Borax vraagje

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joosje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: donderdag 23-03-2017, 19:00
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Arnhem

Borax vraagje

Bericht door Joosje »

Hoi, als ik van de boraxkegel een papje maak en gebruik gaat hij bruisen als een gek en vervolgens wordt het dik en korrelig op het werkstuk....Gebruik ik teveel hitte?

Tevens smelt heel vaak mijn hardsoldeer gewoon helemaal niet. Ik gebruik een handbrander en dus borax. Ontvet goed, kan het ook aan het soort metaal liggen wat ik gebruik? Ik heb stukjes RvS, koper, tombak....koper moet toch te solderen zijn met zilversoldeer? Het komt ook voor dat de soldeer (pioentje) wel op een vlak stuk uitvloeit maar als ik dan een naad wil solderen dan smelt de soldeer dus helemaal niet! Ik raak zeer gefrustreerd snik.. :cry:
Dus een beginner hè, maar dat is denk ik wel duidelijk..

Thx alvast b:D
Geef nooit op en zie van alles de lol in b:D
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Borax vraagje

Bericht door Cees »

Hoi Joosje, koper is heel goed te solderen met zilversoldeer. Dat bruisen van borax is normaal, zelf gebruik ik borax poeder als vloeimiddel.

Gebruik de zoekfunctie eens op dit forum en zoek naar solderen of aanverwante termen, dan kom je vast heel veel meer informatie tegen van wat mogelijk de oorzaak kan zijn.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Joosje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: donderdag 23-03-2017, 19:00
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Arnhem

Re: Borax vraagje

Bericht door Joosje »

Okiedokie Cees, dank je wel voor het antwoord!
Ik denk zelf dat ik het te heet maak misschien en niet alles op de goede temp maak. Ik ga eens even een kijkje nemen bij jou suggestie :|
Geef nooit op en zie van alles de lol in b:D
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Borax vraagje

Bericht door Erika »

ik denk dat je je vlam niet op de juiste afstand houdt. Of te dichtbij of te ver, maar in ieder geval niet het heetste punt op de juiste plek.
Of je naad is niet schoon genoeg, of je capilaire werking niet voldoende... (zie wel vloeien op plaat maar niet in de naad)
Speel eens met je vlam afstand op de soldeersteen.
Met deze minimale informatie kunnen we niet zeggen wat er mis gaat.
Kan aan de steen liggen, aan de afstand van de vlam, aan het metaal en schoon zijn daarvan e.d. Onvoeldoende verwarmen van het hele werkstuk (in koper en zilver een must in goud niet nodig)
Soldeer verbranden kan ook nog, maar dan heb je kans dat de rest ook smelt.


kijk eens hier
viewtopic.php?t=2359
Solderen voor beginners.
misschien heb je er iets aan
Forum staat vol met tips en tricks
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Joosje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: donderdag 23-03-2017, 19:00
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Arnhem

Re: Borax vraagje

Bericht door Joosje »

Thx voor het antwoord, ik ben er denk ik uit nu! Fijn, mensen die mee denken. Dank jullie wel b:D

Zo, van alles geprobeerd met alle tips en tricks maar het blijft hopeloos...
Ik gebruik een brulee brander, 1300 graden kan hij aan, een vermuceliet soldeerplaat, boraxkegel voor het vloeien.
Ik heb verschillende standen geprobeerd van de vlam. Bij het puntje, gele vlam begonnen en zo verder tot de blauwe vlam. Ik maak het werkstuk warm tot de borax borrelt en wit wordt. Dan het stukje zilversoldeer erbij, 700 graden soldeer, dan maak ik eerst weer het werkstuk voorzichtig warm en zo naar het stukje soldeer. Het wil niet smelten grrrr....op het laatst was het werkstuk zo heet dat het metaal verboog en het stukje soldeer geeft geen krimp! En als ik het stukje soldeer zo op de soldeerplaat leg smelt hij als een idioot bij de gele vlam al! Ik begrijp er echt helemaal niets meer van. Ik heb keurig het werkstuk schoongemaakt met een stukje schuurpapier, niet meer aangeraakt met mijn vingertjes, het soldeer in de borax....help.... :cry: :cry:
Geef nooit op en zie van alles de lol in b:D
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Borax vraagje

Bericht door Cees »

Hoi Joosje, fijn dat je al een stuk wijzer bent geworden.
Een brulee brandertje heeft maar een beperkte capaciteit. Ok ik heb er eentje en gebruik die voor het kleinere werk, vind het persoonlijk heel fijn werken.
Worden de stukken echter groter ja dan heeft zo een brandetje onvoldoende capaciteit.

Wat gebeurt er namelijk: je warmt je werkstuk op en naarmate dat warmer is ga je naar de plek waar je soldeer ligt om dat daar te laten uitvloeien.
Vloeibaar soldeer heeft de neiging om altijd naar de warmste plek toe te stromen. Tot zover niets mis.
Echter gedurende het proces geeft je werkstuk veel warmte af aan de lucht er om heen, deze afkoeling zorgt ervoor dat de capaciteit van je brander groter moet zijn naar mate je werkstuk groter is. Bij een sievert brander of exact brander betekent dat een grotere branderkop erop zetten ( op propaan hebben die een vlamtemperatuur van ongeveer 1700 graden)

Een gele vlam betekent onvolledige verbranding, deze kleur moet je niet hebben om te solderen, een mooie blauwe vlam kegel is wat je wil. Als je naar die kegel kijkt dan zie je daarin verschillende kleuren. De vlam is niet het heetst bij de punt maar het heetst bij de binnenste kegel van de vlam.

Mijn advies aan jou is probeer eerst eens een paar kleine stukjes koper aan elkaar te solderen, 2 kleine plaatjes. De plaatjes moeten stak tegen elkaar passen, waar je de soldeernaad gaat leggen. Als je die stukjes koper hebt dan smeer je ze in met borax (borax aangelengd met water). Leg ze tegen elkaar en knip een pioentje zilversoldeer doop die in de aangelengde borax en leg die op de naad.
Ga nu alles met je brander verwarmen, als je pioentje van de gewenste plek weg bruist kan je deze met een soldeerstijker weer terugbrengen naar zijn plaats. Als je je vlam weghaalt dan gaat dat niet lukken want je werkstuk koelt af en je pioentje zit dan ook vast. Door het bruisen kunnen de plaatjes ook iets van elkaar gaan, ook deze kan je op je soldeersteen met een soldeer strijker weer tegen elkaar aan duwen.


Wat ook kan is plaatjes insmeren met borax, pioentje knippen en in je borax schaaltje leggen zodat je deze snel kan pakken, plaatjes tegen elkaar aan leggen, plaatjes iets opwarmen zodat de borax gaat bruisen en het water eruit verdampt, brander even weg halen, pioentje erbij leggen (door de warmte en borax zal als het goed is het pioentje nu aan je werkstuk vastplakken. Dan je werkstuk gelijkmatig warmstoken en op tijd naar de plek gaan waar je pioentje heen moet vloeien.

Probeer het gewoon nog eens een keer met een kleiner stukje metaal. Succes!

Mocht het dan nog niet lukken plaats dan even een fototje, maar mijn inschatting is dat het je wel gaat lukken.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Borax vraagje

Bericht door @tjuh »

Joosje schreef:Hoi, als ik van de boraxkegel een papje maak en gebruik gaat hij bruisen als een gek en vervolgens wordt het dik en korrelig op het werkstuk....Gebruik ik teveel hitte?
kraanwater? want dat kan vervuiling geven en dus slecht vloeien> gebruik gedemineraliseerd water (literfles oa bij het kruidvat)
Gebruikersavatar
Joosje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: donderdag 23-03-2017, 19:00
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Arnhem

Re: Borax vraagje

Bericht door Joosje »

Dank je wel Cees, ik ga vandaag weer een poging wagen :)

En ik zal idd gedemineraliseerd water proberen. Dan heb ik toch alles gedaan en zal het toch ooit moeten gaan lukken..ik geef nooit op!

Ik heb ook al gekeken voor een workshop maar daar werken ze met propaanbranders en die heb ik thuis niet dus dat schiet niet op dan.

Maar al deze hulp moet het toch gaan lukken! Anders post ik een foto en als het gelukt is ook b:D
Geef nooit op en zie van alles de lol in b:D
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Borax vraagje

Bericht door Cees »

ik weet niet of je in ZH woont anders mag je het wel een keer bij mij komen oefenen.

Gedemineraliseerd water maakt volgens mij geen verschil, zelf gebruik ik altijd gewoon kraanwater. Maar je vloeimiddel mag niet vuil zijn.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Borax vraagje

Bericht door @tjuh »

ik heb het zelf in mijn vorige woonplaats wel gehad (blijkbaar meer kalk in het water daar); had altijd een pasta om mee te solderen welke af en toe indroogt, toen ik het vloeibaarder met kraanwater maakte ging het solderen langzaamaan steeds slechter. Sinds gebruik gedeminiraliseerd water ging het weer goed.
Gebruikersavatar
Joosje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: donderdag 23-03-2017, 19:00
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Arnhem

Re: Borax vraagje

Bericht door Joosje »

Cees schreef:ik weet niet of je in ZH woont anders mag je het wel een keer bij mij komen oefenen.

Gedemineraliseerd water maakt volgens mij geen verschil, zelf gebruik ik altijd gewoon kraanwater. Maar je vloeimiddel mag niet vuil zijn.
O, dat vind ik heel lief van je Cees maar ik woon niet direct in de buurt....
Ik ga nu gewoon maar eens op mijn gemak alle stappen overnieuw doorlopen, ga mij niet ergeren en dan gaat het lukken met jullie hulp!
Geef nooit op en zie van alles de lol in b:D
Gebruikersavatar
Joosje
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: donderdag 23-03-2017, 19:00
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Arnhem

Re: Borax vraagje

Bericht door Joosje »

I did it :tandpasta: :tandpasta:

Mijn dank is GROOT.....lag dus aan de manier hoe ik de vlam houd!
Nu gaat ie grandioos.

Voor en na foto. Even in de Vitrex gehad om te kijken..



Cees en iedereen die antwoord heeft gegeven BEDANKT. :thx:
Bijlagen
IMG_2738.JPG
IMG_0040.PNG
Geef nooit op en zie van alles de lol in b:D
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Borax vraagje

Bericht door Cees »

Applaus voor jezelf, fijn dat het dan toch gelukt is.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Borax vraagje

Bericht door Erika »

Joosje schreef:I did it :tandpasta: :tandpasta:

Mijn dank is GROOT.....lag dus aan de manier hoe ik de vlam houd!
Nu gaat ie grandioos.

Voor en na foto. Even in de Vitrex gehad om te kijken..



Cees en iedereen die antwoord heeft gegeven BEDANKT. :thx:

Ik zei het toch, vaak is het de vlam en de afstand of hoek welke niet fijnn werkt, Zie bij mijn cursisten dat geregeld voorbij komen!
Fijn dat het is gelukt, ik hoop dat je ook wat hebt gehad aan het topci (al dan niet met foto's)met de uitleg van solderen
Nu nog iets kleinere pioentjes werken , iets minder vette naden :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie