Oude trouwring omsmelten?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Silverstar
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: dinsdag 25-07-2017, 20:21
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Oude trouwring omsmelten?

Bericht door Silverstar »

Ik ben net binnen en kom gelijk met een vraag. Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik kom niet echt veel verder dus ik hoop dat iemand mij concreet kan vertellen of mijn idee mogelijk is of niet. Ik heb een oude trouwring bestaande uit een 14karaat geelgoud band en een dunne witgouden band. Helaas draag ik de ring bijna nooit omdat hij én te groot is én niet echt mijn stijl is. Dit vind ik heel jammer. Ik houd van een gladde iets bolle gouden trouwring. Nu mijn vraag. Is het een optie om het goud om te smelten en via Delftse aarde een nieuwe ring te maken? Moet ik rekening houden met de verschillende eigenschappen van het goud wit/geel en eventuele soldeer? Hoe kan ik e.e.a ondervangen en is het voor een amateur haalbaar?

Ik hoor het graag, mijn dank is groot b;)
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Oude trouwring omsmelten?

Bericht door @tjuh »

wit- en geelgoud door elkaar is vragen om moeilijkheden.

Je hebt weliswaar met gieten geen echt smeedwerk meer voor de boeg, maar het goud gaat sneller scheuren etc. (dus een maatje groter tikken kan al problemen geven)
sws heb je voor gieten veel meer metaal nodig dan alleen het object (want je hebt een "kop" nodig die de druk veroorzaakt om het metaal overal in je mal te krijgen. en wil je dan goed goud verontreinigd hebben door dat beetje witgoud?

oplossing; witgoud wegzagen.
Silverstar
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: dinsdag 25-07-2017, 20:21
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Oude trouwring omsmelten?

Bericht door Silverstar »

Dank voor je bericht. Ik merk dus eigenlijk twee dingen op. Eigenlijk is het witgoud te smal en dus 'rest'. Daarnaast moet ik rekening houden met een smallere ring als mogelijk eindresultaat i.v.m. de hoeveelheid goud nodig om te gieten (druk). Lastige afweging en misschien niet haalbaar. Alternatieven? 8) 8)
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Oude trouwring omsmelten?

Bericht door @tjuh »

doordat ie te groot is zou je 'm kunnen stuiken in een mal (ringenpers) die ook een bolling geeft (de binnenkant wordt dan wel hol). hoe breed is de ring? bij een smalle ring niet haalbaar maar bij een iets bredere ring misschien wel.
qua gereedschap niet haalbaar voor beginner, maar via een workshopje bij een locale goudsmid misschien wel.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Oude trouwring omsmelten?

Bericht door Cees »

Kleiner maken kan ook door er een stukje tussenuit te zagen en dan de ring weer aan elkaar te solderen.

Voor gieten heb je denk ik 2 keer de hoeveelheid goud van je ring nodig, tevens krijg je na gieting een wat aparte legering witgoud is anders gelegeerd dan geel goud en dat vermeng je dan.

Stel dat de eerste gieting niet lukt en de 2e ook niet, je houdt steeds minder goud over, want er verdampt altijd iets.

Als ik zou gieten dan zou ik er een plaatje / staafje van gieten, hierdoor zal je bijna geen gietkop hebben, maar dan komt de nabewerking, doorsmeden, walsen, ring rond zetten en solderen. Kortom eerste suggestie van mij lijkt de makkelijkste.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Oude trouwring omsmelten?

Bericht door @tjuh »

maar met alleen kleiner maken heeft ie nog steeds een model dat hij niet mooi vind....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Oude trouwring omsmelten?

Bericht door Erika »

Over het algemeen gaat witgoud en geelgoud wel goed hoor, het is het nikkelwitgoud wat kan zorgen dat het bros wordt, dus voor de zekerheid kun je dit lossolderen. Maar als het maar minimaal is dan gaat het over het algemeen wel goed , geen schuerend goud in de wals enzo
(en ja dat is uit eigen ervaring)
Het is zo goed als mijn dagelijks werk om van oude sierden nieuwe te smeden. Al dan niet met omsmelten of door toevoeving of weglating van iets een andere stijl te creeëren,
Welke weg er bewandeld gaat worden ligt mede aan het budget van de klant.

Als er alleen maar een trouwring is om nieuw van te maken dan is de delftse methode er een die afvalt omdat je én he gewicht nodig hebt van de ring en toch nog zo'n 50% daarvan weer als gietkop . Maar moet de ring perse naadloos?! Schenenband gieten is niet zoveel werk en dan rondzetten en solderen en je hebt een ring.


Verdampen gebeurt eigenlijk niet hoor, want dan moet je al voorbij het smelttraject van een legering . Als er is geleerd met zink en cadmium (wat niet eens meer mag van de wet , die laatste) dan heb je wel kans dat de laagsmeltende metalen verdampen . Als het goed is kom je niet aan de verdampingstemperatuur van goud, kookpunt is 2700 graden..
Het klopt wel dat er verlies optreedt , ik heb geleerd van begin tot eind zo'n 10 % totaal. En dat heeft te maken ook met de bewerkingen die je moet doen , ook verspanend voor je tot eindp[roduct bent gekomen.


Wil je het zelf doen of laten doen, want bij dat laatste raadt ik je aan om even bij de goudsmid in de buurt langs te gaan, je zult versteld staan van de mogelijkheden die er zijn om een ring aan te passen naar een nieuwe smaak!! Al dan niet tijdens een cursus iv, de gereedschappen die je vaak niet thuis hebt maar wel nodig
Zo gebruiken mijn cursisten mij ook gewoon :). althans mijn atelier
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Silverstar
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: dinsdag 25-07-2017, 20:21
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Oude trouwring omsmelten?

Bericht door Silverstar »

Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik besef dat de ring (circa 4mm breed) niet te gieten is en dat de optie overblijft om wellicht toch een goudsmit te vinden of na een lange leercurve zelf er iets van te maken. Gezien ik een amateur ben zet ik het maar even op de lange baan en kijk ik of ik hier in de buurt (Drenthe) wellicht een goede goudsmid kan vinden. Nogmaals dank :zwaai:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Oude trouwring omsmelten?

Bericht door Erika »

Er zijn in Drenthe zeker goede goudsmeden, misschien even zoeken in de ledenlijst hier, of bij het kopje cursuslocaties.
Ik ben laatst nog bij een goudsmid in drenthe geweest, maar is werk aan het afbouwen :)


Het is wel te doen hoor, maar met 0 ervaring zou ik het afraden, goud is toch niet heel goedkoop spul om mee te spelen :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie