zuurstofconcentrator

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
JWK
Actief lid
Actief lid
Berichten: 211
Lid geworden op: maandag 26-07-2010, 16:12
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Burgum
Contacteer:

Bericht door JWK »

Misschien heb ik wat gemist, maar Drijfhout biedt nu een concentrator aan voor ? 210,- http://www.gereedschap-drijfhout.nl/a-2 ... generator/

Nu betaal ik wel geen huur voor de zuurstof fles, maar ik geloof wel dat ik deze aanschaf voor de LT.

Gr. Marco
"Leer uit de fouten van anderen, je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken"
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Edelmetaal binnen gekregen......

Ik zag t ook staan en tis iets duurder dan mn gereviseerde via farmadomo, maar wel exact dezlefde
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Ze waren goedkoper bij Drijfhout, maar denk dat de leverancier er te goed van verkocht. Heb deze ook staan en bevalt prima. Heb wel in het begin last van een "dunne vlam" . Dan blaast hij zichzelf uit en dan krijg ik hem daarna ook niet meer aan. Dan draai ik de zuurstofknop even voluit open en dan lukt het meestal wel weer.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
charles
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: maandag 19-09-2016, 0:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

concentrator

Bericht door charles »

He hallo. ik wil graag gaan solderen (little torch) met butaan/propaan gas in combinatie met zuurstof. Daar deze flessen erg duur zijn om te kopen, wil ik een zuurstof concentrator gaan gebruiken. Kan iemand mij zeggen hoe dit werkt, en wat voor eisen je aan een zuurstof concentrator moet stellen. alvast bedankt.
groet charles
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: concentrator

Bericht door Abo »

Dag Charles, als je rechtsboven in het veld van de zoekfunctie "zuurstofconcentrator" ingeeft, dan krijg je een 15-tal rubrieken te lezen met informatie over dit toestel.

Een zuurstofconcentrator is nu ook niet echt goedkoop te noemen terwijl je flessen gewoon huurt waarbij je telkens voor de vulling betaalt als h'm leeg is.
Zo'n vulling kost ergens rond de 20 a 25€ dacht ik. De huur is wel wat anders.

Als je een gebruikt concentrator koopt moet je letten op de aantal uren dat dit toestel gebruikt geweest is.
Zo'n concentrator bestaat uit een pomp, twee cylinders en een kleine compressor met nog een deel elektronica erbij en kleppen.
In grote lijnen zuigt het gewone lucht aan, prest die door een heel fijn membraan waar enkel zuurstof door kan.
Die wordt dan verzamelt en met wat druk ter vervoeging gesteld.

Het vervangen van die membranen is de grootste kost en dat is de reden waarom de uren een grote rol spelen.
Moet je wel heel uitvoerig gebruiken voordat die aan vervanging toe zijn in termen van verschillende jaren en de luchtkwaliteit in je omgeving (stad of landelijk)

Als je die nieuw koopt dan ga voor een degelijk toestel die je o.a. bij BM, Drijfhout kunt vinden.
Je moet letten op de capaciteit die je nodig hebt voor je werken en je financiën spreken daar een grote rol in.
Let vooral op de hoeveelheid materiaal dat je wil smelten wat kan verschillen bij verschillende modellen.
Zie dat e de juiste fittingen hebt die op je little torch passen wat meestal overzien wordt!

Wellicht heb je aan deze informatie wat.
charles
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: maandag 19-09-2016, 0:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

zuurstofconcentrator

Bericht door charles »

Hallo . ik heb sinds kort een zuurstofconcentrator aangeschaft, en deze werkt goed (denk ik) het enige "probleem"waar ik mee zit is dat de concentrator meer zuurstof produceert( zelfs als ik hem op de laagste hoeveelheid zet) dan mijn little torch verbruikt. het gevolg is dan ook dat hij een alarmsignaal geeft, omdat er waarschijnlijk meer geproduceert dan gebruikt wordt. Is hier misschien een oplossing voor in de zin van een overdrukventiel? Of is er een andere oplossing?
groet Charles :thx:
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: zuurstofconcentrator

Bericht door Abo »

Ik weet niet welke concentrator je hebt maar meestal piept deze zolang er GEEN zuurstof is.
Zodra er zuurstof voorhanden is stopt deze met piepen.
Als dat piepen je stoort zit er -afhankelijk van het toestel- een batterij in die je kan afkoppelen mocht dit jouw geval zijn.

Elk toestel is eigenlijk voorzien van een elektronische regeling die de levering van zuurstof mooi onder controle houdt.

Meer kan ik je ook niet vertellen.
charles
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: maandag 19-09-2016, 0:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: zuurstofconcentrator

Bericht door charles »

Hallo Abo je hebt gelijk wat betreft dat hij piept wanneer hij te weinig zuurstof produceert, dit komt echter door het kleine soldeer tipje dat ik gebruik. hierdoor komt hij zijn zuurstof niet kwijt. Haal ik het tipje er namelijk vanaf, dan is het piepen (net zoals het solderen ) voorbij. Ik heb de zuurstof concentrator ( De vilbiss 51AKS )open gehad en heb geen batterij gezien. Toch fijn dat je met me mee gedacht heb om een oplossing te zoeken.
groet Charles
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: zuurstofconcentrator

Bericht door Erika »

ik ben een paar dagen weggeweestm en zal van het weekend alle topics en vragen weer naar juiste plekken brengen.
http://www.zilvermaan.com/search.php
maar met de zoekfunctie moet je op topics over concentrators en uitfloepende vlammen ook komen.
Meestal even kwestie van stellen

wat is je kleinste kop (ik heb mijnes aangepast, ook dit is op forum ergens te vinsden, en gebruik soldeernaaldjes
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: concentrator

Bericht door Erika »

Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: zuurstofconcentrator

Bericht door Abo »

Charles, kun je nog eens kijken naar het merk?
Volgens mij heb je het niet goed bekeken en heb je een DEVILBISS i.p.v. Vilbiss.

Het typenummer lijkt me ook niet juist. Ik heb je een link gevonden waar je de technical manual kunt bekijken.
http://www.frankshospitalworkshop.com/e ... n,por).pdf

Succes ermee.


Groetjes
Gebruikersavatar
RobertGlotzbach
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 10-04-2017, 19:20
Ervaring: Overig
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Re: zuurstofconcentrator

Bericht door RobertGlotzbach »

Ik heb net een little torch aangeschaft en sta nu op het punt een concentrator bij Drijfhout in Amsterdam aan te schaffen. Nu blijken ze 2 modellen te verkopen.
De HM5 met 5 ltr per minuut en de HM8 met 8 ltr per minuut. de tweede wordt aanbevolen wanneer je bijvoorbeeld met twee branders wilt werken.
Nu is het niet te verwachten dat ik met twee branders aan de slag ga, maar vroeg me toch af of het zien heeft de 8 liter versie aan te schaffen.
Ik vraag dit omdat ik ergens las dat iemand merkte dat er toch minder vermogen met de concentrator mogelijk is.

Iemand een idee?

Vriendelijke groet, Robert
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: zuurstofconcentrator

Bericht door ErwinG »

Ze leveren beide 1 bar, dus bij gebruik van 1 brander zal er niet meer zuurstof gaan vloeien met een 8 L model dan met het 5 L model concentrator.

Dit is een vrij grote vlam met een #7 puntje. De concentrator (een 5L/min model) levert 2L/min (zie balletje in doorzichtig buisje).
20180120_200620.jpg
Zelf heb ik het idee dat de vlam met 100% zuurstof nog wat heter is en groter op te stoken dan met mijn - al vrij bejaarde - concentrator, maar er komt voldoende hitte van de vlam om makkelijk zilver te smelten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: zuurstofconcentrator

Bericht door Erika »

Ik heb collega die werkt met 2 branders op een gereviseerde devilbliss van 5 liter.
Alleen niet tegelijkertijd gieten
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
RobertGlotzbach
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 10-04-2017, 19:20
Ervaring: Overig
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Re: zuurstofconcentrator

Bericht door RobertGlotzbach »

Reuze bedankt Erwin en Erica,

Dat is mooi nieuw; scheelt me weer 100 euro.
Ik zag trouwens net op hun site dat het grote model er niet meer bijstaat, misschien te weinig interesse.
Raden mensen trouwens aan de speciale smeltkop (zou ik nog moeten aanschaffen) te gebruiken, ik zag iemand ook smelten met het nr 7 puntje?

Vriendelijke groet, Robert
Plaats reactie