Blaasbrander werkt niet

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
JenJen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 03-04-2018, 10:49
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Blaasbrander werkt niet

Bericht door JenJen »

Ik heb twee weken geleden een blaasbrander voor propaan gekocht bij Bijou en deze aangesloten op een gasfles, met een drukregelaar ertussen. Ik heb alles aangesloten zoals de bedoeling is. Maar toch klopt er iets niet, want zodra ik blaas, blijft er een klein vlammetje als het ware omhoog branden en een deel van de vlam verandert om te solderen. Terwijl, toen ik een blaasbrander bij de cursus gebruikte, de complete vlam veranderd zodra je blaast.

Beetje vaag verhaal ;) Ik ben het hele weekend bezig geweest om te kijken wat het probleem zou kunnen zijn, maar ik kom er niet uit. Hoop dat jullie me kunnen helpen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Blaasbrander werkt niet

Bericht door Erika »

Blaasbrander bedoel je, naar ik aan mag nemen, gewoon mondblaasbrander mee.


Miusschien het handig aan te geven welke van de branders het is, want Bijou levert er meerdere branders is meerdere soorten en maten, van mondblazen tot elecolytisch.
Van perslucht tor zuurstof,
Met wat meer gegevens kunnen we gerichter helpen

Ik neem aan dat je de gasfles gewoon open hebt staat!?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Blaasbrander werkt niet

Bericht door ErwinG »

JenJen schreef:... zodra ik blaas, blijft er een klein vlammetje als het ware omhoog branden en een deel van de vlam verandert om te solderen. Terwijl, toen ik een blaasbrander bij de cursus gebruikte, de complete vlam veranderd zodra je blaast. ....
is dat niet gewoon het waakvlammetje van de brander?
https://youtu.be/JSAXcjh3m30?t=6m59s
Afbeelding
JenJen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 03-04-2018, 10:49
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Blaasbrander werkt niet

Bericht door JenJen »

Erika, ik bedoel inderdaad de mondblaasbrander. Ik heb deze gekocht https://www.bijoumoderne.nl/default.asp ... e=01&cpl=1

Gasfles staat open hahaha. Er komt ook wel een vlammetje uit maar zodra ik blaas doet maar de helft van de vlam mee
Erika schreef:Blaasbrander bedoel je, naar ik aan mag nemen, gewoon mondblaasbrander mee.


Miusschien het handig aan te geven welke van de branders het is, want Bijou levert er meerdere branders is meerdere soorten en maten, van mondblazen tot elecolytisch.
Van perslucht tor zuurstof,
Met wat meer gegevens kunnen we gerichter helpen

Ik neem aan dat je de gasfles gewoon open hebt staat!?
JenJen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 03-04-2018, 10:49
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Blaasbrander werkt niet

Bericht door JenJen »

ErwinG schreef:
JenJen schreef:... zodra ik blaas, blijft er een klein vlammetje als het ware omhoog branden en een deel van de vlam verandert om te solderen. Terwijl, toen ik een blaasbrander bij de cursus gebruikte, de complete vlam veranderd zodra je blaast. ....
is dat niet gewoon het waakvlammetje van de brander?

Blijft dat vlammetje ook als je blaast?
Gebruikersavatar
ErwinG
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: vrijdag 19-12-2014, 21:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Re: Blaasbrander werkt niet

Bericht door ErwinG »

De mondblaasbrander van BM is toch exact hetzelfde model als in het youtube filmpje gebruikt wordt (vanaf 7 minuten)? Gedraagt die van jou zich anders dan de brander in het filmpje?

Afbeelding
Brander van BM.
Afbeelding
JenJen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 03-04-2018, 10:49
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Blaasbrander werkt niet

Bericht door JenJen »

ErwinG schreef:De mondblaasbrander van BM is toch exact hetzelfde model als in het youtube filmpje gebruikt wordt (vanaf 7 minuten)? Gedraagt die van jou zich anders dan de brander in het filmpje?
Ja is dezelfde. En hij doet inderdaad anders dan in het filmpje. Daarom heb ik het idee dat ik iets niet goed heb aangesloten. Ik weet alleen niet wat. Zou bijna denken dat de brander niet goed is haha :P
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Blaasbrander werkt niet

Bericht door Evert J@n »

En hopelijk heb je de gasslang aan de gasleiding aangesloten en je blaaspijpje aan de luchtleiding.
Check: de kraan op je gastank staat open. Je hebt de juiste drukregelaar. Er zit nog gas in de tank ( schudden). Zonder de slangen eraan komt er gas uit als je denkraam een ietsie pietsie opdraait. Als je de slangen GOED monteert ( zowel aan de tandzijde als aan de branderzijde en de tankkraan open hebt, hoor je gas stromen als je de kraan op je brandertje open draait.
Even wachten tot er geen gas meer is, en dan het waakvlammetje op je brander aansteken. Bij DICHTGEDRAAIDE kraan op je BRANDERTJE moet hij blijven branden. Draai je nu de branderkraan open dan moet je een gele bolle vlam krijgen. Het wBlaas je dan wordt hij blauwer. Het waakvlammetje blijft altijd branden zolang je de hoofdkrant op je gastank niet dicht draait. Zo niet, dan heb je er 1 uitde maandagochtend serie. Suc6!
JenJen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: dinsdag 03-04-2018, 10:49
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Blaasbrander werkt niet

Bericht door JenJen »

Evert J@n schreef:En hopelijk heb je de gasslang aan de gasleiding aangesloten en je blaaspijpje aan de luchtleiding.
Check: de kraan op je gastank staat open. Je hebt de juiste drukregelaar. Er zit nog gas in de tank ( schudden). Zonder de slangen eraan komt er gas uit als je denkraam een ietsie pietsie opdraait. Als je de slangen GOED monteert ( zowel aan de tandzijde als aan de branderzijde en de tankkraan open hebt, hoor je gas stromen als je de kraan op je brandertje open draait.
Even wachten tot er geen gas meer is, en dan het waakvlammetje op je brander aansteken. Bij DICHTGEDRAAIDE kraan op je BRANDERTJE moet hij blijven branden. Draai je nu de branderkraan open dan moet je een gele bolle vlam krijgen. Het wBlaas je dan wordt hij blauwer. Het waakvlammetje blijft altijd branden zolang je de hoofdkrant op je gastank niet dicht draait. Zo niet, dan heb je er 1 uitde maandagochtend serie. Suc6!

Dank je! Ik ga dit even controleren. De gasslang en slang voor het blazen zitten gelukkig goed ;)
Plaats reactie