advies gevraagd over solderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Finn
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: vrijdag 01-09-2017, 13:52
Ervaring: Leerling vakopleiding

advies gevraagd over solderen

Bericht door Finn »

hallo , ik heb laatst dit(https://www.hbm-machines.com/producten/ ... eertoestel) setje aangeschaft omdat ik aan het hardsolderen was en het met mijn andere brander niet echt wou lukken, nu merk ik dat die zuurstofpatronen best snel leeg zijn en aardig prijzig zijn,
nu wil ik graag weten of ik die zuurstof slang van de brander niet gewoon aan de compressor kan hangen(zonder dat er dingen ontploffen of kapot gaan). ik durf het niet te proberen en daarom vraag ik jullie om advies
ik heb ook de zoekfunctie al gebruikt maar daar is deze vraag niet te vinden
groeten Finn
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door Erika »

kijk eens op zuurstofconcentrator, geen idee of dat hier op kan, maar in ieder geval de kleine microbranders doen het er goed op , ik werk al 8 jaar met een gereviseerde ipv zuurstoffles

En ja die kleine flessen gaan heel snel leeg, je kan ook nog kiken voor een grotere 5 of 10 liter fles , maar die moet je wel absoluut vastzetten ivm mogelijke ontploffingsgevaar.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Finn
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: vrijdag 01-09-2017, 13:52
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door Finn »

hoi erika, een grote zuurstoffles is voor mij geen optie, zo vaak gebruik ik hem ook niet, maar welke microbranders bedoel jij
ik vindt alleen van die pennen met die op aanstekergas werken
die zuurstofconentrators zijn aardig aan de prijs 1000 euro
ik zou toch wel blij zijn als die microbrander op de compressor werkt
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door ErwinG »

Een compressor werkt niet, daar komt lucht uit, geen zuurstof. Vandaar het advies voor een zuurstofconcentrator. Die zijn 2e hands op Marktplaats goed te betalen. Zou er geen nieuwe voor kopen, want die zijn inderdaad aardig aan de prijs. Zie de verschillende posts op dit forum over de Zuurstofconcentrator. Jouw soldeerbrander is qua werking vergelijkbaar met de veel gebruikte Smith Little Torch. Je kunt hier dezelfde setup voor gebruiken.
Afbeelding
Finn
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: vrijdag 01-09-2017, 13:52
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door Finn »

tja, dan staat er weer zon apparaat in de werkplaats, ik ga toch maar op zoek naar een mooi 5 lt zuurstofcilindertje die ik er aan knutsel, ik heb namelijk niet veel plek meer om die concentrator op te bergen

heeft iemand hier enig idee hoeveel bra er op zon cilinder staat, ik heb nog een oude ademluchtfles liggen namelijk

Ik gebruik hem trouwens om te hardsolderen, als iemand daar een andere oplossing voor heeft hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door @tjuh »

mondblazen, als simpelste oplossing.

daar op voortbordurend; waarom zou een compressor niet werken? wel op lage bar instellen (weet niet wat je capaciteit is)
Mondblazers stoten ook geen pure zuurstof uit....en krijgen het werk mooi gedaan ;)

Ik heb sinds kort een compressortje (voor zandstralen, zal mijn geopende topic daarover binnenkort aanvullen voor toekomstige geïntresseerden) behalve dat ik 'm niet zou willen gebruiken hiervoor vanwege de herrie die 't produceert, kan ik de logica niet volgen waarom lucht en zuurstof hier verschillend in zou werken. Ik zou het persoonlijk uitproberen, wel op een lage bar instelling! (volgens mij werken wij tussen de 4 en 5, maar weet het niet zeker...kijk er nooit meer op sinds installatie van de concentrator) begin op 2 en voer langzaam op indien de vlam niet naar wens is.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door @tjuh »

oh en qua microbranders (welke ook lijken op degene welke op hardsoldeersetjes zijn aangesloten) little torch, micro torch etc dan kom je er wel een stel tegen, ook de goedkope varianten via ebay.com/drijfhout.nl/zujeddeloh.de.
Finn
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: vrijdag 01-09-2017, 13:52
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door Finn »

Hoi tjuh, de capaciteit van mijn compressor is 10 bar en 300l/min met 70 liter tank, op mijn leiding in de werkplaats staat 7 bar , nu heb ik ook nog een los reduceerventiel die ik er op kan zetten en daarmee de 7 bar naar 4 brengen, dus dat gaat wel goed Komen. Er zit trouwens ook nog een vochtfilter op


En zon mondblazer, ik heb daar nog nooit van gehoord, hoe ziet zon brander met mondblazer er uit ?. Op internet vind ik niks daarover
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door @tjuh »

volgens mij zijn ze hetzelfde als de gewone "grote" branders, met dubbele aansluiting (gas/zuurstof) alleen de zuurstof heb je dan een speciale blaasslang op zitten.

viewtopic.php?t=5950
dit was het 1ste resultaat welke ik kreeg op google....er zijn er een paar op dit forum met ervaring...
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door ErwinG »

@tjuh schreef:daar op voortbordurend; waarom zou een compressor niet werken? wel op lage bar instellen (weet niet wat je capaciteit is)
Mondblazers stoten ook geen pure zuurstof uit....en krijgen het werk mooi gedaan ;)
Mondblazers hebben een ander ontwerp. Een waarbij de uitstroomsnelheid van het gas en de lucht laag is. Bij Gas/ Zuustofbranders is die snelheid veel hoger, en zal je je vlam al snel 'uitblazen' als je lucht gebruikt in plaats van zuurstof.
@tjuh schreef: kan ik de logica niet volgen waarom lucht en zuurstof hier verschillend in zou werken.
Vooral omdat lucht maar 20% zuurstof bevat, en zuurstof uit je concentrator meer dan 95%. De rest is vooral stikstof, een gas dat geen rol speelt bij de verbranding, maar wel je vlam afkoelt.
@tjuh schreef:Ik zou het persoonlijk uitproberen, wel op een lage bar instelling!
Dat kan zeker geen kwaad; uit mijn zuurstofregulator voor de zuurstoffles komt ongeveer 2 Bar. De Zuurstofconcentrator geeft maar 1 bar. Niet te hoog beginnen dus ;-)
Ben benieuwd naar je ervaring!
Afbeelding
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door @tjuh »

oh ok...dus die 1-5 (of 8 etc) markering op een concentrator is dus geen bar ;) ik heb mij daar nooit echt in verdiept; hij werkt, dus....
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door ErwinG »

@tjuh schreef:oh ok...dus die 1-5 (of 8 etc) markering op een concentrator is dus geen bar ;) ik heb mij daar nooit echt in verdiept; hij werkt, dus....
Nee, da's een flow-indicator. 1-5 (of 1-8) liter per minuut. Bij de Smith LT blijft 'ie meestal onder de 1,5 liter/ minuut (met tip #6).
Afbeelding
Finn
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: vrijdag 01-09-2017, 13:52
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door Finn »

ik ga het is proberen, ik heb op de site van bijou een persluchtbrander gevonden, is dat wat. en wat voor vlam komt daar uit ?
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door @tjuh »

da's toch hetzelfde als wat je nu hebt, dus alsnog dure zuurstofpatronen....
Finn
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: vrijdag 01-09-2017, 13:52
Ervaring: Leerling vakopleiding

Re: advies gevraagd over solderen

Bericht door Finn »

ja maar perslucht komt uit een compressor, en zuurstof uit een cilinder , dan zijn dat toch twee andere dingen
Plaats reactie