zuurstof concentrator LPM met naaldbrander en andere

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
NewLine
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: maandag 09-02-2015, 13:33
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

zuurstof concentrator LPM met naaldbrander en andere

Bericht door NewLine »

Een tijd geleden kocht ik bij drijfhout een set met zuurstof concentrator HM5:

Afbeelding

Als ik de branderkop NIET op het handstuk schroef zie ik het bolletje van de concentrator hoog gaan (4 a 5 LPM). Zet ik echter de branderkop erop (met of zonder de naalden) dan raakt hij maar tot onggeveer 1 LPM. Prima voor kleine vlammetjes, maar als ik een wat grotere vlam wil kan ik wel veel gas geven, maar niet genoeg zuurstof. Ik vraag me af of dit normaal is, en eigen aan de branderkop?
Maar eigenlijk is een 5 LPM toestel dan wel wat overdreven?


Als ik op het handstuk een normale niet-naald branderkop zou zetten kan ik dan meer zuurstof? Bijvoorbeeld:
Afbeelding

Ik zou ook graag weten hoeveel LPM halen jullie met jullie torch (dewelke dan) ?
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: zuurstof concentrator LPM met naaldbrander en andere

Bericht door ErwinG »

NewLine schreef:Ik zou ook graag weten hoeveel LPM halen jullie met jullie torch (dewelke dan) ?
Met een Smith Little Torch uit China en een oude Invacare Platinum S zuurstofconcentrator:
Geen brander: 5+ L/min
Brander 2: 1,50 L/min
Brander 3: 3,25
Brander 4: 3,75
Brander 5: 4,50
Brander 6: 4,75
Bovenstaande waarden zuurstof vol aan, zonder gas erbij. Hoe groter je brander, hoe lager de weerstand die je zuurstof ondervindt, hoe groter de flow.

Met brander 6, reducerende vlam, is de normale zuurstofflow bij mij ongeveer 1,00 tot 1,50 L/min. Met wat opregelen kom ik op iets meer dan 2,00 L/min. De vlam staat dan al flink te hissen (Oxiderende vlam). Dit is met 'supergas'; een propaan/ butaan mengsel.

Als je een andere brander zoekt met meer vermogen, dan is de beperkende factor de zuurstofdruk die de zuurstofconcentrator levert. Deze is voor mijn Platinum 5 concentrator: 5 ± 0.5 psi. (34.5 ± 3.45 kPa). Als je een brander neemt die afgestemd is op een zuurstofdruk die hoger is dan de druk die je concentrator leveren kan, dan zal die brander met je zuurstofconcentrator nooit zijn optimale prestatie behalen.

De aanbevolen werkdruk voor de Smith LT is 2-8 Psi, afhankelijk van je brander (Zie pdf manual). 15Psi = 1 Bar, dus 0,14 tot 0,55 Bar. Mijn 5L (5 psi) concentrator sluit qua druk het beste aan bij brander 4, 5 en 6, die een druk nodig hebben van 5-6 psi.
Afbeelding
NewLine
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: maandag 09-02-2015, 13:33
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: zuurstof concentrator LPM met naaldbrander en andere

Bericht door NewLine »

Nuttige info, bedankt!

Mijn zuurstofconcentrator is blijkbaar 8.5+-0.5 psi

De swiss torch specs die ik vind zijn (voor zowel de naald als hoek-kop):
zuurstof: 12 psi (0.8 bar) op de naald branderkop staat wel O: 0.5 - 2 bar
propaan: 8 psi (0.55 bar)


Ik zit met mijn 8.5 psi dus wel wat aan de lage kant. Echter ik had mijn gas op 2 bar staan (van mijn oude sievert) wat dus veel te veel is.
Voorlopig laat mijn drukregelaar minimum 1 bar, dus eigenlijk moet ik daar een andere drukregelaar voor hebben.

De little torch (uit de pdf die je aangaf) staat qua propaan ook met 2 tot 8 psi aanbevolen (minder dan 0.5 bar dus), maar ik zie dat bijou in die set een 1.5 bar drukregelaar verkoopt?
Welke drukregelaar gebruik jij bij je LT?
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: zuurstof concentrator LPM met naaldbrander en andere

Bericht door ErwinG »

NewLine schreef:Welke drukregelaar gebruik jij bij je LT?
2 Bar lijkt me geen probleem; de druk van het gas in je branderkopje regel je toch terug met het naaldventiel in je brander. Als je een hogere druk aanbiedt, moet je gewoon het ventiel in je brander wat minder ver opendraaien.

Ik gebruik EN417 gasbussen met 7/16" aansluiting. Mijn Kemper regelventiel heeft 'een vaste druk', maar er staat niet aangegeven wat die druk is (Gas drukregelaar 7/16" met anti- terugslagklep t.b.v. lasbrandersets). Ik ga eens kijken of ik de druk meten kan b:D
Afbeelding
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: zuurstof concentrator LPM met naaldbrander en andere

Bericht door ErwinG »

**)

Ik had toevallig nog een drukmeter met slang liggen (van mijn oude fietspomp). Op deze hoogwaardige meter:
20161120_154659.jpg
- Gaf de naald geen krimp als ik de zuurstof generator aansloot (de minimum druk van de meter is 0,6 Bar).
- Gaf de gasregelaar een druk van 1,000 Bar :-)

PS: Zie ook dit draadje: Little Torch en concentrator
Afbeelding
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: zuurstof concentrator LPM met naaldbrander en andere

Bericht door Abo »

Dat is normaal als je bedenkt dat een ZC hooguit 1.5 bar haalt (als hij nieuw is).
Meestal ergens in het bereik rond de 1.2 a 1.3 bar.
Dat is ongeveer 1/10 van het bereik van je fietspomp drukmeter die waarschijnlijk niet van de beste kwaliteit is, laat staan dat deze nog nauwkeurig zou moeten werken.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: zuurstof concentrator LPM met naaldbrander en andere

Bericht door @tjuh »

NewLine schreef:Een tijd geleden kocht ik bij drijfhout een set met zuurstof concentrator HM5:

Als ik de branderkop NIET op het handstuk schroef zie ik het bolletje van de concentrator hoog gaan (4 a 5 LPM). Zet ik echter de branderkop erop (met of zonder de naalden) dan raakt hij maar tot onggeveer 1 LPM. Prima voor kleine vlammetjes, maar als ik een wat grotere vlam wil kan ik wel veel gas geven, maar niet genoeg zuurstof. Ik vraag me af of dit normaal is, en eigen aan de branderkop?
Maar eigenlijk is een 5 LPM toestel dan wel wat overdreven?


Als ik op het handstuk een normale niet-naald branderkop zou zetten kan ik dan meer zuurstof? Bijvoorbeeld:

Ik zou ook graag weten hoeveel LPM halen jullie met jullie torch (dewelke dan) ?
heb je deze vragen ook al bij drijfhout zelf voorgelegd?
NewLine
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 33
Lid geworden op: maandag 09-02-2015, 13:33
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: zuurstof concentrator LPM met naaldbrander en andere

Bericht door NewLine »

Ja ik een paar dagen geleden drijfhout gecontacteerd. Ik heb wel onmiddellijk antwoord gekregen dat ze iets gingen uitzoeken, maar sindsdien heb ik niks meer gehoord.
Ik wou alvast hier eens horen hoe typisch mijn "probleem" is. Ik vind het raar om een 5LPM toestel te verkopen in een set waar je maximum 1LPM kan krijgen?
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: zuurstof concentrator LPM met naaldbrander en andere

Bericht door @tjuh »

oh absoluut daar geef ik je helemaal gelijk in.

Mijn reden was meer (en omdat velen die simpele actie/gedachte nalaten) omdat zij dit als compleet pakket verkochten/verkopen(?) zij misschien al direct antwoorden hadden, want ik neem aan dat het getest is voor het pakket aangeboden werd en/of er al terugkoppeling van klanten in de loop der tijd is geweest.

Hier op het forum heeft denk ik geen 2 leden dezelfde oncentrator staan terwijl velen er 1 hebben; en dan ook nog eens andere branders etc. Dus dan zijn specifiekere antwoorden vaak moeilijker (niet altijd onmogelijk) te vinden.
Plaats reactie