solderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Kevin
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 19-04-2017, 9:53
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Heusden-Zolder

Re: solderen

Bericht door Kevin »

Wij gebruiken het boek Professionele sieraadtechnieken van Anastasia young en een gedrukte cursus van Syntra tijdens de cursus.
Grtz
Papaguero
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: solderen

Bericht door Erika »

Geen idee wat je dan leert. Maar ik neem aan dat als je een vakopleiding volgt er ook branders en de werking van worden besproken.

Een siervert is een zelfaanzuigende brander evenals een exact en dat soort branders. Denk dat anastasia youn ze wel noemt in haar boek?

Het komt er op neer dat je een vlam zuurstof moet geven wil het een scherpere hete vlam worden.
Je weet een kaarsvlam is heet maar niet heet genoeg om hard te solderen..
Vroeger deed men solderen met een heet kooltje en een blaaspijpje of met een vlammetje en blaaspijpje (snotteren) , de tijd voor gasflessen en dergelijke :)

Dan heb je de creme brulee branders/handbranders, deze gaan op butaan gas en ook daar komt er zuurstof (lucht bevat ook zuurstof) bij om die hete scherpe vlam te maken. Een Exact of een sievert (of ander soorten ) zijn de grotere broers ervan. Meestal op propaan, dit gas kan even iets heter worden.
Deze branders zijn betaalbaar en goed te gebruiken, ken veel smeden die daar nog mee werken.

Dan heb je ook nog de branders waar je perslucht moet toevoegen of zelf moet blazen. De mondblazers. Deze handstukken zullen dus geen lucht aanzuigen en de vlam zal nooit scherp en heet worden. Een kaarsvlam of groter maar niet een blauwe vlam, maar een roetende. De vakschool schoonhoven heeft dit Systeem dus en ik dacht even dat je daar zat. Ze hebben verbouwd dus misschien dat ze luxer waren gegaan met de Little torch.
Dit kan op aardgas maar ook op propaan.

En dan de zuurstofbranders. Deze moeten of aan een zuurstoffles (en daar moet je even over na denken want dat zijn wel heftige dingen die zuurstofflessen, moeten vastgezet, contract bij een bedrijf om te mogen wisselen) of aan een zuurstofconcentrator (heb ik al sinds 2007 tweedehands en doet het nog ) . Dit zijn , zoals je weet , heerlijke branders. maar zijn ook meteen iets meer investering. Nu schijnt de nep china variant via alie express het ook leuk te doen, Maar dan alsnog moet je wel zuurstof erbij hebben.
Ook deze branderkop zal niet zelf de lucht uit omgeving ontrekken om de vlam scherp en heet te maken.
Walkover is een leuk idee, maar het schijnt (ervaring van andere smeden) dat de flessen vrij snel op gaan. Zeker als je er wat meer mee gaat doen, dan zijn ze best duur in vervanging.
Voor een grote fles propaan zul je zo rond de 35/40 euro incl btw kwijt zijn in nl. (zo'n grote grijze en ik gebruik die dus al jaren, zal binnenkort vast leeg gaan. )

En dan heb je nog de waterstofsoldeerapparaten.
Heel mooi, heel duur, werkt wel mooi, maar vooral voor reparaties en dergelijke.


Maar vooral en bovenal is het veel oefenen en veel solderen, versmelten, verpesten en toch wel aan elkaar zien te krijgen.
En ook elke brander heeft andere afstanden nodig e.d .
En je zult ook gaan merken dat oefening kunst baardt :)


ik hoop je zo verder te hebben geholpen.Succes met kiezen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie