Gieten in gietijzer lukt niet

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Maryluz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: vrijdag 02-06-2017, 21:48
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Gieten in gietijzer lukt niet

Bericht door Maryluz »

Hallo,
Ik probeer thuis een plaat zilver te gieten, maar ik doe iets niet goed, want het lukt niet. Als ik het gesmolten zilver in het gietijzer giet, komt er maar een heel klein stukje plaat en rest stolt bovenop als een grote kop.

Mijn gietijzer is te dik voor mijn wals, dus ik heb er een koperen plaatje in gehangen om een dunnere plaat te gieten. Dat plaatje en het gietijzer heb ik geroet, geolied, verhit, maar niets helpt. Het gietijzer heb ik een beetje schuin gezet, ook recht geprobeerd. HERSTEL: zonder het koperen plaatje gaat het wel goed. Dus daar doe ik iets verkeerd.

Ik heb een koperen plaatje aan 1 kant in het gietijzer gehangen en aan de bovenkant omgebogen zodat hij aan 1 kant over het gietijzer heen hangt. 1 Kant van het gietijzer is dus gewoon gietijzer, de andere kant is het koperplaatje. Gaat dat misschien verkeerd? Ik lees ook over een koperplaatje dubbelvouwen, maar ik begrijp niet hoe dat werkt.

Iemand een idee wat ik verkeerd doe? Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Gieten in gietijzer lukt niet

Bericht door Cees »

Zoals je zelf al aangeeft zit het probleem in het koperen plaatje, dat te veel warmte wegtrekt. Een oplossing voor je zou kunnen zijn om in delftse gietaarde je plaatje te gieten, of toch gewoon in je gietijzer zonder koperen plaatje en dan eerst het afgietsel dunner te smeden zodat je wals het dan wel aan kan. Met het verkleinen van een je gietijzer heb ik geen ervaring.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Gieten in gietijzer lukt niet

Bericht door Erika »

Zou het kunnen dat je het te snel in de (kleinere) opening wilt gieten ? Het daardoor niet lekker kan doorvloeien naar beneden en dus bovenop al stolt.
Ik giet ook wel eens met koper in het gietijzer als ik van oud goud een ring moet maken en ik al gerichter de vorm en dikte wil halen (en geen zin heb om zoveel meer te moeten walsen) en dan is de dikte zo rond de 2mm wat ik giet . Moet iets beter richten en rustig gieten


Geen idee hoeveel smaller je wals is dan het gegoten plaatje. Maar misschien kun je het iets verder uitpennen. Je moet toch smeden na het gieten om de dendrieten weer ik elkaar te laten grijpen, om te laten zien dat jij de baas bent, en een homogenere massa te maken . Als je van 4 naar 3 mm moet kun je dat misscien eventueel nog smeden met de penhamer.


mischien heb je hier iets aan: http://www.zilvermaan.com/viewtopic.php ... 6&start=45
Over gieten van plaat
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Maryluz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: vrijdag 02-06-2017, 21:48
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: Gieten in gietijzer lukt niet

Bericht door Maryluz »

Bedankt voor jullie reacties. Het gieten met een koperen plaatje in het gietijzer lukt helaas nog steeds niet. Heb nu een plaatje dubbelgevouwen, aan beide bovenkanten rondgebogen en in het gietijzer gehangen. Maar het stolt bijna direct er bovenop. De opening lijkt te smal voor wat ik erin probeer te gieten. (De stroom gietsel is te dik) (net als wanneer je shampoo uit een grote fles in een klein flesje overgiet, dat gaat heel even goed en dan raakt de opening verstopt).

Is het beter om een plaatje koper aan 1 kant in het gietijzer te hangen? Dus dan heb je 1 kant koper, 1 kant gietijzer.

Gieten zonder koper en dan uitsmeden lukt wel. Maar nu moet ik dus 4,5 naar 3,5 smeden en dan walsen tot 1mm....met een kleine wals duurt dat nogal even. Dus ik hoop dat het toch nog lukt om dunner te gieten.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Gieten in gietijzer lukt niet

Bericht door Erika »

Rustiger gieten, als het te dik is, meer verwarmen nog tot het meer vloeit
Net als in het kleinste gaatje van je draad kant van het gietijzer, voorzichtig richten.


Het moet kunnen.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie