True color copper soldeer

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Diana2872
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: donderdag 02-04-2015, 16:49
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zeist
Contacteer:

True color copper soldeer

Bericht door Diana2872 »

Hallo allemaal,

op verschillende websites had ik gezien dat je true color copper soldeer kan kopen. De meeste kopers hebben hier goede ervaring mee, nu vroeg ik me af of je dat misschien ook zelf kan maken? Ik werk veel met koper en als je dat soldeert met zilver soldeer blijf je het toch zien. Iemand de gouden tip? :thx:
Hier een link hoe je je eigen zilver soldeer kunt maken
https://www.youtube.com/watch?v=HhvLAA3KEjg
Een Dag zonder creativiteit is een verloren Dag
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: True color copper soldeer

Bericht door Sun »

Hoioi,

Al met al, zou ik kiezen voor kopen... heb even naar het filmpje gekeken, maar daar zet ik mijn vraagtekens bij... De man gebruikt "brass", maar messing is al een mix van diversen, en volgens mij geen "standaard"... En hij zegt dat de oude Mexicaanse Pesos gemaakt werden van Sterling zilver, dat klopt niet... die hadden .903 aan zilver, geen .925...
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Diana2872
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: donderdag 02-04-2015, 16:49
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Zeist
Contacteer:

Re: True color copper soldeer

Bericht door Diana2872 »

:thx: sun, dat ga ik dan maar doen denk ik
Een Dag zonder creativiteit is een verloren Dag
Kraai
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 115
Lid geworden op: woensdag 18-02-2009, 23:14
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: True color copper soldeer

Bericht door Kraai »

Er is ook koper hardsoldeer:

Technische gegevens van het CFH 5 Stuks Koper - Fosfor - Hardsoldeer 333 x 2 mm.
Voor het capillair solderen van koper, messing en rood messing. Voor gas-/waterinstallaties in de drinkwatervoorziening. . Treksterkte 250N mm2. Ideaal te verwerken met de Las-Fix SF3100. Verwerkingstemperatuur 730°C. Verpakt per 5 staven van 333mm xØ 2,0mm.
zonnedauw
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: woensdag 10-01-2018, 14:08
Ervaring: Overig

Kopersoldeer

Bericht door zonnedauw »

Hallo allemaal,

ik las net iets over kopersoldeer; http://blog.rings-things.com/2013/02/20 ... er-solder/ lijkt me een interessant product (ik wil een bedel van koperdraad solderen).
Weet iemand of dit in Nederland ergens te bestellen is?
Zelf kom ik alleen koper hardsoldeer voor toepassingen als electrische installaties en waterleidingen etc. tegen op internet, volgens mij is dit niet hetzelfde als het product dat beschreven wordt in de blog uit de link.

Alvast bedankt voor eventuele reacties!
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Koper soldeer?

Bericht door ErwinG »

Op dat blog gebruiken ze koper/ fosfor soldeerdraad. Die verkopen ze ook in NL:
Ronde Koperen Fosfor Hardsoldeer Staven bij Feramotools.
Zelf geen ervaring mee; ik gebruik de messing uitvoering wel eens om koper mee te solderen, maar dat heeft meer een messing-achtige kleur (duh) en zie je dus ook b;)
Afbeelding
zonnedauw
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: woensdag 10-01-2018, 14:08
Ervaring: Overig

Re: Koper soldeer?

Bericht door zonnedauw »

Bedankt voor je reactie! :B
Ik zag dat ze ook nog deze hebben: http://www.feramotools.nl/contents/nl/p ... aven_.html

Weet je of de staven uit de bovenstaande webwinkel wel geschikt zijn voor voorwerpen die in contact komen met de huid? (er staat niet wat de precieze samenstelling is... of zou dat echt alleen koper en fosfor zijn?).
Zo ja dan schaf ik ze meteen aan.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Koper soldeer?

Bericht door ErwinG »

Ik zou het je niet durven zeggen. Even vragen of ze een Material Safety Data Sheet (MSDS) voor je hebben...
Afbeelding
zonnedauw
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: woensdag 10-01-2018, 14:08
Ervaring: Overig

Re: Koper soldeer?

Bericht door zonnedauw »

Goed idee, bedankt!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: True color copper soldeer

Bericht door Erika »

Bedenk dat koper oxide (groen) ook al giftig is voor de huid, dus dat je uberhaupt toch een goede beschermlaag moet geven aan het sieraad willen mensen geen groene huid krijgen e.d.

GEzien dit soldeer wordt gebruikt voor drinkwater dus zal huid ook wel gaan, maar zoals gezegd even informatie opvragen en bedenk ook dat waarschijnlijk elke fabrikant eigen recepten heeft zoals hier ook met het goud en zilver soldeer.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
zonnedauw
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: woensdag 10-01-2018, 14:08
Ervaring: Overig

Re: True color copper soldeer

Bericht door zonnedauw »

Hmm ik heb hetkopersoldeer van CFH gekocht.
Over het andere kopersoldeer had ik al bij een aantal winkels navraag gedaan over de samenstelling maar kreeg als reactie dat ze niet wisten wat de samenstelling was of kreeg helemaal geen reactie.

Over het kopersoldeer uit de bovenstaande link had ik ook een vraag ingestuurd en dacht dat ik daar ook geen reactie op zou krijgen en heb zelf wat onderzoek gedaan op internet (ik las o.a. dat soldeer dat geschikt is voor drinkwaterinstallaties geen lood en cadmium zou mogen bevatten en ergens anders dat kopersoldeer per definitie geen toxische bestanddelen zou bevatten) waarna ik het besteld heb.

Uiteindelijk kreeg ik toch nog een reactie van de webwinkel waarin stond dat het soldeer wel cadmium zou bevatten en dus niet geschikt is voor toepassingen die in aanraking komen met de huid.
Vervolgens via CFH het veiligheidsblad opgevraagd en daar in kan ik niets vinden over cadmium... het zou er toch in moeten staan, zelfs al zou er maar een kleine hoeveelheid in zitten :think: ... heeft iemand enig idee hoe dit zit?


Erika schreef:Bedenk dat koper oxide (groen) ook al giftig is voor de huid, dus dat je uberhaupt toch een goede beschermlaag moet geven aan het sieraad willen mensen geen groene huid krijgen e.d.

GEzien dit soldeer wordt gebruikt voor drinkwater dus zal huid ook wel gaan, maar zoals gezegd even informatie opvragen en bedenk ook dat waarschijnlijk elke fabrikant eigen recepten heeft zoals hier ook met het goud en zilver soldeer.
Bedankt voor deze reactie, ik ben een leek op dit gebied en wil daarom vragen of je een voorbeeld zou kunnen geven van wat voor beschermlaag je zou kunnen aanbrengen?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: True color copper soldeer

Bericht door Erika »

Cadmium is verboden in sieraden sinds 2010 of 11 , pin me daar niet op vast.
Dus ook het goudsoldeer bevat tegenwoordig geen cadmium meer. Hetgeen niet altijd prettig is voor de vloeibaarheid, maar we hebben te ermee te doen
Dat er genoeg zijn die de wet negeren en gewoon wel cadmium doen leveren, tja dat moet je aan hun vragen.
Ik werk maar zo goed als ik kan naar eer, geweten en wet.


https://www.nvwa.nl/nieuws-en-media/nie ... -of-nikkel
http://www.antieke-sieraden.info/eu-ver ... ststoffen/


En ja , reken maar uit, als je een soldeernaad van 0.01 mm hebt, heel strak voor de beste capilaire werking en vermenging van metalen tijdens het solderen, en dan een pioentje met eenklein % soldeer. Zoveel kwam er niet in aanraking met de huid, maar toch is het verboden. dus ook niet meer in soldeer



En beschermen: ik zou zilveren binnenringen zetten, maar ik werk dan eigenlijk alleen maar in koper om te schetsen zogezegd of te legeren, maar verder werk ik met goud en zilver. De uren zijn al zo duur dat het in koper vaak al te duur wordt, dan maar wat duurzamer materiaal :)
GEbruik ook eens de zoekfunctie hier want er staat al veel omschreven (zie rechtsbovenaan het forum)
je kan lakken die kunnen wel weer afbrokkelen en je zou met renaiscance wax gebruiken, maar het ligt er ook echt aan wel soort sieraad. SChakelcollier lakken is beetje nutteloos want door het bewegen zal de lak snel los laten.
Verzilveren is leuk, maar dan ben je de klleur van het kopen kwijt en ik denk dat het daarom gaat toch
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
zonnedauw
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: woensdag 10-01-2018, 14:08
Ervaring: Overig

Re: True color copper soldeer

Bericht door zonnedauw »

Bedankt voor de tips m.b.t. de beschermlaag, ik zal me daar idd eens verder in verdiepen... mss dat ik in dit geval ook gewoon wel een mooi stukje wolvilt of dun plakje hout kan monteren aan de achterkant waar de bedel het meest in contact komt met de huid... vind ik persoonlijk wel kunnen in combinatie met koper dat, in mijn optiek, toch al een enigszins organische uitstraling heeft.


En over het kopersoldeer... ik heb naar aanleiding van het veiligheidsdocument nog eens contact op genomen met de webwinkel waar ik het gekocht heb om om opheldering te vragen en ik kreeg als reactie dat ze het even nagevraagd hebben en dat het volgens hen nu toch ook geen cadmium bevat, het zou in principe dus veilig moeten zijn bij huidcontact.
Plaats reactie