solderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Kevin
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 19-04-2017, 9:53
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Heusden-Zolder

solderen

Bericht door Kevin »

iemand ervaring met soldereertoestelletjes zoals de Dremel Versatip?
Ik heb geprobeerd om wat kleine solderingen te doen met een 'crème-brulee'-brandertje, maar dat gaf niet het gewenste resultaat.
Laatst gewijzigd door Kevin op donderdag 18-05-2017, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz
Papaguero
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: solderen

Bericht door Erika »

Geen idee, is dat njiet net een creme brulee brander alleen andere buitekant. ?!
Ik heb zoiets van de lidl oif. en doet best leuk, maar zelfdde grootte vlam als de creme brulee die ik heb, ik heb m gekocht voor de boutsolderingen die soms voorkomen !

Maar hier lukt het solderen van een ringetje nog wel met de creme brulee of de extra grote creme brulée
WEl altijd goed opletten dat je het heetse deel van de vlam gebruikt, ik zie aan mijn cursisten vaak dat het de afstand van vlam tot werkstuk is wat het probleem is. Of te ver of te dichtbij.


Wil je echt meer kunnen raad ik een sievert of een ecaxt brander aan
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: solderen

Bericht door ErwinG »

Kevin schreef:iemand ervaring met soldereertoestelletjes zoals de Dremel Versatip?
Afbeelding
Im moest 'm opzoeken, geen ervaring dus b;) Ik heb wel met soortgelijke brander elektronika gesoldeerd (zachtsoldeer). Lijkt mij zo van het plaatje af heel weinig warmte te geven. Minder dan de doorsnee creme brulée brander.
Kevin schreef:Ik heb geprobeerd om wat kleine solderingen te doen met een 'crème-brulee'-brandertje, maar dat gaf niet het gewenste resultaat.
Je hebt het over kleine solderingen. Is je probleem dat er te weinig warmte van de brander af kwam, of juist teveel?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Re: solderen

Bericht door Precious Art »

Oogjes, smalle ringetjes, kleine verbindingen Dat lukt allemaal met een goedkope creme brulee brander.
Die op het plaatje lijkt mij ook een kleinere niet zo hele vlam geven.
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Kevin
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 19-04-2017, 9:53
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Heusden-Zolder

Re: solderen

Bericht door Kevin »

Deze zou een warmte genereren van 1200graden, zonder de tip is het een open 'blue flame'.
Ik weet niet wat het problem was met de crème-brulee brander, ik heb een klein oogje geprobeerd, krijg het zilver zeker warm, maar het soldeer wilde niet vloeien, misschien te weinig warmte of een te bolle vlam gebruikt, ik zal vanavond zeker nog eens proberen.
Mensen die andere soldeerbranders gebruiken waar je geen grote butaanflessen voor nodig hebt? :)
Iemand bvb al ervaring met de walkover (verkrijgbaar bij Bijou modern)?
Bijlagen
zuurstof-gasbrander.jpg
zuurstof-gasbrander.jpg (5.78 KiB) 7821 keer bekeken
Grtz
Papaguero
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: solderen

Bericht door ErwinG »

Die Walkover voldoet prima, maar een klein oogje moet prima te solderen zijn met een créme brulée brander.

Schoon (geschuurd) materiaal, beetje flux, soldeerpioentje, voldoende warmte op je hele werkstuk (is bij een ringetje niet zo moeilijk) en de juiste ondergrond (soldeersteen of kool)... Het soldeer kán niet anders doen dan smelten als de juiste temperatuur bereikt is.

Ik zou het niet in eerste instantie bij een andere brander zoeken; meer in de techniek. Maak anders eens een foto van hoe je soldeert, dat maakt het geven van advies wat makkelijker b:D Als je bijvoorbeeld dat kleine ringetje vastklemt in een dikke stalen pincet tijdens het solderen, dan kan het moeilijk zijn om de ring op de juiste temperatuur te krijgen.
https://www.youtube.com/watch?v=_qfbCNjtxNI
Laatst gewijzigd door ErwinG op woensdag 17-05-2017, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: solderen

Bericht door Erika »

Walkover werkt maar is wel een dure set in de basis, flessen gaan snel leeg en kosten wel wat.
Beter ga je dan voor een Sievert of een Exact brander met verschillende maten kop. Dan kun je er alles mee.
Als je budget het aankan, dan raadt ik een LT aan met een zuurstof concentrator."

Maar bedenk dat men vroeger met een vlam en een blaaspijp ook kon solderen, dus dat het ook vooral is dat je moet weten wat je doet, waar de hitte van de vlam zit.

Mijn cursisten werken 90% van de tijd met de creme brulee van de blokker, ik heb ook een grotere versie, ooit bij de lidl gekocht
En exact branders staan er ook.
Als je in mijn werk topic kijkt zul je werk van cursisten ook zien en zij hebben dit dus gemaakt met creme brulee branders.
Het is dus wel mogelijk
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: solderen

Bericht door Erika »

http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php?f=9&t=2359

misschien heb je iets aan dit mooie solderen topic!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Kevin
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 19-04-2017, 9:53
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Heusden-Zolder

Re: solderen

Bericht door Kevin »

Erika schreef:http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php?f=9&t=2359

misschien heb je iets aan dit mooie solderen topic!
fantastisch, hier kom ik wel wat verder mee, misschien inderdaad iets aan de tecchniek doen, nochtans lukt het perfect op school...
Grtz
Papaguero
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: solderen

Bericht door Erika »

En waar soldeer je mee op school?
Want het is ook natuurlijk zo dat elke brandersoort weer net even andere werkafstand heeft en andere snelheid.

Ik ben gewend om alles met de little torch te doen, dus als ik dan eens met de creme brulee moet solderen om een cursist te helpen Bemerk ik bij mijzelf dat ik dan last heb van ongeduld, oftewel het duurt iets langer met een kleine brander :)
En de afstand van de vlam is ook anders.
Ik zie vaker voorkomen dat men het werkstuk niet goed warm krijgt, of met gieten met de exact brander dat het niet smelt. Veelal heeft dat te maken met de vlamafstand.
Te ver of te dichtbij
Ik laat ze dan vaak even alleen ioop de soldeersteen branden. Als je te dichtbij zit heb je een zwarte plek in het midden van een gloeiende cirkel. Zit je te ver van je werkstuk met de vlam wordt je steen niet gloeiend of maar minimaal.
Als je dan bedenkt dat je werkstuk daar ligt dan kun je beetje zien wat voor warmte je werkstuk krijgt. (als je school zit krijg je neem ik aan ook vaktheorie , dus ook hoe je vlam opgebouwd is en waar de warmte zit)
En zo zal elke vlam een eigen afstand hebben.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Kevin
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 19-04-2017, 9:53
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Heusden-Zolder

Re: solderen

Bericht door Kevin »

Op de les solderen we met, ik neem aan, een sort little torch, daar hangen de branders aan de werkbanken, aangesloten op een gasfles-systeem.
Gisteren nog eens geprobeerd met de crème-brulee brander en het werkt wel, enkel duurt het inderdaad wat lang... het is een andere manier van solderen, trager, zoals je zegt een ander vlampunt en dan is het wat wennen, maar het werkt wel...
Grtz
Papaguero
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: solderen

Bericht door Erika »

Tja dan is dat wel heel erg wennen als je van een gas-zuurstof systeem naar creme brulee thuis gaat....
:) Ik moet ook altijd even stapje langzamer als ik cursisten help en met de handbrander zit, want ik ben de LT gewend :P

Als de Little torch nog een beetje duur is, want je hebt er dan toch een contract voor zuurstoffles nodig, of zoals velen van ons een zuurstofconcentrator, dan is een Sievert of een exact echt wel een fijne brander.
Niet zo een kleine fijne hete vlam als de little torch, maar wel een brander waar je vele kanten mee op kunt, zeker als je de koppen verwisseld, dus grote kop voor gieten ne kliene voor het soldeerwerk :)

In mijn tijd werkte de vakschool met aardgas en perslucht.
Op stage had ik aardgas en mondblazen en de andere stage was electrolytisch apparaat.
Zelf had ik dan een Exact brander en na eerste jaren heb ik uiteindelijk geinvesteerd in de Little torch en daar doe ik nog alles mee.
Mondblazen vond ik echt wel een hele fijne manier van solderen, naast de LT die het ook wel heel fijn doet en waar je ook nog mee kan gieten.
De creme brulees zijn ontstaan omdat mijn cursisten de exact eng vinden en stug vol houden aan de creme brulee's. Mede omdat ik er best een grote tussen heb staan komen ze er heel eind mee weg, maar de gewone kleine dingen die zij maken kunnen ze er mee solderen.
Een heeft zelfs gereticuleerd, ging wat minder goed zelfs met twee, maar ja dan zit je ook echt wel tegen het smelttraject van de legering aan :)


fijn dat het is gelukt en zo zie je ook dat elke brander een ander punt heeft waar je het moet houden om je werkstuk te kunnen solderen.


http://prikbord.mooivak.nl/Advertentie. ... entie=1835
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: solderen

Bericht door Cees »

School werkt nog steeds met aardgas en perslucht. Heb recentelijk ook zo een klein creme brulee brandertje aangeschaft voor de wat kleine delicatere solderingen.
Ben er naast mijn sievert zeer tevreden over, lekker handzaam electronische ontsteking makkelijk wendbaar etc.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Kevin
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 55
Lid geworden op: woensdag 19-04-2017, 9:53
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Heusden-Zolder

Re: solderen

Bericht door Kevin »

Hoe werkt die Sievert dan?
Grtz
Papaguero
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: solderen

Bericht door Erika »

Als een brander.. ..
Propaanfles , gasslang en brander . Gasfles aan, brander open, vlam erbij en je hebt een vlam
Met een steeksleutel kun je de koppen wisselen, de brander blijft gewoon aan je slang vast,


Hebben jullie nog groene vaktheorie boek op de vakschool. Vroeger kregen we dit nog gewoon in de vaktheorie les behandeld
Hoofdstuk solderen staat over keuze brander en wat welke doet.
Het komt er op neer dat een exact of een sievert een zelfaanzuigende brander is Lucht komt bij de vlam en daardoor krijg je mooie stevige hete vlam .
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie