Goud aan zilver solderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Goud aan zilver solderen

Bericht door jokekuiper »

Beste forumleden,

Wie hebben er ervaring met het solderen van goud aan zilver? Ik heb eerder al weleens een gouden versiering/zetkast op een zilveren ring gesoldeerd en vond dit best lastig, omdat je het zilver in zijn geheel goed moet verhitten en het goud dan al snel te warm wordt, omdat dit slechts plaatselijk verhit hoeft te worden. Ik heb net een bi-color armband gemaakt van zilver met een strookje koper. Ik zou de armband eigenlijk graag van zilver met roodgoud maken, maar, omdat dat voor een probeersel best prijzig is, zou ik graag van jullie ervaringen willen leren. Of raden jullie me aan om de armband in witgoud met roodgoud te maken? (Dan wordt hij wel heel erg kostbaar voor een probeersel..)

Alvast bedankt voor het delen van jullie deskundigheid!
Bijlagen
02049B, ingezoomd (Kopie).jpg
02049A, ingezoomd (Kopie).jpg
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Goud aan zilver solderen

Bericht door @tjuh »

tja ik combineer geregeld zilver met goud.
Nu laatst nog een stel trouwringen bijna dezelfde opbouw als jouw armband maar dan zilver-18kgg-zilver en dat ging erg goed. Ik gebruikte wel argentium zilver voor deze ringen aangezien het erg scheelt in afwerking ;). maar ook de "zwetende" eigenschappen van het argentium om zo het goud te binden zonder soldeer te hoeven toevoegen telde ook mee in mijn keuze voor Argentium zilver.

Ok nu heb ik nog geen grote armbanden in deze combi gemaakt, maar met het argentium zilver heb ik soms wel de indruk gehad dat niet het gehele oppervlak continue verwarm hoeft te zijn om toch te kunnen fusen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Goud aan zilver solderen

Bericht door @tjuh »

even een opmerking terzijde; was je van plan het preciese ontwerp als hierboven aan te houden? zo ja hou er dan rekening mee dat je aan de buitenzijde (zichtzijde) je goudkeur gestempeld krijgt.
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Goud aan zilver solderen

Bericht door jokekuiper »

Bedankt voor je reactie @tjuh! Ik heb zelf nog nooit met argentium-zilver gewerkt. Ik koop eens in de zoveel tijd een flinke hoeveelheid eerste gehalte zilver gietsnippers als er een mooie aanbieding is en daar maak ik de meeste van mijn producten van. Heel goed om te horen dat er in de praktijk dus duidelijk voordelen zitten aan argentium-zilver. Je hebt dus zelfs geen soldeer hoeven te gebruiken om het goud en zilver aan elkaar te smelten! Ik heb zilver soldeer gebruikt. Ja, de armband is natuurlijk een groot product en, omdat hij hol is, moet er, nadat de 2 metalen aan elkaar gesoldeerd zijn, nog een hoop gesoldeerd worden, met het risico dat het soldeer uit de naad tussen de 2 metalen loopt.

Niet mooi overigens als er aan de buitenkant van de armband een stempel zou komen..
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Goud aan zilver solderen

Bericht door @tjuh »

Argentium heeft ook "nadelen" je moet het nl niet behandelen als zilver, je kan niet eventjes bijsturen als het gloeiend heet is want dan breekt het. ook niet direct aflessen in water, eerst de gloed weg laten trekken en dan pas aflessen, want anders breekt het.
alles dient goed ondersteund te worden want het kan slumpen (zeker alles onder de 1mm dikte plaat), wat wel erg leuke andere ideeen en mogelijkheden geeft!
dus probeer eerst even wat uit voordat je je aan je grotere project waagt.

en het keurteken moet rug aan rug op de materialen geslagen worden (dus zilver aan goud teken vast en dat weer op het corresponderende materiaal...dus in geval van jouw voorbeeld armband kan dat dus alleen aan de voorzijde), dus een aanpassing aan het ontwerp?
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Goud aan zilver solderen

Bericht door jokekuiper »

Goed om dit allemaal te weten over argentium. Ja, ik zou het ontwerp dan moeten aanpassen op zo'n manier dat er ook goud aan de binnenkant van de armband zit. Het mooiste zou zijn zo'n zelfde strook aan de binnenkant, maar dan wordt de armband onnodig veel duurder. Misschien gewoon in het midden ergens een klein strookje goud solderen, speciaal voor het keurteken.
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Goud aan zilver solderen

Bericht door Sun »

Net geleerd op school: Als je minder dan 1 gram goud gebruikt, heb je vrijstelling van stempelen... Ik weet natuurlijk niet hoe dik het randje wordt, maar 0.999 gram kun je hééél groot uitwalsen :oops:
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Goud aan zilver solderen

Bericht door jokekuiper »

Dan wordt het strookje inderdaad wel héél erg dun Sun! Zo'n 0,063 mm, zat ik net uit te rekenen. Of dat nog soldeerbaar is...
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: Goud aan zilver solderen

Bericht door Sun »

Zeg sorry, ik had beter moeten lezen... het gaat om een ARMBAND zei je, niet om een ring :schaam:
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Goud aan zilver solderen

Bericht door jokekuiper »

Nou, het is ook niet direct op de foto te zien dat het een armband is! Als ik er een ring naast gezet had, dan was het formaat wat duidelijker geworden! b;)
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Goud aan zilver solderen

Bericht door Briolet »

@tjuh schreef:…het keurteken moet rug aan rug op de materialen geslagen worden (dus zilver aan goud teken vast en dat weer op het corresponderende materiaal...
De waarborg slaat lang niet altijd alles in het 'corresponderende metaal'. Ik heb vaak genoeg Pt/Au ringen aangeboden waarbij alle stempels in het goud stonden. En is de sloop zie ik regelmatig Ag/Au artikelen waar ook alles in één metaal staat. Leiddraad is dat er geen verwarring mag ontstaan. Om alles aan de binnenkant te kunnen slaan moet dan direct duidelijk zijn dat het Zilver geen 585 witgoud is.

PS Ik dacht ook dat de foto een ring was vanwege de dikte en ontbreken van sluiting. Dus dat je een klein model van de toekomstige armband gemaakt had. De band is wel erg dik als dit al de armband is. Maar hij is hol zoals je elders schrijft. b;)
jokekuiper
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 20:15
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Goud aan zilver solderen

Bericht door jokekuiper »

Nee, het is wel degelijk een armband! Ik heb de laatste tijd een aantal holle armbanden gemaakt zonder slot. Deze is 5 mm 'dik' en gemaakt van plaatmateriaal 0,8 mm dik. Hij weegt zo'n 70 gram. Hier een foto van de armband met een ring erbij, zodat de verhoudingen duidelijker zijn!
Bijlagen
P1120046 (Kopie).JPG
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Goud aan zilver solderen

Bericht door @tjuh »

Briolet schreef:
@tjuh schreef:…het keurteken moet rug aan rug op de materialen geslagen worden (dus zilver aan goud teken vast en dat weer op het corresponderende materiaal...
De waarborg slaat lang niet altijd alles in het 'corresponderende metaal'. Ik heb vaak genoeg Pt/Au ringen aangeboden waarbij alle stempels in het goud stonden. En is de sloop zie ik regelmatig Ag/Au artikelen waar ook alles in één metaal staat. Leiddraad is dat er geen verwarring mag ontstaan. Om alles aan de binnenkant te kunnen slaan moet dan direct duidelijk zijn dat het Zilver geen 585 witgoud is.
oh dat zou al een boel schelen, maar toch wel vreemd dat er steeds iets anders wordt gezegd/gedaan bij de waarborg.
Plaats reactie