aan en gebruik je die naast de little torch?
of is het zuurstofconcentraat het apparaat dat de zuurstof van de ruimte gebruikt en je dus geen zuurstoffles nodig hebt.
belangrijk bij mij is dat ik wil gaan gieten en ik vanuit huis ga werken.
Wat is jullie advies?
Gebruikersavatar
RobertGlotzbach
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 10-04-2017, 19:20
Ervaring: Overig
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Re: zuurstofconcentrator

Bericht door RobertGlotzbach »

Hallo Elke,

Ja inderdaad, als je de zuurstofconcentrator aanschaft heb je geen zuurstof flessen nodig omdat hiermee de zuurstof uit de ruimte wordt gefilterd.
Wat je dan nog nodig hebt is een gasfles, een gasdrukregelaar en de little torch natuurlijk. De zuurstof aansluiting van de little torch past niet direkt op de concentrator daar heb je een verloop voor nodig; de firma Drijfhout in Amsterdam had die zo liggen in het schap voor acht euro. Sommige mensen zeggen ook dat je het best een terugstroombeveiliging kunt gebruiken maar zelf heb ik die er (nog) niet tussen zitten.

Vriendelijke groet, Robert
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: zuurstofconcentrator

Bericht door ErwinG »

Afbeelding
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Re: zuurstofconcentrator

Bericht door radiorobbie »

Leuk filmpje.

Kom ik gelijk met de volgende vraag heeft er iemand ervaring met de zuurstofconcentrator van Philips de Everflo?
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
RobertGlotzbach
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 10-04-2017, 19:20
Ervaring: Overig
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Re:

Bericht door RobertGlotzbach »

Aspasia schreef:Als je apparaat 5 liter aan kan dan moet je hem op 4 liter zetten, dan krijg je de meeste zuurstof er uit namelijk 96%.
Zet je hem op 5 liter dan krijg je maar 80-85 % zuurstof.

Je moet regelmatig het filter schoon blazen of vernieuwen, die zit aan de buitenkant.

Gr Freddy
Ik had steeds het idee dat er te weinig zuurstof uitkomt bij mij, en net even gechecked.... en inderdaad hij komt niet verder dan 3.
Ik zag dat Erica ook iets dergelijks had.
Net nieuw gekocht bij drijfhout, is dat een defect of doe ik iets dom?


Groet, Robert
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Re: zuurstofconcentrator

Bericht door radiorobbie »

Ik had dit ook, trek de stekker er eens uit en dan een paar keer aan en uit zetten, hij begint dan te piepen. Daarna kon ik hem helemaal op het rode streepje boven de 5 krijgen. Het heeft wat met vervoer te maken begreep ik.
Ik hoop dat het werkt.
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: zuurstofconcentrator

Bericht door Erika »

Ik heb dat in het begin gehad, vooral ook omdat ik moest wennen aan de iets lagere druk in vergelijking tot de zuurstoffles die ik al paar jaar gewend was. Heb even wat aan de drukknop van het apparaat gedraaid, doe elk jaar toch wel eve n schoonblazen
Denk dat het vervoer er ook mee van doen had, want ging steeds beter , maar ik kom geloof ik niet voorbij de 3.5 met de gietkop en dan heb ik echt een hele venijning felle vlam die veels te veel zuurstof heeft om je goud te smelten. Ik heb net nog 50+ gram goud gegoten en denk dat het gemiddeld op 2,5 staat en dat gaat gewoon goed
Ja het is geen zuurstoffles, maar dat hoeft ook niet

Na het weekend moet ik altijd de concentrator even paar seconden laten blazen voor ik er een vlam van maak, maar de rest van de week heb ik daar geen last van, mits ik dagelijks soldeer. Anders moet ie even opstarten

ben nog steeds met het zelfde apparaat als van dit begin van het topic en nog steeds dolgelukkig.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: zuurstofconcentrator

Bericht door ErwinG »

Erika schreef:Na het weekend moet ik altijd de concentrator even paar seconden laten blazen voor ik er een vlam van maak, maar de rest van de week heb ik daar geen last van, mits ik dagelijks soldeer. Anders moet ie even opstarten
Dat heb ik precies hetzelfde. Als hij een tijd stilgestaan heeft, komt er lucht uit in plaats van zuurstof, en blaast de vlam uit. Even alleen het zuurstof openzetten en het probleem lost zichzelf op.
Erika schreef:ben nog steeds met het zelfde apparaat als van dit begin van het topic en nog steeds dolgelukkig.
#MeToo
Afbeelding
Gebruikersavatar
RobertGlotzbach
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 10-04-2017, 19:20
Ervaring: Overig
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Re: zuurstofconcentrator

Bericht door RobertGlotzbach »

radiorobbie schreef:Ik had dit ook, trek de stekker er eens uit en dan een paar keer aan en uit zetten, hij begint dan te piepen. Daarna kon ik hem helemaal op het rode streepje boven de 5 krijgen. Het heeft wat met vervoer te maken begreep ik.
Ik hoop dat het werkt.
Ah dank je wel, geen gepiep of verbetering....
Maar intussen heb ik iets anders gevonden; als ik de koppeling los haal haalt'ie ruim 5 inderdaad.
Zogauw ik de smith mini er opzet gaat hij niet verder dan 3, ook als ik het punt stukje er af schroef.
Dat betekend dat het ofwel zo hoort of dat er ergens een obstructie zit.
Kan iemand met de smith little hier iets over zeggen aub?

Bedankt vast, groet Robert
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: zuurstofconcentrator

Bericht door ErwinG »

RobertGlotzbach schreef:Maar intussen heb ik iets anders gevonden; als ik de koppeling los haal haalt'ie ruim 5 inderdaad.
Zo gauw ik de smith mini er opzet gaat hij niet verder dan 3, ook als ik het punt stukje er af schroef.
Dat betekend dat het ofwel zo hoort of dat er ergens een obstructie zit.
Kan iemand met de smith little hier iets over zeggen aub?
Bij de mijne gaat 'ie ruim tot de max als ik de zuurstofkraan op de Smith LT opendraai met tip #6.
Laatst gewijzigd door ErwinG op donderdag 22-03-2018, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: zuurstofconcentrator

Bericht door Erika »

Zonder heb ik ook meer power, gieten gaat perfect maar staat ie bij mij op 2,5 met de gietkop en de vlam aan.
Zoals ik al zei, boven de 3 is de vlam met teveel zuurstof en niet goed om te gieten, wordt je metaal bros,
Dus ik functioneer op standje 2,5 met gieten. zal straks eens zien wat ie doet met mijn aangepast kop met soldeernaald

heb je al een vlam erbij gehad etcetc.
GEwoon kijken wat het doet, of is dit echt puur alleen kijken op meters maar niet praktijk doen


Wat zegt Drijfhout!?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: zuurstofconcentrator

Bericht door Erika »

55 gram 14 kt goud in 1 gieting, met gietkop.
Ikl heb een gereviseerde devilbliss van al wat jaartjes oud, geen idee van hoeveel uren aan, kan ik kijken .
Gieten gaat met een mooie vlam en de stand van de druk staat zo tussen 2,5 en 2.7 . 3 wordt al veel te oxiderende vlam.

Duurt ff maar dat is snel met 55 gram, 15 gram is zo gedaan in een stukje houtskool met kopje 7

Welke kop heb je erop om het te testen, want die kleinste die werkt beter met geloof ik argon?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: zuurstofconcentrator

Bericht door Erika »

Is het al gelukt Robert?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie