Welk smelt apparaat moet ik gebruiken?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Wimke
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: vrijdag 25-08-2017, 14:59
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Contacteer:

Welk smelt apparaat moet ik gebruiken?

Bericht door Wimke »

Dag lieve mensen,

Kort geleden heb ik het idee gevat om iets te gaan doen met messing. Ik ben eigelijk meubelmaker maar het leek me fantastisch om meubelbeslag te kunnen gieten.
Het gaat om kleine objecten (c.a. max 3 cm) en ik vroeg mij af of iemand mij kan vertellen welk apparaat ik hiervoor het beste kan gebruiken.
Op het moment heb ik de beschikking over een electrische smeltoven die de temperatuur regelt maar op internet zie ik veel mensen gebruikmaken van een propaan brander/ little torch.
Wie kan mij vertellen wat het meest geschikt is voor kleine objecten?

Alvast bedankt ^_^!

MVG,

Wimke
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Welk smelt apparaat moet ik gebruiken?

Bericht door Cees »

Zoek eens op messing gieten op dit forum. In dit artikel wordt er een waarschuwing gegeven voor de zinkdampen die bij het smelten van messing ontstaan.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Welk smelt apparaat moet ik gebruiken?

Bericht door Erika »

Wat zijn kleine gebruiksvoorwerpen voor maat in de ogen van meubelmaker?!


Je zou bijvoorbeeld ook kunnen kiezen het te laten gieten, dat jij het model maakt en de gieter de matrijs dergelijke
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie