Solderen spinnerring

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cinsier
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: donderdag 16-04-2015, 22:25
Ervaring: Overig

Solderen spinnerring

Bericht door Cinsier »

Hallo,

Ik wil graag een zogenaamde spinnerring maken.
Deze ring zal bestaan uit een brede basisring met daar overheen 5 smalle ringen.
Ring 1 en 5 zullen vast gesoldeerd zitten aan de brede basisring en de drie tussenliggende ringen moeten kunnen draaien.

Het is geen probleem uiteraard om de brede basisring te maken en daar ring nummer 1 onderaan aan vast te solderen.
Vervolgens schuif ik ring 2,3 en 4 los om de basisring heen. Maar dan komt het!
Ring nummer 5 moet dus gesoldeerd worden. Ik verhit dan het gehele werkstuk en zie het al gebeuren dat van zowel de basisring als van de 5 smalle ringen al het soldeer gaat lopen en alles aan elkaar vast gaat zitten en er dus geen beweging meer zit in ring 2,3 en 4.
Natuurlijk kan ik bij de basisring en ring 1, 2, 3 en 4 gebruik maken van hard soldeer en ring nummer 5 solderen met zacht soldeer maar ik ben er bang voor.......

Is dit gewoon een kwestie van ervaring en het hebben van een goede techniek (en wellicht wat geluk) of zijn er tips die mijn slagingskans kunnen vergroten?

Ik hoor het graag!

Groetjes Cindy
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Solderen spinnerring

Bericht door Abo »

Whipe-out, tipp-ex, gele oker of contrex gebruiken.
Dat breng je aan op de delen waar zeker geen soldeer mag gaan hechten en klaar.
Als het metaal een ruw oppervlakte heeft kan je ook gewoon grafiet gebruiken van een potlood.

Solderen is temperatuurcontrole en de kleine dingen in het oog houden waarmee het metaal een dialoog met je aangaat.
Als je die taal onder de knie hebt soldeer je de kleinste details zonder dat er wat smelt of vervormt.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Solderen spinnerring

Bericht door Cees »

Brusselse aarde werkt ook papje maken en smeren maar waar je geen soldeer wilt hebben, is alleen een beetje vervelend verwijderen nadat je gesoldeerd hebt en kan wat krasjes maken, omdat het voor een groot deel uit heel fijn zand bestaat
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie