Little Torch en concentrator

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Little Torch en concentrator

Bericht door Sun »

Er is al veel gezegd over de Little Torch en de zuurstofconcentrator, en dit is niet echt een vraag maar een verslagje van mijn bevindingen, met het verzoek aan de moderators om het op de juiste plek te zetten, zodat iedereen er van genieten kan b;)

Okee, aangeschaft: Een LT uit China, voor 25 euro, een zuurstofconcentrator en een echte LT van Smith uit Amerika en een hand vol kleine knelringen. Niet die van LT, (€9.25), maar de goedkope van Bijou (€0.65).

De LT uit China : Werkt best. Het is een beetje goedkope versie, je moet de knoppen best ver open draaien, maar lekker vlammetje, prima slangen (alleen daar koop je hem al voor! Losse slang via bijv. Bijou is drie keer zo duur als een complete China LT...)
Aansluiten op de concentrator zonder problemen, het goeie "dingetje" zit al aan de slang. Ik gebruik kleine flessen gas, dus de propaanslang heb ik om moeten zetten naar de juiste aansluiting, maar ook daar geen probleem.
Wat ik het meest vervelende vond aan de China LT is dat de knoppen voor zuurstof en propaan andersom zitten dan de Amerikaanse (zeg maar ALT) en mijn brander op school. En je moet de kopjes héél stevig aandraaien, anders komen de vlammen uit de aansluiting. :schaam:

Originele LT van Smith: Werkt fijner dan de CLT. Knoppen draaien lekkerder, minder ver open draaien, iets minder druk aan zuurstof nodig, en jeu, wat wordt die vlam heet :-) Aansluiten ging niet direct, ik heb voor de zuurstof de aansluiting van de CLT er afgehaald en op de ALT gezet. Kopjes aandraaien met je vingers is voldoende.

Kortom: Ik ben blij met beide, de originele, want die werkt super, de goedkope voor de onderdelen b;)
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Little Torch en concentrator

Bericht door Abo »

Fijn voor je dat je tevreden bent met beide uitvoeringen.

Het prijsverschil moet hem ergens zitten Sun en niet enkel in het lekkerder draaien van knopjes.
De slangen kun je pas beoordelen na enkele jaren wanneer het gas het rubber of silicone aanvreet.
Voor de dichtingen geldt dit nog meer omdat die telkens ook nog mechanisch belast worden.

Als je nu al ondervindt dat je de knopjes bij de CLT stevig moet aandraaien, wat wordt dat dan na zoveel malen van gebruik?

Ik zeg niet dat alles duur moet zijn om goed te zijn maar zo'n prijsverschil vind ik toch wel heel erg groot en die mensen ginds moeten er ook nog aan verdienen.
Kwaliteit en veiligheid moet ergens zitten, toch?
Op je gezondheid -en die van je gezin- en je wel bevinden staat geen prijs, vind ik persoonlijk veel meer doorslaggevend dan de prijs voor zo'n dingetje.

Toch succes gewenst met je nieuwe aankopen.
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Little Torch en concentrator

Bericht door peterspanje »

In principe heb je gelijk Abo, maar om dit even te nuanceren, bijna 50 jaar geleden gingen we op excursie naar Philips tl verlichting, van de lopende band werden de tl balken verdeeld, een gedeelte kreeg het stempeltje Philips eentje van de Hema, en een, een andere naam die ik ben vergeten. Voor het in elkaar zetten van een IPhone krijgt een Taiwanese bedrijf minder dan 3% van de verkoop prijs, voor zover ik mij kan herinneren maakt Apple 60% netto winst op de IPhone.
In de jaren negentig bezocht ik een bedrijf in China die onze polo shirts maakten, inclusief het geborduurde logo, ik betaalde toen 45 us dollar per dozijn, lacosta produceerde daar ook hun polo shirts, andere kleuren, ander logo zelfde materialen, zelfde afwerking, koste alleen in de winkel omgezet in euro 80 a 90 ..... Per stuk.
Ik wil maar zeggen..... Ps ik heb de Chinese lt, zonder de probleempjes Sun heeft, als ik elke 5 jaar een nieuwe Chinese lt zou moeten kopen, dan ben ik nog steeds goedkoper uit
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Little Torch en concentrator

Bericht door ErwinG »

Ik heb dit weekeinde voor het eerst mijn "Zuurstofconcentrator 5 liter Invacare Platinum S" getest met mijn CLT b:D

De combinatie werkt, of ik het allemaal even prettig vind, daar ben ik nog niet uit.

Ik blijk een vrij oude unit gekocht te hebben (via MP). De filters komen uit het jaar 2007, zag ik toen ik hem thuis open schroefde.
20161015_152625.jpg
Als ik tijd (en vooral zin) heb, moet ik dat ding eens schoonmaken van buiten én van binnen. Bij het inschakelen geeft hij kort een rood waarschuwingslampje en een PIEP. Daarna compressorgeluiden en een groen O2 lampje. Ik neem aan dat dit normaal is, maar ik hou niet van gepiep, dus ik heb de pieper losgehaald (witte stekker in rode cirkel).

EDIT: Dit is dus normaal zie ik in de gebruikershandleiding.
Blijkt ook een Service manual beschikbaar :-)
Afbeelding
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Little Torch en concentrator

Bericht door Abo »

Voor zover ik weet kan je die filters niet zuiver maken en moeten ze in hun geheel vervangen worden.
Het heel fijnmazig e filter is dan onzuiverheden in de lucht en CO2 verzadigd dat ze eruit moeten.
Laat net die filters de grootste kosten zijn die je kunt tegenkomen aan zo'n concentrator.

@Peter: Dat kan best zo zijn Peter maar ik ben toch wel voorzichtig met het kopen van spullen die op gas werken en maar voor een tiende van de originele prijs te koop zijn.
Gewoon al omdat dat ding enorm kort bij jehanden en gezicht gehouden wordt.
Spijtig genoeg kan ik spreken van ervaring.
Ben ooit eens helemaal verbrand geweest aan mijn linkerzijde -zag er heel lelijk uit trouwens- van zo'n kleine verfbrander waar het busje vuur vatte en ontplofte.
Been there , done that and got the the whole outfit! Echt niet plezierig om mee te maken als je gezicht, arm en been zwart is en je huid er in plukjes vanaf valt.

Ik gun het iedereen om zo'n goedkope toorts te kunnen kopen en dat die dan perfect mag werken.
Een verwittigt mens is er twee waard.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Little Torch en concentrator

Bericht door ErwinG »

Abo schreef:Voor zover ik weet kan je die filters niet zuiver maken en moeten ze in hun geheel vervangen worden.
Het heel fijnmazig e filter is dan onzuiverheden in de lucht en CO2 verzadigd dat ze eruit moeten.
Laat net die filters de grootste kosten zijn die je kunt tegenkomen aan zo'n concentrator.
Ja, klopt helemaal. Ik doelde meer op al het stof dat zich in de behuizing verzameld heeft.

Lees in de Service Manual ook dat je de druk van het geleverde zuurstof kunt regelen. De standaard afstelling is 5 Psig, Smitch geeft aan dat de LT best werkt op 4 tot 6 Psig (voor tip size 3, 4, 5, 6). Hmm... Dan is de standaard instelling van 5 Psig eigenlijk helemaal zo gek nog niet. :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
peterspanje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 527
Lid geworden op: vrijdag 13-11-2015, 17:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: den haag

Re: Little Torch en concentrator

Bericht door peterspanje »

Tjee Abo, dat is zeker een ervaring die je niet in de koude kleren gaat zitten, de little torch heeft maar weinig druk nodig, de zuurstoffles staat op 2 bar en ook de propaan staat rond de 2 bar, dus wat druk betreft stelt het niet veel voor allemaal.
Een goede gewoonte is ook om de aansluitingen eens in de zes maanden met zeepsop controleren, daarnaast sluit ik, na gebruik ook altijd de flessen af.
Als je daarna ziet dat de druk in je zuurstof, cq gasfles snel terug loopt dan weet je ook dat je een probleem hebt.

Met deze voorzorgen in acht genomen kan ik weinig risico zien in een nagemaakte little torch, ik zou ze ook zeker sterk aanbevelen, de bovengenoemde voorzorgen, voor elke brander "origineel" of niet
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Little Torch en concentrator

Bericht door Abo »

Dat is zowat de beste raad die je kan geven Peter, echt wel.

Er bestaat ook zo'n lekvinder die safe is voor gassen.
Heb vroeger zo'n bus gekregen van mijn gasleverancier, kom ik eeuwig mee toe schat ik zo.

Met twee toortsen is een vergissing snel gemaakt als ze verschillen van mekaar.
Zoals je zegt Peter, het blijft uitkijken en dagelijks veiligheid toepassen .... één keer is genoeg om het serieus te laten fout lopen.

Ik zou aan dat toestel helemaal niet sleutelen zolang het goed werkt.
Mocht je meer druk zetten dan weet dat je compressor ook meer moet werken om die druk waar te maken.
Afstoffen kan nooit kwaad, zou ik ook doen wat me doet denken dat ik mijn werkplaats eens deftig onder zeep moet zetten.
Heb er de laatste tijd tot in de late uurtjes zitten in werken.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Little Torch en concentrator

Bericht door ErwinG »

Ik gebruik 'supergas', een mengsel van Butaan- en Propaangas, met een drukregelaar met vaste druk, en sinds kort de Invacare 5l/min zuurstofconcentrator. Ik had in het begin het idee dat er minder zuivere zuurstof uit de concentrator kwam. Nu ja, idee, achteraf denk ik ook dat het echt zo was. De vlam reageerde heel anders op zuurstof uit de generator dan uit de fles. Hij waaide eerder uit zeg maar. Maar nu ik hem vaker gebruik heb ik daar geen last meer van. Wel merk ik dat de druk van de zuurstof een stuk lager is dan uit de regelaar op de fles. Het gevolg is dat ik niet meer zo'n grote vlam uit mijn grootste (#5) tip kon halen als met zuurstof uit de fles, en dat vind ik een nadeel. Nu gebruik ik de #1 en #2 tips nooit, want die zijn voor acetyleengas, en dat heb ik niet.
20161031_211725.jpg
Vandaag heb ik een puntje #1 uitgeboord met een 1 mm boor. Dat gat komt nu overeen met die van een #6 tip, en daar is een stuk meer gas en zuurstof doorheen te blazen. Ter illustratie, dit is zo'n beetje het maximum:
20161031_203101.jpg
De wetenschap dat zuurstof me geen handen vol met geld meer kost, vind ik wel prettig. Ik soldeer de laatste week zo'n beetje 'alles' met de Little Torch, terwijl ik voorheen vooral met de gasbrander (met atmosferische lucht) aan de slag ging.

Een aanrader dus, zo een zuurstofconcentrator :-) Nu zou ik alleen nog graag een 'Rosebud' kopje hebben om zilver te smelten voor het gieten :-)
Smith_LT_Rosebud.JPG
Smith_LT_Rosebud.JPG (9.3 KiB) 9378 keer bekeken
Afbeelding
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Little Torch en concentrator

Bericht door Abo »

Heb je wel behoefte aan als je zilver (of goud) wil smelten en het werkt ook heel goed.
Regelmatig de kleine openingen eens wat zuiver maken die door roet durven kleiner te worden.
Dat is zo gebeurt met een kleine messing of staal borsteltje.
Zet dan wel de concentrator aan zodat het stof meteen uit de "rosebut" geblazen wordt en niet in de toorts belandt.
Dat je hierbij het kraantje van je toorts ook moet open draaien hoef ik je niet te vertellen denk ik.

Eerst moet je hem echter hebben maar dat komt nog wel.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Little Torch en concentrator

Bericht door ErwinG »

Bedankt voor de tip :-)
Abo schreef:Eerst moet je hem echter hebben maar dat komt nog wel.
Lijkt me helemaal niet zo moeilijk om zo een tip te fabriceren...
Heating tip.JPG
Kopen kan natuurlijk ook, maar ze kosten zo'n beetje net zoveel als ik voor mijn hele LT betaald heb...
Afbeelding
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Little Torch en concentrator

Bericht door Abo »

Als je van een bestaande tip uitgaat hoef je het enkel te verlengen met koperbuisje.
Wel het voorste gedeelte van de tip die de grote van je vlam bepaalt verwijderen (afzagen).
De sluiting heb je dan al en dat is het voornaamste.
De rest is maar wat koperwerk en solderen met zilver wat het eenvoudigste is van de hele klus.
Geen tin-soldeer gebruiken!!!!

Kijk wel toe dat je gaatjes niet te groot zijn van je zelfgemaakte "rosebud" tip.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Little Torch en concentrator

Bericht door ErwinG »

Abo schreef:Als je van een bestaande tip uitgaat hoef je het enkel te verlengen met koperbuisje. Wel het voorste gedeelte van de tip die de grote van je vlam bepaalt verwijderen (afzagen). De sluiting heb je dan al en dat is het voornaamste. De rest is maar wat koperwerk en solderen met zilver wat het eenvoudigste is van de hele klus. Geen tin-soldeer gebruiken!!!!

Kijk wel toe dat je gaatjes niet te groot zijn van je zelfgemaakte "rosebud" tip.
Zou het met extra-hard en hard zilver solderen, dat moet lukken denk ik. Misschien ook wel mooi om die kop in het zilver te maken :-)
Heb jij zo een brandertje? Zou je eens willen kijken hoe groot die gaatjes in het origineel ongeveer zijn? Ik gok zo rond de 0,5mm.
Afbeelding
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Little Torch en concentrator

Bericht door Abo »

Waar denk je dat ze de koperen buizen mee solderen die van je gasverwarming leiden, dat is met hard zilversoldeer.
Natuurlijk gaat dat en goed zelfs met de nodige hoeveelheid flux.

De gaatjes zijn 0.6 mm groot.
Hoe de kop van de brander eruit ziet vanbinnen weet ik niet, daar heb ik geen idee van.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Little Torch en concentrator

Bericht door ErwinG »

Bedankt :-) ik denk dat dat kopje gewoon hol is. Misschien wat grove staalwol erin als vlamdover, maar daar houd het wel mee op.
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie