brander doet raar

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Johan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: zondag 01-05-2011, 19:54
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Houten
Contacteer:

brander doet raar

Bericht door Johan »

Ik heb een nieuwe veel te goedkope brander gekocht om te zilversolderen en die gedraagt zich wat vreemd en gevaarlijk.
Ik wil wel snappen wat hier nou mis is. Het is wel logisch om de brander ervan te verdenken, maar dat wil ik wel zeker weten.

Wat er gebeurt is dat uit de brander vocht lekt en dat de vlam steeds dooft terwijl het gas gewoon door blijft stromen.
De gasstroom is ook onregelmatig. Geen mooie strakke vlam maar steeds met horten en stoten een vuurbal en dan weer strak.

Wat ik heb is een langwerpig wegwerp tankje met een schroefaansluiting.
Daarop heb ik een regelkraantje gemonteerd en daarop een slang aangesloten van 2 meter.
Aan het eind een brander.
Ik heb daar nu de kop met de grootste diameter op geschroefd.
Het is best link deze combi. Maar wat is de oorzaak?

Afbeelding
Ik restaureer een heel groot sieraad: een saxofoon uit 1924.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: brander doet raar

Bericht door ErwinG »

Ik denk dat je je gastank niet rechtop hebt staan? Dan kan er vloeibaar gas door de regelaar in de slang terecht komen en de effecten geven die je beschrijft. Tank goed rechtop vast zetten, met de regelaar aan de bovenzijde :!:

Kan zijn dat het even duurt voordat de brander normaal reageert (tot al het vloeibare gas in de slang verdampt is). Doe dat dus in een goed geventileerde, brandveilig omgeving - buiten :P Vraag me maar niet hoe ik dat weet :oops:

Ik heb er een vergelijkbare goedkope brander: Feramotools Lasbrander "standaard" complete Supergas set met een 20mm branderkop. Werkt prima (Als de tank rechtop staat).

Afbeelding
Afbeelding
Johan
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: zondag 01-05-2011, 19:54
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Houten
Contacteer:

Re: brander doet raar

Bericht door Johan »

Ha kijk dat is mooi! een verklaring. Dank je. Mijn tank ligt er inderdaad bij. Dat ga ik wel oplossen.
Ik restaureer een heel groot sieraad: een saxofoon uit 1924.
Plaats reactie