Brander geschikt?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Brander geschikt?

Bericht door mimaatjes »

Hoi.

Ik heb voor mijn verjaardag een branderset lasfix 3100 Gas/zuurstof set lasklaar brander gekregen, maar ik vraag mij af of deze wel geschikt is voor solderen. Heb hem nu 1x gebruikt en mijn zilver werd gelijk zwart.

Ook zat er geen handleiding bij, weet dus ook niet of eerst zuurstof aan moet en dan gas of andersom? Iemand een idee? Heb nog geen ervaring met zuurstof brander.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Brander geschikt?

Bericht door Abo »

Waarom zou die niet geschikt zijn?
Het gaat je enkel veel kosten om telkens die busjes nieuw te kopen als ze leeg zijn.
Het zijn wegwerpbusjes die je niet kunnen inleveren bij de aankoop van een volgende.

Eerst gas wat opendraaien opendraaien, ontsteken en dan zuurstof zodanig regelen dat je nog net een geel vlammetje hebt.
Dit noemt men een reductievlam of gereduceerde vlam.
De bedoeling is dat je iets gas teveel hebt en net niet genoeg zuurstof.
Dat geel kleurtje in je vlam zegt net dat je iets te weinig zuurstof hebt om een volledige verbranding.

Een oxideren vlam (het woord zegt het zelf al) is een vlam met heel veel overschot aan zuurstof.
Deze vlam laat zich kenmerken met een lichtblauwe kleur, kenbaar sissende klank en zonder geel of oranje kleur..

De zwarte kleur op je zilver is van de koolstof (carbon) die zich afzet op je zilver.
Je gebruikt te weinig zuurstof.
Zodra je meer zuurstof aan je gasmengeling toevoegt (zuurstofkraantje verder opendraaien) zie je dat deze zwarte laag geleidelijk aan weggaat (wegbrandt).
De zuurstof in je vlam brandt deze pure koolstof weg.
Het is deze zwarte laag die je kunt gebruiken als je je gietmal wil "smeren" voor je zilver erin uitgiet.

Als je stopt met solderen of wat dan ook, dan draai je eerst de zuurstof dicht en dan je gas.
Dus net andersom als de handeling wanneer je begint te solderen.

Veel plezier ermee.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Brander geschikt?

Bericht door ErwinG »

Mooie branderset hoor, hij lijkt mij prima geschikt!

Instructie voor Smith Little Torch, maar dat is eigenlijk voor alle branders hetzelfde:
https://www.youtube.com/watch?v=Ih-5fMLMEKc
Afbeelding
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Re: Brander geschikt?

Bericht door mimaatjes »

Bedankt voor de reactie.

Gelukkig soldeer ik het meeste bij de cursus zelf. Deze brandertje gebuik ik dan alleen af en toe thuis voor kleine werkzaamheden, dus ik denk niet dat ik dan zo heel snel nieuwe flessen hoef te kopen.

De instructie is duidelijk. Ik heb echter geprobeerd om eerst de gas alleen open te draaien en dan vlam aansteken, maar dit lukt niet. Hij wil dan geen vlam vatten.
Alleen als ik direct een klein beetje de zuurstof erbij open draai, dan wil de brander pas vlam vatten als ik hem aansteek. Maar qua brandgevaar lijkt mij dit niet bedoeling? Of kan dat geen kwaad?
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Brander geschikt?

Bericht door ErwinG »

Ik denk dat je het gas te ver open zet. Gewoon een klein beetje gas laten vloeien en aansteken.

Mijn eerste soldeersels met de Little Torch liepen vaak uit op een hoopje gesmolten metaal. Het is een kwestie van oefenen. Nu gebruik ik niet anders meer b:D
Afbeelding
Gebruikersavatar
mimaatjes
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: dinsdag 31-05-2016, 9:48
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Winsum

Re: Brander geschikt?

Bericht door mimaatjes »

Oke top.

Zal het morgen nogmaals proberen en de gas minder ver opendraaien. Hopelijk gaat het dan wel goed. :tandpasta:
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: Brander geschikt?

Bericht door Abo »

Heeft Erwin gelijk in, zachtjes aan met de gaskraan -)
Plaats reactie