Smelten/gieten

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Lauravand
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 24-04-2017, 12:18
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Smelten/gieten

Berichtdoor Lauravand » maandag 24-04-2017, 12:29

Hoi,

Ik maak zilveren sieraden en heb een hangertje gemaakt die ik in enigszins grote (50 stuks) oplage wil maken. Aangezien dit behoorlijk veel tijd kost dacht ik dat het makkelijk zou zijn om deze te gieten. Ik werk alleen momenteel alleen met een handbrander en voor zover ik weet lukt het daar niet mee (hoewel ik wel handbranders heb gezien bij zilverwinkel die bij de rubriek gieten staan en die dus de suggestie wekken dat het hiermee wel kan). Daarnaast werk ik gewoon thuis en ik weet niet of ik het aandurf om hier te gaan gieten.
Nou is mijn vraag of er ook plekken zijn waar ik het kan laten gieten voor een mooie prijs of dat ik het het beste toch zelf kan proberen te doen? Wat is dan de beste methode om dit de gieten? En van welk materiaal moet de mal worden gemaakt als ik deze vaker wil gebruiken?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Laura
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4151
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Smelten/gieten

Berichtdoor Willem Parel » maandag 24-04-2017, 18:11

Dit is typisch een klus die je deels uit moet besteden als je zelf niet alles in huis hebt.
Maak een moedermodel ( prototype) die iets forser is als het uiteindelijke sieraad moet worden.
Dit i.v.m. krimp na het gieten en nabewerking van het gietstuk.
Het moedermodel kun je opsturen naar een gieterij ( bijvoorbeeld Novacasting) die er een rubbermatrijs van maakt.
Deze matrijs blijft jouw eigensom ( voor het maken moet wel betaald worden, ik schat zo'n €35)
Zo kun je ook altijd nabestellen en krijg je een goede kwaliteit qua gieting.
Hier op het forum staat wel een lijst met adressen van gieterijen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Lauravand
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: maandag 24-04-2017, 12:18
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Smelten/gieten

Berichtdoor Lauravand » maandag 24-04-2017, 22:03

Ok, bedankt! Ik ga even kijken bij novacasting!
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 349
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Smelten/gieten

Berichtdoor Briolet » zondag 30-04-2017, 14:07

Willem Parel schreef:…en krijg je een goede kwaliteit qua gieting.


Inderdaad. Het verbaast me soms dat het kleinste krasje uit het origineel nog terug te vinden is in het afgietsel. Via het traject rubbermal->wasmodel->gipsvorm zou je verwachten (hopen?) dat zo'n detail verloren gaat. b:D

Advertentie

Terug naar “Solderen en gieten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten