Oliegebonden gietzand

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Jeroen Zuiderwijk
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: woensdag 19-07-2017, 22:58
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Oliegebonden gietzand

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik werk al enige jaren met oliegebonden gietzand (bindolzand) wat ik aanschaf bij de Hazelaar voor het gieten van brons, koper en zilver. Enige jaren terug hebben ze de formule van het zand veranderd, waardoor deze veel kruimeliger is geworden. Ik kamp sinds de verandering vaak met gas porositeit in de gietingen. Dit resulteerd in gaatjes als ik materiaal wegslijp, en overmatig barsten tijdens koudvormen. Gisteren deed ik een testje met het oude zand, dat veel steviger is (meer olie?). Het resultaat was perfecte gietingen zonder deze gas porositeit. Nu is mijn vraag, weet iemand of deze kwaliteit gietzand nog verkrijgbaar is? Ik heb er destijds met de Hazelaar contact over gehad. Ze waren zich niet bewust van de verandering, en konden ook niets anders leveren.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Oliegebonden gietzand

Bericht door Erika »

Ik heb delfts gietaarde, dat is de duurdere versie van oliezand en dat was omdat ik 15 jaar terug niet wist van bestaan, (ik heb die voorraad dus nog met wat nieuw vetter zand ertussen gedaan 5 jaar terug)
Bij Bijou modernde hebben ze ook een vettere zand om je oude zand weer op te doen leven, misschien dat een optie?

Ik heb zelf geen ervaring met bindolzand en of het veranderd is durf ik niet te zeggen. Ik weet van collega's dat ze geen verschil merken met het delftse aarde, maar geen idee of zij ondertussen ook nieuw zand hebben en deze ervaring delen .


Misschien is de aanvoerplaats van het zand veranderd en daardoor eventueel ook de vorm van de korrels?! WAnt de korrelvorm en grootte heeft te maken met zand wat blijft plakken of niet .
Je giet dezelfde legeringen neem ik aan en daar is niets in veranderd, Geen andere brander, vloeimiddel oid.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Jeroen Zuiderwijk
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: woensdag 19-07-2017, 22:58
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Oliegebonden gietzand

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Hoi Erika. Dat vettere zand is zeker iets om te proberen, maar dan om het nieuwere zand plakkeriger te maken. Het oude zand is nog steeds prima, ik heb er maar een beperkte hoeveelheid van. Ik weet ook niet of het de korrel is of de hoeveelheid vet dat het verschil maakt. Het nieuwere ziet er wat helderder rood uit dan het oudere.
Plaats reactie