ringetje zilver solderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
zusvan2
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: woensdag 21-03-2018, 21:16
Ervaring: Amateur (geen cursist)

ringetje zilver solderen

Bericht door zusvan2 »

Ik wil graag wat ringetjes dicht solderen van echt zilver. Aan elk ringetje zal een zilveren bedel komen.. niets zwaars dus, maar wel fijn als het niet zoek raakt. Ik ben net begonnen met sieraden maken en heb al veel informatie verzameld. Hier lees ik vooral veel over solderen met brander. Tijdens mijn sieraden maken- zoektocht heb ik veel filmpjes gekeken voor het leren van verschillende technieken en kwam oa dit filmpje tegen. https://www.youtube.com/watch?v=zKWaLydPTtI Er wordt ook alleen met zilver gewerkt. (wordt eerder in het filmpje verteld)
Hier wordt duidelijk een onderdeeltje gesoldeerd met een soldeerbout. (vanaf 1 min.57) ( Ik dacht net dat ik het snapte en een soldeerbout geen optie was, maar nu snap ik er niks meer van :bloos: Als die mogelijkheid er wèl is heeft dat mijn voorkeur.)

Kan iemand mij uitleggen hoe dat kan en wat ervoor nodig is?
https://www.youtube.com/watch?v=zKWaLydPTtI

Groetjes,
Zusvan2
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: ringetje zilver solderen

Bericht door Evert J@n »

Niet aan beginnen. Als je sieraden met zilver wilt maken, doe het dan serieus. Je kunt in het begin heel goed toe met een zgn. creme Brulé brandertje, die werken op een bus aanstekergas (kost 2,50). De brandertjes zie je overal, maar als je een goede wilt hebben kijk dan eens in een (web)winkel die spullen verkoopt voor zilversmeden, zoals Herens en Herens in Schoonhoven, Bijou Moderne in Bleiswijk, in Amsterdam, of Alma. Per slot van rekening heb je ook zilverdraad, zilversoldeer (hard, middel of zacht) en een vloeimiddel (Boraxine) nodig. Zilverdraad moet je nooit met tinsoldeer doen, omdat dit vijanden zijn (zilver wordt weggevreten). Bij voorkeur leer je solderen met hardsoldeer, moet je meerdere verbindingen vlak bij elkaar leggen, dan gebruik je bij de volgende solderingen die met een lager smeltpunt.
Als je een bedeltje aan een ringetje wilt maken, moet je dat natuurlijk niet met de vlam raken, Dat kan door de vlam slim te richten of eventueel het bedeltje in nat vogelzand te "begraven" terwijl je ringtje erboven uit steekt.
Nogmaals, ga je aan de gang, begin dan met echt gereedschap en echt zilver, en dus niet met verzilverd ijzer/koperdraad.
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: ringetje zilver solderen

Bericht door Evert J@n »

Drijfhout Amsterdam. Was weggevallen. Met zo’n brandertje kun je later ook goud of zelfs witgoud prima solderen. Koop ook gelijk wat Vitrex om na het solderen de borax weer op te lossen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: ringetje zilver solderen

Bericht door Cees »

Vroeger heb ik wel eens een apparaat voorbij zien komen wat een soldeerbout was voor zilver soldeer. Maar schijnbaar was dit toch niet zo een succes.

Kortom ook ik zou dit met een brandertje doen, en de zo genaamde "creme brule branders" zijn daar ideaal voor.
Ben je nog wat onzeker van jezelf gebruik dan zacht soldeer, dit heeft een veel lager smeltpunt.
En oefen eerst eens op een los ringetje om die dicht te solderen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: ringetje zilver solderen

Bericht door Erika »

Nooi solderen met een bout op je sieraden, de bout gaat niet tot de 700+ graden celcius. Gewoon soldeer van zilver .
Zij zal, hoop ik, tin zilver soldeer gebruiken, Niet lood want dat is mag gewoon wettelijk niet.
Je wilt een mooie hardsoldering en niet een zachte van onder de 200 graden. Mede ook nog met oog op dat je klanten misschien niet terugkomen bij jou voor een reparatie en een goudsmid dan eerst het tin moet weg laten vreten met zuren om het te kunnen gaan reparen. Tin vreet namelijk gaten in zilver en goud als het te heet wordt en dat wordt het al snel bij een goudsmid die gewoon goed werkt met juiste solderen.



Ik heb nog nooit gehoord van een soldeerbout voor zilver, lijkt me ook onlogisch want eer je dan je zilveren ring mooi goed geheel verwarmd hebt.....

Maar een creme brulee brandertje van de blokker kom je al heel ver, werk ik met mijn cursisten veel mee,
Ik heb duurdere gehad en die gaan ook gewoon stuk enzo.
Soldeersteen, pincet, afdek/vloeimiddel, kwast en zilversoldeer aanschaffen.
Eventueel kun je ook bij jou in de buurt eens op zoek naar een goudsmid die cursus geeft zodat je goed leert solderen, niet plakken met metaal, maar echt siolderen.


en kijk eens hier: viewtopic.php?t=2359
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: ringetje zilver solderen

Bericht door ErwinG »

De dame in het film gebruikt een soldeerbout en zachtsoldeer, waarschijnlijk omdat ze aan een sieraad werkt wat niet geheel van metaal is. Zou ik zelf niet doen; als je de keuze heb, altijd kiezen voor hard (Zilver)soldeer. Dat is een stuk steviger, duurzamer en ziet er beter uit b:D
Afbeelding
zusvan2
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: woensdag 21-03-2018, 21:16
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: ringetje zilver solderen

Bericht door zusvan2 »

Bedankt! Ik ga toch een brandertje aanschaffen :thumbsup: .. en misschien ook wel een workshop volgen
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: ringetje zilver solderen

Bericht door Erika »

Ik raad dat wel aan hoor,
Ik geef cursus en het solderen is nog wel een dingetje, ook met ringetjes ivm snel wegsmelten, GRoter werk weer meer gedoe met strakke naad van 0.01mm voor een goede capilaire werking en vermenging van het soldeer met de metalen in de mengzone
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: ringetje zilver solderen

Bericht door Erika »

Ik raad dat wel aan hoor,
Ik geef cursus en het solderen is nog wel een dingetje, ook met ringetjes ivm snel wegsmelten, GRoter werk weer meer gedoe met strakke naad van 0.01mm voor een goede capilaire werking en vermenging van het soldeer met de metalen in de mengzone

En tuurlijk kom je zelf ook een heel eind, maar voor het goed aanleren is kennis en kunde van vakman/vrouw en het zien wat er moet gebeuren, atlijd wel erg fijn
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: ringetje zilver solderen

Bericht door Cees »

Erica dit was vast voor jouw tijd jongedame.

Ik ben eens gaan kijken waar ik dat vandaan had die soldeerbout. In de catalogus van Karl Fischer Pforzheim jaartal 1980 blz 132 staat er een: "Factum -record das moderne elekt. Kleinlorgerat fur Hart- und Weichlotungen. Kostprijs toen DM 622,--. Dit apparaat was geschikt voor materiaal tm 4mm. Aufname 400 Watt

Maar ondanks de toen genoemde voordelen solderen zonder vlam etc is dit apparaat denk ik nooit een succes geworden.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: ringetje zilver solderen

Bericht door @tjuh »

ik meen mij te herinneren dat Dremel een gassoldeerbout heeft uitgebrcht, deze kon ook hogere temperaturen aan.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: ringetje zilver solderen

Bericht door Erika »

Staat er ook tot welke temperatuur?!
Ik denk toch, zeker met zilver dat het soldeerapparaat niet voldoende verwarmde, dat solderen met vlam dan toch sneller ging. Je moet toch richting de 800 graden voor je soldeer in de goudlegeringen en met zilver is extra hard zo rond de 750 graden, en dan moet je ook nog je hele ring verwarmen.


Is wel heel apparaat dan ? of valt dat wel mee.
Lache dat je de catalogus nog hebt uit die tijd :)

Dat het van voor mijn tijd is haalt niets af van de logica die ik nog niet in apparaat zie, maar ik zie dan ook een uit de kluiten gewassen soldeerbout ;)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: ringetje zilver solderen

Bericht door Cees »

Volgens de catalogus haalde hij de temperatuur om hard te solderen. bij een materiaal dikte van 4mm. er staat echter geen temperatuur indicatie bij.

Is ook geen soldeer apparaat van 5 watt he maar 400 watt.

Gehele object verwarmen bij zilver, dat is ten dele waar, met de little torch kan je ook solderen zonder alles op te warmen, is niet de beste methode maar kan wel. Grote kans op verbranding etc, maar de vlam is warm genoeg om het weglekken van warmte op te vangen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Sun
Actief lid
Actief lid
Berichten: 291
Lid geworden op: vrijdag 27-03-2009, 21:16
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Heerlen
Contacteer:

Re: ringetje zilver solderen

Bericht door Sun »

@tjuh schreef:ik meen mij te herinneren dat Dremel een gassoldeerbout heeft uitgebrcht, deze kon ook hogere temperaturen aan.
Die is tof! b:D Lekkere vlam, hanteerbaar, mooi richten, en je kunt er zelfs printplaten mee solderen :LOLtear:

Alle gekheid op een stokje : Zilver en zelfs goud, gaan uitstekend met die dremel :thumbsup:
Groetjes,
Sun

Solis Fortuna Iuvat
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: ringetje zilver solderen

Bericht door Erika »

Maar soldeer je dan met de soldeerpunt of zorg je dat je dan de vlam gebruikt
Ik heb zoiets maar dan van de aldi voor 17 euro , en ik kan er mee solderen maar doe dat wel op de vlamstand, met de bout doe ik andere dingen :)
Maar als het zo ook wertkt scheelt dat weer ombouwen van apparaat :)

Ik snap je Cees maar als het zo een geweldig goed systeem was.... waarom werken we er niet mee nu dan?!
Daarom my 5 cents over waarom het eventueel mss niet tot grootsheid is gekomen . Ik zeg niet dat het niet kan werken maar dat het mss daaraan heeft gelegen dat we nu 30+ jaar later nog steeds met vlammen solderen?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie